Jump to content

Yamaha 115hk v4 powerhead, skrue sitter fast.


Moyja

Recommended Posts

En arbeidskamerat har en Yamaha 1,7L 115hk v4 ca 92 mod, denne har skåret en sylinder og må borres. I denne anledningen skal powerhead demonteres fra stammen. Det er her ulykken intreffer, på en av de lange boltene går skrue hodet av. Han har forsøk div tiltak men ikke lykkes og få denne løs. Er det noen som har et godt tips hvordan få løs denne bolten som sitter fast i irr (hvitt pulver) det kan ikke brukes varme og du kommer ikke til på noen god måte. kansje "Droll" har noen god ide??

Link to post

Hvis hode er borte er jo bolten "løs".....går det da ikke å fjerne resten av boltene, å da bare løfte av blokka ??, vil muligens holde igjen litt, men burde gå ....

Hvis det kan gjøres på denne måten kommer jo restene av bolten godt frem, relativt lett å fjerne da ? .

 

Hvis bolten MÅ ut, har du vel ikke så mange valgmuligheter

  • Borre opp et hull i bolten og bruke gris***ikk.... egentlig ingen god ide.
  • Borre bort hele stammen på bolten ( start med et lite bor )
  • Sveise på et nytt "hode", eller noe du kan få tak i med verktøy .

Ville prøvd den siste....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Da kan du sette motoren på hodet over natten og fylle rustløsende middel ned langs stammen på skruen. Får dere rugget på blokken så du vet at det kun er denne ene skruen den henger i? Yamaha har en tendens til å gjemme den siste bolten i powerhead på midten bak, husker ikke nøyaktig åssen det er på V4'n da det er en stund siden jeg skrudde på en slik. Men headen sitter som et helvete i pakningen også som regel.

 

Hvis skruene er irret så fast som du beskriver her så vil jeg tro at du får problemer flere andre plasser på påhengeren også, vurder om det er lønsomt og fikse påhengeren i det hele tatt. Mulig det er bedre og selge den som delepåhenger og heller kjøpe en som virker. Yamaha deler er dyre. og hvis det er mere enn stempelet som må byttes feks Skadet råde, veiv. så vil jeg tro at det er masse skruing og banning over knekte skruer til ingen nytte.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Vet av erfaring at slike knekte bolter kan sitte noe vanvittig fast i topplokket. Varme kan være det eneste som nytter.

Man kan forsøke å helle ferro-bet rustløser ned rundt bolten, og la dette virke i noen dager, etterfylle underveis.

Unngå for all del at bolten knekker flush med toppen av blokka...

 

Ellers er jeg enig med håpløs i at det spørs om det lønner seg å reparere. Det er en årsak til at en sylinder skjærer seg og sannsynligvis er det andre skader.

Link to post

Det er slik jeg forstår bare denne ene bolten. Jeg skal snakke med han. Toppene er alt demontert uten noen problem. Motoren gikk tom for drivstoff slik at denne sylinderen gikk for magert og skar seg. Den sitter ikke fast, men revet sylinderveggen. Rep pris: 6høvdinger på motorverksted, levert tom. De borrer/honer 6løp / evt ny foring og 6nye stempel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...