Sonnir Startet 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2008 Problemer med kjøling. Kjøpte båt i dag. kjørte en time eller noe. motoren holdt seg på 80 hele tiden. plutselig føk den opp til 120. hva har skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Kan termostaten din være gåen? Slikt skal jo skiftes av og til... Regner med at denne motoren har sjøvannskjøling. Kan impelleren din være gåen så kan du også få problemer med temperaturen på kjølevannet. Ta deg en service på motoren din og sjekk nevnte så har du nok dette snart i orden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Radle Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Ville ha sjekket vifterem først. Er den for slakk, så går motoren raskt varm. Vifterem er forbruksvare (en pr sesong), like godt å skifte hvis den som er der ikke er ser ny og fin ut. Sjekk også sjøvannsfilter. Er det "grodd igjen" så får systemet ikke nok gjennomstrømming. Impeller er selvfølgelig også viktig, som Speedy skriver. Det kan jo ha oppstått akkurat rett etter at du kjøpte båten, men... Jeg ville ha kontaktet tidligere eier. Det finnes en rekke muligheter for problemer med kjølingen som kan gi deg kostbare reparasjoner (f.eks. manifoil...) Tidligere eier bør kunne gi deg informasjoner om hva som er gjort av vedlikehold og "tingenes tilstand" hvis du ikke allerede har fått det. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Har du kjørt impeller tørr (sjøvanns pumpa) under test kjøring på land så bytt impeller. Den tåler ikke noen sekunders kjøring tørr. Slet en hel sommer pga av dette. Impeller var helt ny men ble kjørt 10 sek. uten kjølevann og dermed var det gjort. Kunne ikke se på impeller at den var slitt, men bytte fikset problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Sonnir Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 termastaten var i orden, impeller var ny. det er det jeg har skjekket Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) Hei! Har du drev kan dette komme av en plutselig tetting av f.eks en plastpose - motor får for lite vann og impeller skades - plastpose borte og problemet er der fremdeles. Sjekk at kjølevannslangen mellom drev og skrog er hel og sitter (ved skade suger den evt luft når du er i plan da akterspeilet er tørt - kan også suges flat hvis uorginal). Har du gjennomsiktige slanger til sjøvannsfilter kan du evt se etter luftbobler. Sjekk også for gummirester etter gamle impellere foran oljekjøler. Jeg vill også sjekket noe så enkelt som bensinfilteret. Får motoren strupet tilførsel vil også dette bidra til høyere temperatur. Motoren kan virke som meget pigg når den går veldig magert men blir varm. Sjekk også tenninga. Går temperaturen fort ned etter du har kjørt ned turtallet? Redigert 9.Juli.2008 av fredriko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sonnir Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) oki. Nei, når jeg kjører ned turtallet så er termostaten fortsatt på topp Redigert 9.Juli.2008 av Sonnir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Mitt stalltips er å sjekke eksosmanifolden. Denne er forbruksvare på disse motorene. Sannsynligheten er stor for at den er slik rustet at det er forbindelse mellom eksos og kjølevann. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.