Rolf Yks Startet 1.April.2004 Del på Facebook Startet 1.April.2004 Korleis skal eg kontrollere om motor står beint i forhold til aksel? (motor er VP md40, fast klemflens og 35mm aksel) Aksel treffer ikkje midt i hylserøret, men i følge båtverksted i Florø, er dette ikkje avgjerande. Nokon som har peiling?? Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 1.April.2004 Del på Facebook Svart 1.April.2004 Hei, Båtverksted har vel forsåvidt rett i at det ikke gjør noe om aksel ikke treffer midt i hylserør, men Akslingen bør ikke komme borti hylserøret, for da vil det bråke og slite mot hverandre. Motoren skal rettes opp mot flens som er på girkasse og aksling. Avhengig av justering på flens, vil aksling også forandre seg v/hylserør. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Svein H Svart 1.April.2004 Del på Facebook Svart 1.April.2004 Misforstå meg rett, mener ikke at justering skjer på flens mellom gir og Aksling, men på motorlabbene. Flens på girkasse rettes opp mot flens på aksling. Du kan evt bruke bladsøker for å måle om det er åpning. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Rolf Yks Svart 2.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2004 Går det greit å gjere dette sjølv, eller bør ein ha fagfolk på saka? Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Går helt greit å gjøre dette selv. I fjor byttet jeg både aksling og motor i min båt, og dette var noe av det som plaget meg mest. "Hva om ikke vinkel på motor /aksling treffer" osv. Men det viser seg at når man bare begynner så er det ikke så vanskelig. Om det er greit å komme til, samt at du ser flens og hylserør mener jeg du bør gjøre flg: Løsne Flensen på akslingen fra Girkassen. Du behøver ikke skru den helt fra hverandre. Deretter bruker du en bladsøker, eller rett og slett se etter om det blir en glipe i flensen bare av at den løsnes. Om ikke motorfestene sitter dårlig, har motoren sannsynligvis ikke forandret seg sideveis, dermed er det bare høydevinkel (opp/ned) som må justeres på festene foran / bak. Sørg for at du justerer likt på begge festene slik at ikke f.eks. det høyre feste bak bærer hele tyngen. Du kan også vippe litt på motoren skrått eks. fra ventre feste bak mot høyre feste forran (og motsatt) for å finne ut om det er ujevn belastning på motorlabbene. Når du justerer kan du også se om du får aksling til å treffe senter av hylserør, men noen millimeters avvik her tror jeg ikke betyr mye. Bruk bladsøker or å måle glipen i flensen. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
880 Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Når du måler avviket på flens mot flens bør dette ikke overskride 1/10 mm. Lykke til. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SveinHa Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 I diverse litteratur som omhandler motormontasje står der at når akslingen henger fritt skal den passe akkurat på girflensen. Dette mener jeg er feil da akslingen ofte er vesentlig lengre på innsiden av hylsa og vil henge ned, dvs. den presses opp i cutlesslageret og drar pakkboksen nedover. Jeg har gjort flere motormontasjer i egne båter opp gjennom tidene og har gjort følgende: Når aksel og girflens står nesten inntil hverandre løfter jeg akslingen opp så mye at den stopper i øvre kant av pakkboksen (pakkboksen står jo på en slange og følger med akslingen oppover helt til akslingen butter i øvre kant av hylserøret). Slipper den så halvvegs ned igjen og justerer motoren etter denne plasseringen. Har aldri hatt problemer med slitte lager eller pakkbokser........ Sett flensene sammen og sett i boltene LØST. Bruk et 0.1mm søkeblad og stikk dette inn mellom flensene oppe/nede/høyre/venstre og juster motoren slik at søkebladet ikke kommer inn noen plass. For å sjekke om flensene ikke er skjeve dreier du akslingen 90 grader og sjekker med søkebladet, nye 90 grader osv. til du har et helt tørn. Først da kan flensboltene teites. Om klemflensen på akslingen er skjev kan det være at den er feilmontert. Ta den i så fall av, gjør rent og sett den så på igjen og teit boltene med moment etter produsentens anvisninger (om du ikke har anvisningene så kan du sikkert bruke f.eks. Sleipners monteringsanvisning. Jeg kan finne denne til deg hvis du trenger den eller du kan ringe Sleipner). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
