Jump to content

Servoreim problem grønn volvo penta aqad 40b 1986 165hk;)

shark1

Recommended Posts

Volvo penta 40b motoren min virker som spiser opp servoreima mi, reima må hele tiden strammes, holder vel et par timers kjøring før stramming, tror det er på grunn av at reima slites på sidene.

Reimhjulet på servopumpa er litt rustent i sporet til reima, kan dette være grunnen tror dere??

Alle innspill taes hjertlig imot da dette blir dyrt å slitsomt i lengden.

Fint at du kom på nettet til slutt! Jeg har vært borti to ting som lager problemer med removerføring. Det ene var at det var ikke samme profil og sporbredde på alle/begge remskivene. Det andre problemet jeg har erfaring med, var at remskivene ikke sto "på linje", men forskjøvet aksialt i forhold til hverandre. Dette kan du sjekke ved å legge en linjal på den ene remskiven og se hvor denne treffer på de andre remskivene. Dette var to tips. Det er sikkert mange flere.

Uansett: Lykke til!

Kileformede reimer trenger ikke å ha hjulene 100% ovenfor hverandre , det kan gjerne være en liten forskyvning uten at dette gjør så veldig mye.

Er reimen slik at den treffer bunnen av hjulet så er den allerede så sliten av den vil spises opp fortere og fortere.

Er den så bred at den havner over kanten på hjulet (ikke kommer langt nok inn) så vil den også spises opp for fort.

Dette er ihvertfall min erfaring og hva jeg har blitt fortalt av en servicemann som tar service på min kjøkkenmaskin størrelse large som går rundt 1100timer i året

3 tapre forsøk som kom jeg endelig på nett med innlegget mitt :smiley:

siden reima blir smalere å smalere så går den lenger ned i reimhjulet, tar ikke lang tid før den ser ut som en strikk

Reima ser passende ut i bredden, ikke for stor og ikke for liten, men det er bredden den blir spist i, kan det være noe med vinkelen på reima da tro, hvordan finner jeg riktig bredde??

taggete reimer blir vel bare nødvendig der reimhjulet\ene er små. dvs den bøyer seg lettere rundt reimhjulet . fjern rusten først , putt på ny reim og stram riktig. ikke for slakk og ikke for stram. hvor legger reimstøvet seg hen da? ved hvilket reimhjul ser det ut som den sliter ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Har brukt tagget type reim, mener å huske den var 10,5 eller 11 i bredde, kanskje her problemet ligger.

Jeg hadde samme problemet på en tidligere motor jeg hadde (Nissan). Kjøpte nye reimer på en bilrekvisita men disse ble raskt spist opp. Tok da nøye mål av kilsporet i reimhjulene og gikk på en skikkelig verktøy og maskin forretning og fikk rett reimer og problemet var løst.

Husker ikke målene men reimene som ble slitt var av taggede type og var noe smalere i bredde enn de jeg skulle ha. De nye jeg fikk hadde ikke tagger.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Kileformede reimer trenger ikke å ha hjulene 100% ovenfor hverandre , det kan gjerne være en liten forskyvning uten at dette gjør så veldig mye.

Det er ikke min erfaring. Det er 3 ting som sliter kilereima svært kjapt. Reimhjul som ikke står 100% på linje. Reimhjul som står på linje, men der vinkelen er feil i forhold til reima. Om hjulet bikker litt opp eller ned eller ut eller inn, lages det ekstremt mye slitasje. Det siste som lager slitasje er hvis reima ikke er skikkelig stram.

Så kan det jo være selve reimhjul som er problemet;slitt, rustent osv. Det kan være at et lite reimhjul som skal overføre mye belastning, slik som på dynamoen min, og diverse andre ting nedover på lista.

Reima skal være så bred at en ny reim vil ligge en millimeter eller så ned i et nytt reimhjul. (det er en liten avrunding på kanten av reimhjulet, så der får ikke kilereima tak uansett.

Få gode råd her.

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...