Seesnake Startet 9.Juli.2008 Del på Facebook Startet 9.Juli.2008 Jeg la ut båten min i dag. Men en ting jeg stussr på er at vannpumpa(innpelleren) ikke klarer å fylle vann i vannfilteret som sitter på veggen litt oppe. Da spør jeg dere som har et slikt filter i båten om dette skal fylles innpelleren når den går på tomgang? Det gjør det ikke hos meg. (stort gjenomsiktig filter) Er pumpa så dårlig skjønner ikke jeg, da jeg skrudde opp denne og den var like fin. Er Litt usikker på hva som er årsaken til dette. Jeg tør i allefall ikke kjøre med den. Splinten i pumpehuset kan vel ikke ryke sån uten vidre vel?? Håper det er noen andre som har hatt samme problemet som kan gi meg et svar..... Vanntilløpet under båten er oppe så det er ikke tett. Håper noen har et svar da jeg nå ligger til kai og er fortvilet.... Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Det er ikke utenkelig at det kan være noe luft i sjøvannsfilteret en periode etter sjøsetting. Kommer an på plassering og utforming av filteret. Det store spørsmålet er: Kommer det vann ut eksosutløpet når motoren går? I så fall virker impellerpumpen. Da er det å prøvekjøre for å se om det er normal temp på motoren. I motsatt fall er på tide å begynne feilsøkning. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Nå vet jeg ikke hvor mye vann du mangler for å si det slik, men jeg har en 30 hk Yanmar og der er det heller ikke fult i sjøvannsfilteret ved tomgang, motoren er helt ny. Min far har en 76 hk VP TMD 22 og der er det heller ikke fult i sjøvannsfilteret ved tomgang så dette tror jeg er helt normalt. Se heller på om det "spytter" jevnlig kjølevann ut av eksosen, dette er jo som kjent ikke en jevn strøm, men det skal komme en god del vann ut, støtvis. Hvilken motor har du? Hvis du har VP har du vel temp måler så da er det jo greit, har du Yanmar så går alarmen på 95 grader og det er ikke noe problem å la den gå opp til 95 grader på tomgang og så stoppe den med en gang. Hvis du ikke tørr å gjøre det må du få noen til å se på den, alternativt finne en båt i havna med lik motor å se hvordan den oppfører seg... Lykke til Redigert 9.Juli.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ingar Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Er problemet at du ser at det er luftboble i filteret? Isåfall kan dette være normalt, siden dette er høyeste punkt vil luft kunne samle seg her selv om vannet strømmer som det skal gjennom motoren. (PS: Det heter impeller, har rettet tittelen.) Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Hei i gjen . Ville bare si det er en VP tmd 30 . Den drar ikke inn vann til filteret i det heletatt .Dette kan jo ikke være riktig. Ser ikke eksosen ut men den går ut under vann. Har prøvd å fylle ipp vannfilteret men til ingen nytte. Impelleren må jo klare å dra inn vann på tomgang?? ellers skjønner jeg ingen ting . Kan det være en dårlig kopling på slangene et sted da tro?? Kan den suge falsk luft?? barespørsmål jeg tenker på.... Kan vel ikke være oljekjøleren som er tett??? slik at impelleren står å stanger mot en vegg?? Håper ikke det nei Tar i mot svar. Tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Steffen Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Ja, den kan suge falskluft og da virker ikke vannpumpa. Typisk er vel at pakninga bak impellerlokket ikke tetter skikkelig. Redigert 9.Juli.2008 av Steffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Er det slik å forstå at filteret fyller seg med luft på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Her ser det ut for at det må feilsøkes ja... Er båten ny for deg eller var alt OK i fjor?? Går slangen direkte fra inntaket og til impellerpumpen? Kan være en ide å løsnes slangen fra impellerpumpen for så å tilbakespyle denne med en vannslange. Bare for å være helt sikker på at det er åpent hele veien på sugesiden, dette vil også kunne avdekke eventuelle steder der du får inn falsk luft...fordi du nå har overtrykk der du normalt har undertrykk Ta lokket til impellerpumpen av, kjør motoren litt