Los Endos Startet 9.Juli.2008 Del på Facebook Startet 9.Juli.2008 Hei Jeg har hittil vært vant til påhengsmotorer, og vent meg til trimme motoren riktig i forhold til medsjø, motsjø, høyest mulig toppfart o.l. Og båten oppfører seg veldig forskjellig med bakgrunn i hvordan du trimmer motoren. Nå går jeg til innkjøp av min første båt med innenbords motor og drev, og spørsmålet er om ikke disse båtene skal trimmes på samme måten som med en påhengs? Under en demonstrasjon av båten av tidligere eier kunne han fortelle av han aldri hadde brukt "trimme-knappen" på dashbordet, og han mente at båten gikk best i nøytral stilling. Det kan godt være at han har rett, men dere andre med drev, trimmer dere ikke litt ut på flatt vann for å få noen knop ekstra, og dermed litt mer økonomisk kjøring? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Det er et godt spørgsmål! Jeg har den oplevelse, at jeg næsten aldrig bruger trimmet på motorbenet men lader det stå i stilling "0" / neutral. Derimod bruger jeg trimflaps næsten hele tiden. Det er måske ikke den bedste løsning men nok bare en vane. Men hører meget gerne andres erfaringer. Med disse dieselpriser er der jo om at få alle marginalerne klemt ud af bådens ydelse! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Det er nok riktig. Det er ikke så mye utslag i hvordan drevet trimmes. Har litt og bety for toppfart (drev ut) og litt og bety for akselrasjon (drev inn). Vinkel mot bølger etc er det trimflaps som brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Trimmer alltid drevet ut etter at jeg er kommet i plan. Skulle bare mangle. Pleier å trimme drevet så sjøen (kjølvannet) blir så flat som mulig, og stoler på det istf instrumentet (som har et behov for ny kalibrering). Redigert 9.Juli.2008 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Los Endos Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Hei! Takk for svar. På min forrige båt (med påhengs) brukte jeg trimgflaps kun ved kjøring i sidesjø, og evnt hvis jeg skulle kjøre i hastigheter rundt 15 knop (for at båten ikke skulle gå med baugen for høyt). Og trimming av motoren til å få båten til å gå riktig i sjøen. På den skilte det så mye som 4 knop i toppfart og minst et par knop i kosefart (25 knop). Jeg får prøve meg frem litt. Jeg antar at drevene er laget for å tåle at man kan trimme båten ved hjelp av disse? Redigert 9.Juli.2008 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Du får prøve deg fram, kan være at forrige eier ikke var så opptatt av de siste knopene. Har også mye med båten å gjøre, ikke alle båter som er like følsomme for trim. Vil f.eks tro at det det ikke hjelper så mye for MajorAndy å tilte ut drevene sine for å løfte båten ut av vannet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Los Endos Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Takk. Men er det noen begrensninger i forhold til at drevene ikke tåler slik bruk? Sitér dette innlegget Link to post
båtmannen Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Jeg har alpha I drev på min selco 18, og bruker trimen aktivt. Den har stoor invirkning på hvordan båten ligger i sjøen. Har trimmet drevet inn når jeg skal opp i plan og ut av plan. På flat sjø trimmer jeg helt ut for å løfte båten ut av sjøen. Går mye lettere da. I motsjø trimmer jeg inn, eller bruker trimflaps. Er jeg på havet, har jeg drevet trimmet halvegs ut. Båten går best i stor sjø da, men det er jo helt individuelt fra båt til båt.. Det har iallefall stor effekt på en så liten båt. Trimpumpen stopper av seg selv når drevet er trimmet helt ut. Skal jeg tilte drevet lengre opp, må jeg trykke knappen ett hakk lengre inn. Det er ikke anbefalt ved kjøring, pga belastningen på universalleddet. Drevet kan kjøres opptiltet (ikke helt opp) ved kjøring på tomgang på grunt vatn. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Det er stor sannsynlighet for at drevet har en "trim limiter". Så lenge denne fungerer og er riktig kalibrert skulle det være trygt. Det er jo i utgangspunktet samme bevegelse som når man svinger, bare i et annet plan. Som beskrevet over kan man tilte drevet utover denne med "trailer switchen" for å kjøre på grunt vann eller gjøre strandhogg. Maks anbefalt turtall (for Mercruiser) er like i overkant av tomgang. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
MajorAndy Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 (redigert) Du får prøve deg fram, kan være at forrige eier ikke var så opptatt av de siste knopene. Har også mye med båten å gjøre, ikke alle båter som er like følsomme for trim. Vil f.eks tro at det det ikke hjelper så mye for MajorAndy å tilte ut drevene sine for å løfte båten ut av vannet. Man kunne godt have den hypotese at trimning af drevet ikke har den store effekt i både med en vægt på et par tons og opefter. Her er det næsten kun flaps, der gælder. Desuden kunne man også tro, at både med en dyb v-bund ligeledes ikke har så stor nytte af drevets trimning og i stedet må bruge flaps. Det var i hvert fald erfaringen på min Aquador 23, der heller ikke reagerede meget på drevet - men rigtig meget på flaps. Andy Redigert 10.Juli.2008 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Tror det er et poeng det med størrelsen og vekten på båten og type båt. Drevtrim og trimflaps har jo i prinsippet samme effekt, med virkningen varierer nok fra båttype til båttype, og behovet for å trimme likeså. På mine W32 og W37 brukte jeg trimflaps veldig aktivt for å få båten til å ligge slik jeg ønsket, avhengig av fartsområde, bølger og vind. Drevene trimmet som oftes bare når jeg var i plan for å optimalisere farten rundt det turtallsområdet jeg hadde lagt meg i. Unntaket var dersom W32 var tungt lastet, da hjalp det godt å trimme inn drevene for å komme raskere opp i plan siden den bare hadde 2xVP32. Også i kraftig motsjø trimmet jeg gjerne drevene helt inn, og brukte trimflaps i tillegg for å kunne gå behagelig i plan i 13-17 knop. Jeg plasserte også bryterne for trimflapsene slik at de lå lett tigjengelig når jeg hadde god støtte for hånden, slik at de kunne brukes aktivt også når det bølget. På min Aquador 25WAe bruker jeg primært drevet, trimmer inn før aksellerasjon (har bare turbo, ikke kompressor, så det tar litt tid før jeg får noe fraspark) og trimmer ellers slik at båten går best mulig i sjøen (den har en tendens til å galoppere litt hvis jeg trimmer drevet for mye ut). Trimflapsene bruker jeg primært til å justere for sidevind. I tillegg bruker jeg dem i motsjø på samme måte som med Windyene. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Dust Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Min båt går best når jeg trimmer drevet ut til jeg hører det begynner å spinne, så trimmer jeg litt inn igjen til det får tak, kan lett utgjøre 2 knop. Når jeg skal opp i plan trimmer jeg drevet helt inn. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Pussig. Båten min går raskest med drevene helt inne... Og Flapsene litt ned... Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Min båt går best når jeg trimmer drevet ut til jeg hører det begynner å spinne, så trimmer jeg litt inn igjen til det får tak, kan lett utgjøre 2 knop.Når jeg skal opp i plan trimmer jeg drevet helt inn. Heilt enig med Dust har akkurat samme erfaring. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.