Jump to content

hva skal vi gjøre ,trenger strøm?

rana 22

Recommended Posts

Kraftig dynamo (90A eller noe deromkring) med en god regulator, som lader 2 stk 120Ah batterier burde holde lenge med et nytt kjøleskap.

Du kan bruke ca 1/2-parten av det batteriene er merket med.

Hvis du tar i litt og sier kjøleskapet bruker 2A i snitt, så kan du ligge i ca 60 timer før strømmen er slutt.

Dersom du bruker kjøleskapet forsiktig, bruker du kanskje ned mot halvparten av dette også...

Kjøp deg et passelig kjøleskap med kompressor. Koster ca 5000 spenn og strømforbruket er under 1A i snitt - i teorien. I praksis nærmere 1,5A i snitt fordi du stadig driver og putter varme ting inni det som du ønsker at er kalt når du tar de ut igjen. Det blir mellom 30 og 35 Ah i døgnet.

Hva har Rana'en din? Et sted mellom 20 og 40 hester? Da har du jo kanskje en 50A dynamo? 8 knop fart og langtur blir mye lading lenge.

Et par 90-120Ah fritidsbatterier i tillegg til startbatteriet og du har strøm i mengder. Sjekk bare at ladespenningen dynamoen gir er godt over 14 volt, helst 14,4 eller mer.

og hvor får jeg kjøpt båt kjøleskap+RANA

Båt-kjøleskapet får du kjøpt på nettet hos Maritim, Seatronic, SeaSea, en lokal båtbutikk i nærheten av der du bor.

Siden du tydeligvis bor i nærheten av Hvaler, kan du jo reise til Seatronic i Moss og handle. Hvor vanskelig kan egentlig være?

En Rana er det litt verre med. Du sa da at du hadde en Rana. Har du ikke det likevel?

hei,det ble hvist litt feil på skrivinga,rana skulle selfølgelig ikke være med i setningen,selfølgelig har vi en rana 22......Men det er første året vi bruker båten så mye på turer,jeg har vært veldig redd for sjø,men har vendt meg til det ,syns at båt livet er kjempe koselig,,,,Det er jenta som skriver her nå.....hehe...Jo da skal gå ned til sea tronic,jeg bor 5 min fra butikken så skal klare å gå dit.....hehehe,

men en annen ting -vi har snakket om å kjøpe oss en litt større båt-tror dere at det blir vanskelig å få solgt en rana 22 .den er i fin stand ,veldig bra motor ,ny kalesje,kjøpte båten selv for 80,000kr for 2 år siden tenkte å selge den for 70000nå.......Ha en fin dag alle sammen, takk for hyggelige svar.....

Redigert av rana 22 (see edit history)
...kjøpte båten selv for 80,000kr for 2 år siden tenkte å selge den for 70000nå

Hei rana22!

Rana22 er en god snekke og sikkert ikke vanskelig å selge - grei størrelse for en som skal starte båtlivet, f. eks. (som du jo selv har erfart!). Den er romsligere og stødigere enn f. eks. Sjømann22 og har et bedre produksjons-rykte enn denne fordi de allerfleste (om ikke ALLE?) Sjømenn har vært solgt som halvfabrikat og er selv-innredet, med varierende hell og kvalitet som resultat.

Men prisen du kan få for den er jo helt avhengig av hvilken motor du har i den. Motoren er (som regel) mer enn halve prisen på en slik båt. Er det diesel eller bensin, saltvanns- eller ferskvannskjølt, stand på motoren f. eks. kompresjon og rust o.s.v. Mange ting som spiller inn her.

Lykke til!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Yanmar 15hk - da er det (mest sansynlig) denne her - en Yanmar 2QM-15 - 2sylindret og saltvannskjølt dieselmotor. Har hatt en slik (denne der) selv i min Sjømann22 for 5 år siden.

yanmar2qm15_small.jpg

Motoren er grei nok den. Men det er klart at saltvannskjøling på en såpass gammel (1978 til 1980??) modell så blir nok en del kjøpere skeptisk til hvor lenge den vil holde.

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...