og kontroller at impelleren går rundt. Hvis du ikke kjenner til hvor lenge impelleren har vert brukt kan det være fornuftig å bytte denne, samtidig med at impelleren byttes må du kontrollere at pumpens innmat sitter som den skal (en mesingplate som sørger for at impellerbladene trykkes sammen). Med impelleren demontert kan du også løsne kjølevannsslangen fra eksosbendet. Spyl forsiktig med vannslangen, nå skal det komme vann i impellerpumpen, dette må gjøres med forsiktighet, det er ikke ønskelig med fult vanntrykk fra vannslangen inn i kjølesystemet. Så får vi håpe at dette vil avdekke hvor hunden ligger begravet Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Har vært borti en impeller som gikk rundt på akslingen, dvs denne hadde løsnet fra gummien. Den så derfor tilsynelatende helt ok ut, det var faktisk ikke så lett å oppdage da det måtte en del kraft til før den "sluret". Hvis ikke impeller er ny ville jeg byttet denne først, selv om den ser ok ut, husk å ha litt grønnsåpe på eller liknende når du setter den inn. Ellers må du huske at når filteret er helt fylt med vann er det ikke lett å se om det er tomt eller fult Vel, du finner ut av dette... Redigert 9.Juli.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
SveinHa Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Om du har byttet impeller eller hatt den ute er det mulig du har luftlekkasje i lokket. Det skal veldig lite til før pumpen slutter å fungere... Der blir lett små grader om du bruker et par skrujern til å vippe ut impelleren med og disse MÅ bort Husk at impelleren ikke tåler tørrkjøring særlig lenge så jeg pleier å ha en skvett Zalo e.l. i pumpen om jeg mistenker at den vil gå tørr en stund. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
TG-cruiser Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Hej Jeg har også en VP tmd30, og når den kører i tomgang er der luft i søvandsfiltret. Ved højere omdrejniger kommer der mere vand igennem. Jeg har engang haft glemt og åbne søventil ved start af motor, impelleren blev varm, rigtig meget varm, jeg nåede og sejle et stykke før jeg kom i tanke om det. Impelleren var blød som smør, og kunne ikke suge søvand frem selv om jeg åbnede søventilen. Skiftede impeller og så sugede pumpen fint igen. Heldigvis havde jeg en ekstra ombord.. Den "varme" impeller så efter varmkøring kun lidt deformeret ud, og kunne se ud som om den ikke havde taget skade, men den kan bare ikke suge mere! Så dermed kan jeg konkludere følgende: Skift til ny impeller, hvis du er det mindste i tvivl! Iøvrigt kan du se om den pumper vand ved og mærke på søvandsslanger og rør, om de er kolde og om der kommer kondens på dem. Mærk f.eks. ved tilgang til varmeveksler. Hvis der ikke pumpes søvand rundt, bliver din udstødnings afg. også hurtigt meget varm! Held og lykke. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Tusen takk for mange svar . For å si det slik så kommer det ikke vann til filteret i det hele tatt . ikke en dråpe . Kjøpte båten i fjor og prøvde denne da. da fungerte alt. (så ikke da nede i filteret men vann kom da ut sammen med eksosen og temperaturen var fin) Jeg har IKKE byttet impeler i år. Tok av lokket i dag for å sjekke.Den så fin ut men den kan jo lure meg. skal bytte på fredag kveld. Bytter også pakningene ved inntaket impeller da den sitter meget løst .Da mener jeg det lille røret på 5 cm som sitter sammen opp i inpellerens vanninntak(!) Var på penta i dag og forhørte meg litt om dette. De kom med et annet forslag som jeg har litt i bakhodet. Det er medbringeren til selve impelleren . Den har jeg nå i reserve. En annen ting jeg har glemt å nevne for dere er at det har sprutet litt vann et sted om kring impelleren /vannfilteret. ser liksom ikke hvor.Dere har nok helt rett. Det er ikke tett. Den slangen som sitter på vanninntaket og fra filteret til impelleren er ikke orginal. Dvs den slangen fra filteret til impelleren ser ut som en trekspill slange og virker meget stor. Kan dette ha noe å si eller vil pumpen klare å suge vannet opp uansett??? Takk for gode svar så langt men dette må jeg ordne. