Jump to content

Ny båt !!!  Jippi

Mazo

Recommended Posts

:cheers: - Får ny båt i neste uke. -:cryin:

-Jippppppi..-

Har kjøpt meg en ny Yamarin 5910 (19f) med Yamaha 115HK - 4t.

Ai ai ai, jeg gleder meg.

Men..

Nye motorer skal jo kjøres inn i 10 timer heter det. Hvordan gjør jeg dette mest skånsomt ?

Noen mener at jeg kan kjøre vanlig bare ikke med max fart.

Andre mener at jeg skal kjøre variert hele tiden, aldri mere enn 3-4 minutter med samme hastighet. Men skal også kjøre "full spiker".

Andre sier at dette ikke er nødvendig å tenke på i hele tatt.

Hva er riktig ?

-MAZO-

Gratulerer med ny båt! :cryin:

Motoren i båten din har store likheter med en vanlig bilmotor.

Det viktigste må være:

unngå høye turtall når motoren er kald.

Ikke ruse opp på max.

Ikke kjør lange strekk med samme turtall.

Men siden båt og motor er nye, anbefaler jeg at du leser den medfølgende instruksjonsboka. Der står det nok alt som er å gjøre!

:cheers:

Gratulerer! :cheers:

Dette med innkjøring finnes det mange meninger om. Jeg vil tro det beste er å bruke motoren helt vanlig, men at du er påpasselig med å ikke belaste motoren altfor hardt. Dvs kanskje gasse litt mer skånsomt i starten enn man normalt vil gjøre. Gi motoren litt bedre tid til å jobbe seg opp før det evt. gis mer gass. Og unngå maks. turtall de første timene. En ofte forekommende påstand er at man vil ende opp med en dau motor ved å følge anvisningene i brukermanualen. Spesielt har jeg hørt dette ofte i forbindelse med innkjøring av motorsykler. Utsagnet er ofte: "Vil du ha en rå motor, må du også kjøre den inn litt rått". Til dags dato har jeg til gode å se noe som backer opp en slik teori. Derimot finnes det mye som backer opp at motoren har godt av litt ekstra omtanke den første tiden det gasses. Har man litt motorøre, og i tillegg ikke lar seg totalt rive med av begeistring, tror jeg man kommer langt ved å bare ha i bakhodet at motoren er helt ny. Men å variere turtallet litt mer enn man kanskje senere kommer til å gjøre, det tror jeg er sunt. Et tips kan være å gjøre unna de første timene alene i båten, slik at man ikke blir unødig fristet til å gi på litt ekstra. En annen fordel ved å være alene, er at da kan man ofre all oppmerksomheten på båten og kan raskere fange opp unormale lyder, vibrasjoner eller andre hendelser. Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...