Jump to content

Har jeg for liten kapasitet på laderen i båten for min batt bank

Enzo

Recommended Posts

Jeg har en LEAB LPC 1220 lader på 20A i båten , i dag så utvidet jeg banken slik at denne laderen nå må lade rundt 220AH , har hørt at laderen bør være så stor at den gir 10% av bankens størrelse , det betyr at jeg egentlig ikke bør over 200AH på denne laderen men nå er det engang slik at jeg har litt mer enn det.

Vil dette skape problemer eller går det greit ?

Vil vel ikke skape andre problemer enn at det tar lang tid å lade batteribanken - kanskje så lang tid at den ikke blir fulladet over en natt med landstrøm

Vi har en 100 A lader til ca 1100 Ah batteribank - og det holder meget godt. Alt er i hht Mastervolts spesifkasjoner. Det er forbruksbanken som brukes hardt hos oss - den er på 678Ah.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har en 20A lader til 345Ah batteribank. Intet problem, selv med litt forbruk i gjestehavna.

Banken er kanskje under halv når jeg kommer inn, så lades den kvelden og natten og når jeg legger ut neste formiddag overtar en 80A dynamo i en time eller to.

Det skal mye til å ikke ha rimelig fulle batterier når jeg legger meg i neste uthavn.

Noen sier at laderen skal være såpass kraftig at den oppnår gassespenning når batteriene er litt over 80% fulle, slik at man får litt aktivitet i syra og at man unngår mer sulfatering enn man ellers vil få. Andre bryr seg ikke. Mascot sier at batteribanken for min 20A lader skal være mellom 100Ah og 1000Ah. Andre fabrikanter kan oppgi 100-400Ah for sin 20A lader. Virker litt tilfeldig synes nå jeg.

Jag hadde 25A lader på 560Ah forbruksbank i gammelbåten etter en liten oppgradering av banken, det gikk da greit det også, selv om laden fikk kjørt seg noe mere, kjøleviften gikk betydelig mere enn hva den gjorde med halve banken. Men jeg skiftet til en 50A Mastervolt lader som i følge databladet taklet 600Ah.... det funket greit i allefall.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den ene fabrikanten sier 20A til 1000Ah. Den andre sier 50A til 600Ah.

Den ene sier altså 1A lading pr. 50 Ah batterikapasitet som minimum.

Den andre sier så 1 A lading pr. 12 Ah batterikapasitet som minimum.

Strøm er strøm, er det ikke? Hvorfor varierer anbefalingene så voldsomt?

Det er tydeligvis mer enn bare ladetiden som teller.

Sjekket hos Ladac: 15A lader til max 250Ah batteribank. 30A lader til max 500Ah batteribank.

For treg lading er tydeligvis ikke av det gode.

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...