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Snart helg ! da skal det fikses!!! Som jeg skrev er det ikke antydning til vann i vannfilteret. Men like blid forde jeg gir aldri opp før det funker som f... Skulle gjerne vist saltvannsgangen i motoren. Har prøvd å se på nettet men syntes ikke dette går klart frem på sidene jeg er på. Noen som har noen oversikts linker ang tmd30? Og så et meget merkelig spørsmål ang tmd 30 med MS3c gir : Skal begge sink anodene på giret skiftes? VP sier begge skal byttes. Andre som jeg har pratet med sier du bare skal bytte den øverste . aldri ha anode nederst. Kan noen forklare meg eksakt hvorfor?? Jeg fikk presisert av eieren at den nederst anoden skal aldri byttes eller erstattes. Jeg satt i en helt ny neders forde vp sa dette. Kan vel ikke ha noe med kjølinga å gjøre dette?? tenkte kanskje dette ville hindre noe av kjølinga?? dvs sirkulasjonen? Men men.. bare noe jeg alltid har lurt på som jeg aldri har fått god forklaring på hilsen håpefull Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Tar som en selvfølge at sjøvannsinntaket ditt er åpent. Har du prøvd å "prime" pumpen? Dvs. å fylle opp slangen fra filter til sjøvannsinntaket? Der dette prøvd, så er det nok luft en plass som er problemet. Du sier det har lekket vann en plass rundt impeller/filter. Klarer du å lokalisere dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Ang anoder så har noen gear anoder på begge pluggene, andre bare på en ene. Det du må passe på er at den ene, mener det er den nederste, må ha en kort anode ellers brekker den når du skrur til. En avbrukken anode kan redusere vannstrømmen, men ikke stoppe den helt. Et spørsmål i tilknytning til den Eysteind nevner: Er du sikker på at kranen virkelig er åpen? En kuleventil kan knekke slik at ventilen er stengt selv om håndtaket står i åpen posisjon. Er du sikker på at pumpa virkelig ikke suger vann? Det kan stå luft i filteret selv om vannet strømmer som normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 hei i gjen. Har prøvd å fylle opp filteret men det er håpløst når filteret sitter høyt i forhold til inntaket.(orginalt.) Nytter ikke å fylle det da det renner ut av filteret og tilbake til vanninntaket pga trykkforskjell. Kuleventilen er åpen da jeg har koblet av og blåst i gjennom. alt åpent. Har en mistanke. skal se om jeg klarer å laste opp et bilde nå. Delen under pumpa løsna nesten helt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Siste spørsmålet mitt da? Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Kranen er oppe Ingar PS har ikke helt lært meg å svare riktig her inne da dette er nytt for meg. Men kuleventilen er oppe den. Har blåst i slangen så den er oppe. Tenkte jeg skulle få lastet opp bilde av pumpa men det klarte jeg ike men skal nok finne det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Nå har jeg skrudd ut impelleren og skiftet medbringer og pakninger. Syntes det er litt merkelig hvordan vingene til impelleren sitter. Går da ut i fra at vannet kommer inn i motoren og ikke ut?? Ville bare høre med andre som har vært borte i dette før. Setter den i sammen om 2 timers tid men ikke før jeg vet at vannet går inn og ikke ut. Har aldri vært borti denne typen impeller før. Se bilde da jeg håper jeg får lastet det opp!!! Hilsen Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Kranen er oppe Ingar Jo, det fikk jeg svar på. Men det jeg lurte på var om du virkelig er sikker på at motoren ikke suger vann. Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg får inntrykk av at du bare har kjørt motoren en kort stund på tomgang. Det kan tenkes at pumpa da suger en såpass begrenset vannmengde at lufta forblir i filteret. Vannet kan godt strømme normalt selv om filteret tilsynelatende inneholder luft. Eller har du konstatert at de ikke kommer noe vann ut i eksosen? Bildet ser helt normalt ut, impelleren roterer mot klokka. