Jump to content

Hjelp! Johnson 30hk bråstopper!?

searay25

Recommended Posts

Det er ikke det at motoren blir for varm da "varmskjært" f.eks på grunn av for lite olje eller for dårlig kjøling ?

Slettes ikke umulig, eneste andre mulighet jeg kan se er en defekt powerpack ( kutter når den blir varm )

dette skjer spesielt når jeg har kjørt litt hardt, eller hoppet.. tyder på at det er en slags sikkerhetsgreie... hva er dette? hvordan fjernes det?

Du er sikker på at du har NOK kjøling ??, hvor høyt er motoren montert ??, når ble impelleren sist byttet ??, kjører du mye i sand holdig vann ( grunt vann, nære sandstrender ++ )

ikke mulig å starte den før den har blitt kald

Men den går rundt ??

Eneste motor beskyttelse på disse motorene er S.L.O.W. systemet, men det begrenser bare turtallet til under 2500 rpm, er heller ikker på alle modeller.

HAR du gnist på pluggene når du prøver å starte ?? ( ETTER at den har stoppet )

Arne Kjetil

Nei. den varmskjærer seg ikke. da ville motoren vært tyngere å dra rundt.. har grei kjølestråle. ikke for varmt vann. kjøres i mjøsa. hvis jeg hopper for mye eller for å si det sånn.. den bare plutselig stopper. noen ganger får jeg start igjen etter tre min. andre ganger ikke før etter flere timer. motorern har planslipt topp ig boyesen reeds. på helt full throttle er det nesten som om den sperrer.. som en turtallsperre.. kjørte for øvrig akkurat nå. og alt funket, stoppet ikke en eneste gang.. men som sagt.. stopper bare helt plutselig.

Ha et par ekstra plugger liggende i båten, hvis motoren stopper...koble de løse pluggene til pluggledningene og se etter gnist.

Tror nok problemet ditt ligger i tennings systemet, slik jeg har skjønt det så er ikke disse systemene av den beste kvaliteten....

Kan se et part ting du kan teste...

• Bytt plugger, kan ha er rar feil som dukker opp innimellom, er også i den billige enden.
  • Ta av dekselet på motoren, dette gir mye bedre kjøling av elektronikken, fungerer dette bør du se på tiltak for å forbedre kjølinga rundt denne.
  • Få det elektriske sjekke oppimot spec på et verksted, eventuelt bytt till elektronikk ifra CDI ( CDI enheten (113-4767 ) har en turtalls sperre på 6700 ).
  • Sjekk også statoren og coiler på motoren, disse kan også fuske hvi de blir overopphetet.

Arne Kjetil

Er dette en 3syl "Elan" el. "Endavour"? Hadde en slik 97mod. 35hk med akkurat de samme symptomene du beskriver, kompakt motor med fin gange (om enn noe lat for båten, en Bella 440R) , gikk helt fint så lenge det var stille på sjøen, litt bølger og problemene startet.

Kunne da enten begynne å gå på 2, evt at den stoppet helt. Måtte da som regel vente til den var kald før den ville starte igjen. Fikk 3 sesonger spolert av den motoren før jeg tok til vett og byttet til en med annen farge...

Verkstedet som tilslutt fikk den iorden sa iallefall at det var de optiske sensorene under svinghjulet som fusket, og etter bytte av disse ble den visstnok "krute god" Tror reparasjonen kom på ca 6000,-

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

:wink: Selv om den er grå så er den fortsatt feil farge... :wflag: :wflag: :wflag: :wflag:

Hadde en motor i riktig farge som stoppet om jeg hadde full gass og brå sving til venstre,,,, det var spennende når en skulle ta raske svinger med katamaranene og motoren kuttet... hildt på å velte tre ganger før jeg fant feilen :smiley:

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

• 3 uker senere...

Den f.. p.... motoren er like j.....

Nå er jeg lettere lei den motoren her. samme greie om og om igjen. kjører helt normalt... og vips.. det er som å skru av en bryter. stopper veldig brått. og får ikke start før den er kald...

Bor på gjøvik.. Er det noen som kunne tenkt seg å sett på evt fikset den for meg?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...