Jump to content

Startproblemer Sabb G


Loopy

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Måtte bytte topp på Sabben og fikkn tak på en brukt topp til den.

Vasket den ren og skrudde over dysa fra den gamle toppen.

Skiftet pakninger og strammet til med riktig moment.

Men nå er den så sykt tongstartet at jeg nesten gir opp :nonod:

Har altid klart å sveive den igang på første forsøk.

Men med den dye toppen må jeg bruke 2 og 3 glødesigaretter får å starte.

Når den starter går den som en klokke :confused:

Etter den hadde gått en time stoppet jeg den for å prøve igjen men var like sykt tungstartet?

Noen tips?

Har jo prøvd å stille ventilene men er veldig usikker om jeg gjør det riktig (brukt 0,30 bladsøker men usikker på når dette skal stilles)

Eller må man gjenge opp til gløding på den, noe jeg ikke ønsker.

Link to post

Hei,

Sjå/lastned bruksanvisninga til SABB G der står det meste. I grunnen letstartede motorer. Men viktigast: DRIFTSIKRE!!!!!!!!!!!

 

På svinghjulet er eit merke, når det er på linje med merket åver startekrans skjermen er stempelet på topp, men ver oppmerksam på att det må vere i arbeids takta (Den takta med komperesjon).

 

Du stiller da med 0,30mm føleblad. Korleis du stiller det ser du i bruksanvisninga, du veit det gjerne og.

 

Lykke til, du har ein motor som saman med andre SABB motorar er best kvalitet i verda! (Men stell er godt for alle motorar) :flag:

 

HER er ei side med info.

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Dette var en brukt topp, og da kan det vel hende at ventilene burde slipes. Dersom motoren virket tilfredsstillende før du skiftet topp, og ingenting har skjedd med dysa under under overflytningen er det vel nærliggende å tro at ventilene trenger ettersyn. Er kompresjonen bra, eller kan du dra den over på sveiva? Tar kompresjonshendelen nedi ventilen når motoren går? (Du kjenner det ved at det "tikker" i hendelen) Dersom det er ventillekkasjer kan du gjerne høre disse ved å lytte ved luftinnsug/eksosmanifoil, mens du får noen til å tørne motoren vha. svinghjulet i komprimert tilstand, - kan godt lekke selv om du ikke klarer å høre noe - hører du noe er det bare å begynne å slipe. Slipepasta å sugekopp koster ikke mange kronene og jobben er såre enkel.

Link to post

Takker for svar.

Klarer å sveive over kompresjonene med sveiva men det er hardt må bruke mye krefter.

Kan jo være noe med ventilene men dette så rimelig greit ut når jeg bytta topp.

Kan jo altid teste å slipe de men har jo ikke så stor tro på det akkurat.

 

Mvh.

Looopy

Link to post

Hvis den nye toppen er justert med ingen eller veldig liten åpning på ventilene, får man ikke full kompresjon, og da vil den være veldig tungstartet.

 

Juster ventilene på en Sabb type G:

 

se på ventilenes vippearmer når motoren sveieves rundt. Når vippearmen trykkes helt ned, skal svinghjulet en runde til før åpningen skal sjekkes etter målet i boka (0.30 mm?) Dette fordi kamaksel beveger seg halvparten så fort rundt som svinghjulet. (Se hvordan det fungerer her: Otto Motor (animasjon)). Bruk samme prosedyre på den andre ventilen.

Redigert av fredivar (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...