Jump to content

Toll/moms for svensker som kjøper båt i Norge?

Kjelli

Recommended Posts

Yes !  :smash:

Om inget har ändrat seg så skall han betale  tull,  jag fick ivarjefall göra det för

15 år sedan när jag kjöpte en Joda24 i Porsgrunn o tog hem !

Finner vi svensker båter i noe annet EU-land er det bare o segla hem, eller kjöre hem

utan några som helst avgifter!

kommer ikke riktigt ihåg prosentsatserna!

tull = tullavg + moms     tullavgiften er ganske låg, men momsen desto större!

S/Y Gunga Din

Yes !  :smash:

Om inget har ändrat seg så skall han betale  tull,  jag fick ivarjefall göra det för

15 år sedan när jag kjöpte en Joda24 i Porsgrunn o tog hem !

Finner vi svensker båter i noe annet EU-land er det bare o segla hem, eller kjöre hem

utan några som helst avgifter!

Hei Gunga Din, takk for raskt svar. Vet du hvor mye?

mva

Kjelli

Hei Gunga Din, takk for raskt svar. Vet du hvor mye?

mva

Kjelli

ikke helt sikker men momsen er ju 25%  tror tullavgiften var ca 3-4%, enklast för honom er att

ringa till Tullen i Skandiahamnen i Göteborg, dom lan sådant her!

Det kan ju oxo tenkas att Norge har noe slag 'heng-avtal' med EU så att man slipper helt o hållet ! men säkrast er att ringe o kolla!

S/Y Gunga Din

Hør på Gunga Din og sjekk med den svenske Tullen. Tollsatsen er 24% og man må forvente at tollberegningen vil kunne komme til å måtte skje etter takst på båten. Hvis båten er fabrikkny, skjer det etter realistisk faktura. Jeg har vært borti liknenede i og med at jeg har båtplass i Strömstad og sjekket i den forbindelse hva som ville skje hvis jeg hadde båten liggende i Sverige mer enn 6 måneder i året. Parentes bemerket ville da Tullen betrakte båten min som importvare og sørge for at jeg fikk tilsendt tollfaktura. Det spilte ingen rolle om jeg var tilstede, foreviste dokumentasjon etc., man ville taksere båten. Deretter kunne jeg betale det avkrevde beløpet og ev. starte klageprosess på beløpets størrelse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...