BjornLie Startet 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2008 Jeg har to AQAD40B og på den ene står det en fettnippel (for fettpresse) på punktet 81, se fig under. I henhold til MarinePartsEurope skal det være en ”propp”? 81 Propp 804262 Skal det være en ”propp” eller en fettnippel. Antar det siste for at lagrene (bla 77) skal få smøring. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Draco24styling Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 På mitt 280 drev satt det fettkopp i hullet. Men har skiftet til nippel da den er grei og komme til! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
BjornLie Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Hva med mengden fett? Det er jo en fare med at man kjøre på for mye fett og presse ut pakningene. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Draco24styling Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Ja er simmringene dårlige,kan de nok gå istykker, Men et par tak med fettpressa skader nok ikke, er du i tvil, kan du jo montere orginale fettkopper, og fylle de Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
BjornLie Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Er det fettkopper orginalt. Bildet fra MarinePartsEurope tyder ikke på det. Det ser rett og slett ut som en plugg. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Larspo Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Det er ingen simringer som holder spesielt tett i dette huset, du kan derfor presse på det som du måtte ønske, og resultatet er at du fyller belgen med fett bare. Min regel...to trykk med pumpa en gang i året på denne nippelen. Når jeg tar av belgen, så fjerner jeg det overflødige. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Jeg ser av skissen på MarinePartsEurope at det er følgende tetninger mot belgen.: 75 Spårring 914533 76 Tätningsring 958860 På engelsk: 75 Snap ring 914533 76 Sealing ring 958860 Tror dere ikke at 76 tetningsring/sealing ring er en simring. Uansett er det jo et poeng at det skjer ingen skade om det kommer noe fett inn i belgen eller i svinghjulshuset. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Larspo Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Det stemmer at det sitter noen "tetninger" der, men når det er 3-4 mm mellomrom mellom tetning og aksel, så er ikke den for annet en "sprutbeskyttelse" (som om man trenger det her...). Er kanskje kun ment for å "pakke" litt av fettet rundt lagrene. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Vet ikke om fettkoppen er orginal,den satt iallefall der når jeg kjøpte brukt motor og drev. Uansett spiller det ingen rolle omman får litt fett inn i svinghjulshuset, Ingen ting der som kan ta skade av fett, Det er nesten bedre med for mye fett en for lite, Har nettopp hjulpet en kar med en overhaling av motor og drev, på denne gikk lagret veldig tregt,noe som resulterte i treg turtallsøkning og klarte ikke og nå topp turtall. Hvis båten din står uten drev, kan du pumpe som bare det,da vil fettet uansett komme ut langs spline. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.