NovaMan Startet 8.Juli.2008 Del på Facebook Startet 8.Juli.2008 Hei Jeg kjøpte ny dynamo i går (105A). Monterte den, og strakk ny kabel til startbatteri. Startet opp, og voltmeteret krøp fra ca. 12v og helt opp til drøye 15v. Da stoppet jeg motoren. Voltmeteret (Faria) var også nytt i går. Jeg skal måle i dag med multimeter direkte på batteriet, men er drøye 15v for mye? mvh. Terje Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Jepp, det er for mye. Sjekk med voltmeter direkte på batteriet, der skal du ha 14.4V ved 20 grd.C (pluss minus noen tideler, der skal være høyere ladespenning ved lave temperaturer og omvendt). Kan det være at dynamoen har ekstern senseledning som ikke er koblet til? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
bellen Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Nja.. Det er normalt at ladespenninga kjem opp mot 15V rett etter oppstart, og så falle gradvis nedover. Om ikkje ladespenninga kjem over 15V, så skal det ikkje vere skadelig for batteriet. Redigert 8.Juli.2008 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Jepp, det er for mye. Sjekk med voltmeter direkte på batteriet, der skal du ha 14.4V ved 20 grd.C (pluss minus noen tideler, der skal være høyere ladespenning ved lave temperaturer og omvendt). Kan det være at dynamoen har ekstern senseledning som ikke er koblet til? Nei det er ingen sense-ledning på denne. Kun B+ og jord, samt W til turteller. Jeg skal la motoren gå noen minutter og se om ladespenningen synker litt. mvh. Terje Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Nja.. Det er normalt at ladespenninga kjem opp mot 15V rett etter oppstart, og så falle gradvis nedover. .....m.m. Sorry, det er ikke riktig. Det er normalt at strømmen (Ampere) går opp ved oppstart og går ned gradvis etter hvert. Spenningen økes omvent opp til innstillt ladesluttspenningen. Hvis han da måler 15V med en gang da er det feil, fordi spenningen kan bare økes etter hvert ---så sant det ikke finnes en intelligent regulator og.-- Og 15V er i hvert fall for mye for batteriene. Ved åpne bly-syre og noen AGM betyr det ikke umiddelbart noe problem. Men lokkete eller Gel batterier liker det ikke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.