Jump to content

Solcelleventilator fra Maritim.no, erfaringer?

Geirh

Recommended Posts

Har montert en for en uke siden og den ser foreløpig ur til å funke. Litt lite luft som nevnt, men når den formodentlig går 24 timer så burde dette holde til det meste. Kapasitet: 28 kubikkmeter pr. time. Tror ikke dette er nok til dusjrom. Ble noe overrasket over størrelsen/diameter på den utvendige delen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har montert en for en uke siden og den ser foreløpig ur til å funke. Litt lite luft som nevnt, men når den formodentlig går 24 timer så burde dette holde til det meste. Kapasitet: 28 kubikkmeter pr. time. Tror ikke dette er nok til dusjrom. Ble noe overrasket over størrelsen/diameter på den utvendige delen.

virker den veldig ruvende/stor utvendig?jeg skal jo ha den oppe foran på båten så den blir godt synlig? Det som er det fine er at du får en jevn sirkulasjon på badet hele døgnet.

Ved første øyekast så reagerte jeg på diameter 265 mm og høyde 125 mm og på toppen av dette blank. Men etter montering så dempet dette inntrykket seg. Ta for deg en stor stekepanne og legg den på stedet så får du ett vist inntrykk. Luftmengde inn kan en jo føle med en hand. Værre er det å få noe føling med utblåsingen. Men de skriver jo at den skal ta 28 kubikk så vi får ta dette for god fisk. Og får en noe vind motstand direkte på inntaket så er jeg ikke så overbevist at denne viften kan suge noe særlig ut.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 2 uker senere...

Må melde at denne ventilatoren har begynt å harke med omdreiningene. Muligens batteriet synger på sitt siste åndedrag, men etter toppen tre uker synes jeg dette var litt snevert. Hva sier du til dette Øyvind ?

Må melde at denne ventilatoren har begynt å harke med omdreiningene. Muligens batteriet synger på sitt siste åndedrag, men etter toppen tre uker synes jeg dette var litt snevert. Hva sier du til dette Øyvind ?

Du har vel kjøpt den på maritim og da er det ingen problem med reklamasjon etter min erfaring men jeg tror ikke denne tpen blir kjøpt med meg. Jeg får lete om det finnes noe annet som kan egne seg i båten til og få luft inn/ut

Tenkte jeg skulle kjøpe en slik på biltema for avtrekk på dass, har bare vanlig lufteventil nå i dag. Er dette en god ide?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Reklamasjon går nok greit hos Maritim. Dilemmaet er at ventilen er montert og jeg reiser bort noen uker og hadde helst sett at ventilen fungerte mens jeg er borte. Men får ta opp saken når jeg er tilbake på berget.

• 2 år senere...

Jeg kjøpte en slik solcelleventilator hos Maritim på Slependen i mai 2008 (pris 1318,-) og monterte i taket i lugaren foran på min 30 fots Elwaro halvplaner. Den fungerte greit første året (viften gikk rundt), men senere har den sluttet å fungere til tross for forsøk på batteriskifte. Jeg har så demontert noe av den og testet input med voltmeter og har da bare fått ut verdier på rundt 0,02. Det tyder jo på at solcellepanelet ikke virker lenger og den går da også bare så lenge de oppladbare batteriene ikke er tomme.

Jeg bor i Molde og det har tatt litt tid med å ta jobben med å demontere den fra båten for å ta med tilbake til Maritim, men det vil skje nå. Jeg har snakket med Maritim og de kan teste den på dagen, og hvis solcellepanelet er defekt, vil jeg få en ny. Det høres jo flott ut.

Når det er sagt, er nok jeg også litt usikker på effekten av viften. Det virker som luftvolumet den ventilerer er ganske lite selv om det står at den tar 28 m3 pr. time. Men det finnes kanskje ikke alternativer??

Redigert av ingehn (see edit history)

Som nevnt monterte jeg en i Juli 2008 og dette er ikke bra nok. Virker som at solcellen streiker dersom det blir liggende vann over. Ingen mulighet for at dette vannet renner bort av seg selv. Er den tørr og en har fint vær slik at batteriet lades, roterer viften ganske bra. En test vil nok avsløre dette dersom de heller vann over cellen. Å demontere denne vil si det samme som å rive den i filler da jeg har limt denne fast for å unngå lekkasje.

Hva sier du til dette Øyvind / Maritim ? Muligheter for reklamasjon ?

Jeg monterte den i min forrige båt og det fungerte greit.

Men etter ca 1-2 år så sluttet den å fungere. Fikk greit ny fra Maritim og monterte den inn og den var det aldri noe problemer med.

Den kunne blåse inn og ut samt den nye hadde ledd lys samt at den kunne stenges helt. Var aldri plaget av at det kom vann inn gjennom den når den var åpen.

Vifta ble bare brukt når jeg var i båten.

Har i dag en type uten vifte og kunne tenkt meg å få en vifte i den, men ønsker ikke å lage større hull til den nye.

Den trenger ikke å ha solcelle og kan godt bare gå på 12V da den bare skal brukes ved dusjing.

Har noen noe forslag til løsning/type?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Tydeligvis flere som har erfaringer. Jeg satser på å skifte til samme type som jeg har da jeg jo har hullet i skroget. Så får jeg håpe den fungerer bedre. Skal spørre på Maritim i morgen om det med vann oppå solcellen. Hvis den ikke virker i regnvær er det jo litt dumt ....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...