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 takk ingar. Før jeg la ut båten kjørte jeg den på land med en ekstra hjelpepumpe fra et stort karr. Hadde fått beskje om å gjøre dette av den forige eieren da pumpen ikke skulle gå tørr da høydeforskjellen var stor. Da kom det vann ut sammen med eksosen og alt ok. La ut båten for 4 dager siden. Så da ikke nedi filteret og regnet med det var ok og impelleren fungerte ok. Merket da at det bråket fælt ut av eksosen(litt blårøyk). Ga da litt gass og motoren gikk så meget pent... Lot den da gå på tomgang i 10 min.alt ok. Kjørte da en kjapp 10 min tur på stor fart.Kjørte så inntil brygga og la til. da kjente jeg det luktet litt svidd.da stoppet jeg motoren.sSå da nede i motoren og der hadde det sprutet vann!! Da tenkte jeg på filteret som var tomt. Startet da etter 10 min igjen og intet vann til filteret kom. Det eneste jeg har gjort er å skiftet 2 stk anoder på giret og 1 på motoren. Alle jeg snakker med mener man ikke skal ha anode på nederste del av giret.(tilførsel/sirkulasjon) Dette gjorde jeg på land..... Jeg håper det er pumpa eller en dårlig slange der da de nå er skiftet ut. Kan vel ikke være oljekjøleren som er tett??? har tenkt litt på dete også Takk for at du så på bildet. Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Sprutet vann? Hvor har det kommet ifra da? Hvis det har sprutet tyder det på at pumpa fungerer, men at det er en lekkasje etter denne. At oljekjøler er tett er ikke noe ukjent fenomen. Det kan gro skjell i systemet og når de dør havner de i inntaket på oljekjøleren. De du har snakket med ang. anoder tar feil, derom er det ingen tvil. Men det holder sikkert med en anode. Hvilket gear har du? MS3? At det skal være nødvendig å kjøre med hjelpepumpe på land for å fylle systemet høres merkelig ut, en pumpe som er i orden har ingen problemer med å suge vann, selv om filteret sitter oppe under dørken. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Vingene på impelleren sitter iallefall riktig vei. Vannet skal inn i motoren! Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Hei Ingar. ja jeg har ms3c gir. Som du sier sprutet det vann men jeg så ikke hvor Nå er ny impeller og medbringer og pakninger montert. Nå er dette 100% tett. starter opp båten i morgen. Men dersom det er olje kjøleren.. er denne grei å ta ut på tmd 30?? pleier å fikse det meste. Men er jo veldig forsiktig i begynnelsen når jeg nesten ikke kjenner til motore. Bedre føre var spør du meg Skriver i morgen hvordan det gikk Ringnes1 Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Kjølevannets gange på TMD 30 er enkel. Fra pumpa går vannet inn i varmevekseleren og deretter til gearet og oljekjøleren så til eksosbendet og ut. Som Ingar sier så ikke bruk anode i nederste plugg på gearkassa. Vær også oppmerksom på at det er en fordelings blokk i forkant av motoren i støpejern på ferskvannsiden . Denne kan det ha tæret hull i og hvis du har mystifistiske lekkasjer så sjekk denne. Etter mitt ringe syn så er det kun 1 mulighet hvis sjøvannspumpa di er OK, og det er lekkasje mellom pumpe og filter. Koble en slange rett fra pumpa til sjøvannsinntaket. Du hører når pumpa begynner å suge vann (eksoslyden vil forandre seg) når du får vann i eksosen . Suger den vann nå så er det nok filteret som det er lekkasje i. Vil den fremdeles ikke suge så kan du ha defekt sjøvannsventil. Koble av slangen på sjøvannsinntaket og åpne ventilen for å sjekke. Kommer det vann inn i båten er alt OK med den. Var jeg deg ville jeg ikke begynne å grise med oljekjøleren enda. Er den tett så er det ikke grunnen til at sjøvannspumpa ikke suger. Oljekjøleren ligger på tvers i overkant av gearkassa. Og neste gang du vinterkonserverer motoren så stenger du sjøventilen og åpner lokket på sjøvannsfilteret og legger vannslangen rett opp i kjører gjennom med ferskvann. Til slutt heller du passende blanding og mengde med glycol og vann i filteret og lar motoren suge det i seg. Når det er tomt så stopper du motoren og åpner sjøventilen igjen og setter på lokket til filteret. Fiks ferdig, enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.