shark1 Startet 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2008 Volvo penta 40b motoren min virker som spiser opp servoreima mi, reima må hele tiden strammes, holder vel et par timers kjøring før stramming, tror det er på grunn av at reima slites på sidene. Reimhjulet på servopumpa er litt rustent i sporet til reima, kan dette være grunnen tror dere?? Alle innspill taes hjertlig imot da dette blir dyrt å slitsomt i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Så lenge det er rustent i sporet til reima har du nok feilen her skal du se , noe som jeg selv også har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Fint at du kom på nettet til slutt! Jeg har vært borti to ting som lager problemer med removerføring. Det ene var at det var ikke samme profil og sporbredde på alle/begge remskivene. Det andre problemet jeg har erfaring med, var at remskivene ikke sto "på linje", men forskjøvet aksialt i forhold til hverandre. Dette kan du sjekke ved å legge en linjal på den ene remskiven og se hvor denne treffer på de andre remskivene. Dette var to tips. Det er sikkert mange flere. Uansett: Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Kileformede reimer trenger ikke å ha hjulene 100% ovenfor hverandre , det kan gjerne være en liten forskyvning uten at dette gjør så veldig mye. Er reimen slik at den treffer bunnen av hjulet så er den allerede så sliten av den vil spises opp fortere og fortere. Er den så bred at den havner over kanten på hjulet (ikke kommer langt nok inn) så vil den også spises opp for fort. Dette er ihvertfall min erfaring og hva jeg har blitt fortalt av en servicemann som tar service på min kjøkkenmaskin størrelse large som går rundt 1100timer i året Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 3 tapre forsøk som kom jeg endelig på nett med innlegget mitt siden reima blir smalere å smalere så går den lenger ned i reimhjulet, tar ikke lang tid før den ser ut som en strikk Reima ser passende ut i bredden, ikke for stor og ikke for liten, men det er bredden den blir spist i, kan det være noe med vinkelen på reima da tro, hvordan finner jeg riktig bredde?? Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 nå fikk jeg en ide her, skal det være sånn tagget type reim eller skal det være sån type snøfreser/gressklipper reim som det er en fast vinkel på, noen som skjønner hva jeg mener nå?? Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Skift eller puss reimhjulet helt rent og slett. ( ved store rustangrep er det bortkastet da overflaten blir ru og medfører slitasje på reimen. ) Har du riktig bredde på reimen - mener det er 12,5 mm på servo, og har du strammet den riktig? ( reimen er av "tagget" type. ) Sitér dette innlegget Link to post
shark1 Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Har brukt tagget type reim, mener å huske den var 10,5 eller 11 i bredde, kanskje her problemet ligger. Vet du om det skal være en egen strammemekanisme på servo reimen, eller må den bare spennes ut å skrues fast?? Ja den blir strammet med rett spenn hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 taggete reimer blir vel bare nødvendig der reimhjulet\ene er små. dvs den bøyer seg lettere rundt reimhjulet . fjern rusten først , putt på ny reim og stram riktig. ikke for slakk og ikke for stram. hvor legger reimstøvet seg hen da? ved hvilket reimhjul ser det ut som den sliter ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 (redigert) Har brukt tagget type reim, mener å huske den var 10,5 eller 11 i bredde, kanskje her problemet ligger. Jeg hadde samme problemet på en tidligere motor jeg hadde (Nissan). Kjøpte nye reimer på en bilrekvisita men disse ble raskt spist opp. Tok da nøye mål av kilsporet i reimhjulene og gikk på en skikkelig verktøy og maskin forretning og fikk rett reimer og problemet var løst. Husker ikke målene men reimene som ble slitt var av taggede type og var noe smalere i bredde enn de jeg skulle ha. De nye jeg fikk hadde ikke tagger. Redigert 8.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
shark1 Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Ser ut som om det er hjulet på servopumpa som sliter mest, støvet legger seg på veggen ved servopumpa. Hvordan måle reimhjulet for å finne rett breddde på reima da? Sitér dette innlegget Link to post
Flybridge Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Servopump-reima til din AQAD40B skal være: Art.nr. 976489 . . . se bare her: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-...060,,,0285.aspx Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
shark1 Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Se der ja, det var en flott side Ringte til lasa båt, hyggelig fyr der kunne opplyse meg om at reima skulle være 9,5x1100. Da er det montert en litt bredere reim der fra før, kanskje det hjelper med riktig bredde?? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 (redigert) Da er det montert en litt bredere reim der fra før, kanskje det hjelper med riktig bredde?? Det gjør det nok Er kilereimen for smal så bunner den i kilesporet og vil slure, er den gamle reima for bred vil den sansynligvis henge på ytterkant av kilsporet og slites i bredden. Redigert 8.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Lotus Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 (redigert) Kileformede reimer trenger ikke å ha hjulene 100% ovenfor hverandre , det kan gjerne være en liten forskyvning uten at dette gjør så veldig mye. Det er ikke min erfaring. Det er 3 ting som sliter kilereima svært kjapt. Reimhjul som ikke står 100% på linje. Reimhjul som står på linje, men der vinkelen er feil i forhold til reima. Om hjulet bikker litt opp eller ned eller ut eller inn, lages det ekstremt mye slitasje. Det siste som lager slitasje er hvis reima ikke er skikkelig stram. Så kan det jo være selve reimhjul som er problemet;slitt, rustent osv. Det kan være at et lite reimhjul som skal overføre mye belastning, slik som på dynamoen min, og diverse andre ting nedover på lista. Reima skal være så bred at en ny reim vil ligge en millimeter eller så ned i et nytt reimhjul. (det er en liten avrunding på kanten av reimhjulet, så der får ikke kilereima tak uansett. Få gode råd her. Redigert 8.Juli.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.