fs Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Sett flensene sammen og sett i boltene LØST.Lite tillegg til dette: Flensen bør også sjekkes uten bolter, snurr rundt akselflensen 90 grader i slengen, mål på samme sted mot motorflens. Dette vil avsløre ev. skjevhet i akselflens. Dumt å rette opp motor etter skjev akselflens. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Bra forklart SveinHa. Akselen i hylselageret kan jo være skjev selv om akselflens og girflens passer perfekt. Cluet er som Svein sier å først rette opp akselen til midt i hylserøret. Da vet man at hylselageret og akselen har det bra i forhold til hverandre opg at pakkboksen har det bra. Så er det å få flensene til å ha det bra i forhold til hverandre. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Yks Svart 2.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2004 Tusen takk for gode svar, no ser eg litt lysare på det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Tusen takk for gode svar, no ser eg litt lysare på det. Men merk deg det fs skriver. Her tar han høyde for maskineringstoleranser som kan ligge utenfor tillatt område. Dette kan du kalle kontrollfasen. Når du er i målefasen, skal flensene ikke skifte inbyrdes posisjon. Du skal ligge innenfor 1/10 mm over 4 avlesninger. Under profesjonelle forhold benytter man i bunn og grunn samme teori, bare at man skal kjøre samme resultat over 8 avlesninger. Når jeg retter båt, pleier jeg å bygge opp prop.akslingen med en plankestump e.l. for at den skal holde seg i riktig pos. høyde- og sideveis. Jeg pleier å følge SveinHa når det gjelder posisjonering av akslingen før rettingen starter. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Skal du være veldig grundig bør aksel og flens leveres inn for tilpassing. Dette vil si at flensen får en posisjon i forhold til akslingen der flensen skal være festet på rett punkt på aksel. Ellers er de fleste gear/akslingflense forsynt med en posetiv/negativ grad i senter slik at dersom du har lang aksling kan disse "henges" innpå verandre uten bolter. Dette gjør at flensene holder oppe akslingen uten bolter (boltene vil normalt ha for mye slakk) slik at du kan dreie flensene uavhengig av hverandre for å sjekke om målene er lik uansett vilken vei du dreier flensene. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
will Svart 2.April.2004 Del på Facebook Svart 2.April.2004 Står motoren på gummilabber så vrir den seg ganske mye ved belastning(åpne panseret på bilen og se på motoren når du gir gass)så om du har aksel og motor opprettet uten belastning vil dette ikke være det samme under gange. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Yks Svart 22.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2004 No har eg skifta pakkboksen og slangen mellom hylsa og pakkboksen. Denne slangen er så kraftig at den holder akselen i "balanse". Dvs. midt i hylserøret. Når eg no skal føre akselen inn i klemflensen så treff den ikkje. Målingar viser at motoren ligg ca. 6mm for lavt i forhold til akselen!!. Det viser tydeleg på den gamle pakkboksen at tettningane er slitt i underkant, altså akselen har tvinga nedover. Det er vel ikkje rart det vibrerar nå det er så sjeivt? Mine vurderingar i forhold til dette og tidlegare innlegg, tilseier at det er berre å begynde å skru. Motoren må opp!!. Er dette riktig? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 Er dette riktig?Jepp. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Poseidon Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 Mine vurderingar i forhold til dette og tidlegare innlegg, tilseier at det er berre å begynde å skru. Motoren må opp!!. Er dette riktig? Ja, helt sikkert! Men det er trolig nok å bare slakke mutrene på fundamentboltene, løfte med et kubein og så lure inn noen shims av passende tykkelse. Det kan være en tålmodighetsprøve å få alt rett - men du allverden så godt det føles når jobben er gjort og motoren står i rett linje med akselen.... Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
880 Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 For å gjøre jobben letter. Sitt ned ta en eller to. tenk litt teoretisk hvordan motoren "dreier" rundt sin akse når du justerer på motorlabbene og vilket utslag dette gir på flensen. Du skal også ha i tanken dersom motoren er installer skrått, dvs at du ikke har dropp/vinkel på flensen ut på kassa, at du får en lik vekfordeling på labbene når du har justert ferdig, ikke all tyngde ligger bak og motoren og "henger" i front. Tar du denne tiden for hjernetrim vil jobben antageligvis gå lettere. Lettere en å passere Florø innaskjers uten kart ... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Guest Erik_Rosness Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 java script:nono:()Og husk låsemuttere på flensen. Min båt hadde bare to av fire bolter igjen etter at noen hadde fusket, og de knakk... med propellen hengenede fast i roret blit det ikke mye styring. