Tressfjord Startet 8.Juli.2008 Del på Facebook Startet 8.Juli.2008 Noen som har noen gode råd for hvordan man får igang en dieselmotor som har satt seg uten å måtte skru av toppen? Båten har stått på land i 2år og motoren har ikke gått siden den var på vannet. motoren er en tresylindret ford etter det jeg vet. Legger ved bulde av båten...:) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Du får starte med å demontere dysene/innsprøytningsventilene og fylle tynn olje/rustløser/CRC el. lign ned i hver sylinder. La det stå å godgjøre seg noen dager. I mellomtiden får du laget deg et adapter som du kan sette nedi "dysehullet" slik at du kan få trykkluft innpå sylinderen. Demonterer du vippestellet vil alle ventiler være lukket og trykkluften vil presse stempelet nedover og forhåpentlig løsner motoren.Du får stor kraft med kun 8bar trykk. Funker ikke dette må der kraftigere metoder til.Har det under lagringsperioden kommet sjøvann inn i sylindrene vil du nok slite litt er jeg redd. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) ta ut diesel dysene og hell diesel eller noe tynnflytende olje i hullene . la stå ett døgn ellern to. da prøve å sveive manuelt og se om den løsner. tme kom meg i forkjøpet ser jeg nå. Redigert 8.Juli.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
TG-cruiser Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Jeg kan give det samme tips, hæld rustløsner ned i toppen. Derefter vil jeg forsøge og stikke en rund pind, kobberpind helst, ned igennem dysehullet, og ramme toppen af stemplet, og så daske forsigtig med hammer. For at vibrationer kan løsne et fastrustnet stempel. Du skal dog regne med at det er noget som slider på dine foringer, og motoren ikke bliver som ny efter sådan en omgang, men den kan stadig køre. Held og lykke! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 KIMA-metoden med å slå på stempelet med en dor gjennom dysehullet vi jeg nok fraråde. Trykkluft er tingen og gir skånsom og stor kraft på stempelet. 90mm borring og 8bar trykk gir ca 500kp på stempelet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.