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.Juli.2004 Del på Facebook Svart 15.Juli.2004 Jeg synes denne strengen forklarer veldig godt hvordan man enkelt kan sjekke opprettingen selv. Tok for interessens skyld (pluss litt for samvittighetens) en sjekk på egen båt. Der stemte det heldigvis på 1/10 mm. Min motor er utstyrt med gummifundamenter hvor festebolten er skrudd inn i en mutter som er støpt inn i opplagringsgummien. Motoren holdes i stilling med overliggende festemutter og kontramutter på motorlabbens underside. Spørsmålet er, siden festebolten er utstyrt med grep, holder man fast bolten og justerer med kontramutteren eller omvendt? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Reidar67 Svart 16.Juli.2004 Del på Facebook Svart 16.Juli.2004 Jeg skal til med akkurat denne prosessen i august. Skal sørge for å ha digitalkamera liggende, så kan vi begge få litt hjelp med dette Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Jeg lurer på hvorfor oppretting av motor ikke er nevnt i håndboken til min motor (VP) dersom dette er noe som bør kontrolleres årlig. Jeg har ikke sett dette i andre VP håndbøker heller. Er dette nevnt i håndbøkene til andre motorer/merker? Jeg tenker da ikke på verkstedhåndbøkene, men på håndbøkene som beskriver nødvendig vedlikehold eieren bør foreta jevnlig. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Min motor er utstyrt med gummifundamenter hvor festebolten er skrudd inn i en mutter som er støpt inn i opplagringsgummien. Motoren holdes i stilling med overliggende festemutter og kontramutter på motorlabbens underside. Spørsmålet er, siden festebolten er utstyrt med grep, holder man fast bolten og justerer med kontramutteren eller omvendt? Du har en mutter over og en under motorlabben tenker jeg. Det er kanskje også en mutter som holder selve bolten. Du justere opp/ned med mutteren under motorlabben. Det må det være en selvlåsende mutter eller forsynt med kontramutter eller bruk locktite (gjengelås) av sterkeste type, fordi denne mutteren har en ubehagelig tendens til å gjenge selg løs og da blir motoren stående å skrangle, særlig merkes det på tomgang. For å sentrer akslingen i akselrøret kan du bruke noen små identiske kiler å legge runt akslingen i enden av akselrøret dersom du kan demontere pakkboksen. Er det små dimensjoner kan du demontere noen klesklyper og bruke de som kiler. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Det hadde vært fint om de motorkyndige kunne fortelle om hvordan de starter en motoroppretting. Jeg har opp gjennom årene hørt om forskjellige prosedyrer, hvorav en har vært å løsne propellaksel fra akselflens. Deretter trekke akslingen noe tilbake og å måle med søkefjær åpningen mellom klemflens og aksling i posisjon klokke 0 - 3 - 6 og 9. Hvordan starter dagens oppretting av motor? Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Du begynner med å løsne boltene mellom gearflens og klemflens. bruk så en bladsøker 0.05 mm den skal ikke kunne stikkes inn noe sted sjekk rundt hele klemflensen. Hvis du har avvik på sidene må motoren flyttes sideveis ved å løsne boltene til motorlabbene. Noen motorer har avlange spor i motorfestene de er lettest å rette opp er det kun rundt hull må du flytte motorlabbene sideveis i fundamentene. Avvik oppe eller nede justeres på bolten til motorlabbene løsne toppmutteren og juster på mutteren under motorfestet. Dette er vel ikke akkurat noe som inngår i årlig vedlikehold, men kan jo sjekkes år om annet da gummien i motorfestene trykkes litt sammen over tid. Skal du bytte motorlabber må motoren stå på disse minst 24 t før du tar finopprettingen. pass og på å ha så lik belastning tyngdemessig som mulig juster likt på begge labbene bak og det samme foran Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Nå har jeg (igjen) tenkt å spørre et umulig spørsmål, men kanskje det umulige er mulig ;-) Jeg vurdere å ta ut motoren og bytte motorlabber til høsten/vinteren, men det har jo ingen hensikt om labbene er bra. Hvordan kjenner man dette ? Motoren veier jo ca. 400 kg (VP TAMD 40A) uten giret, og vil vel naturlig svaie litt om man dytter litt på motoren. Nå har labbene stått der i 26 år, og motoren ser ikke ut til å riste nevneverdig under gange, men jeg har en vibrasjon jeg ønsker å bli kvitt. Jeg kommer først til å ta ut aksling og undersøke den, og propellen for ubalanse. Deretter en oppretting av motor. Det umulig spørsmålet er jo da, bør labbene byttes pga. alder eller kan de være bortimot like gode eller greie nok enda ? Hvordan ser man dette ? (Andre favorittspørsmål er jo forøvrig, hvor blå er himmelen og hvor lang er en tråd ?) Redigert : Av en eller annen midlertidig grunn fikk jeg det for meg at giret skulle av. Det skal det naturligvis IKKE, så vekten av motor er vel ca. 450 eller så :-) Redigert 15.August.2008 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.