Scand Queen 26 Startet 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2008 (redigert) Hei er det noen som har noen gode tips? jeg har store problemer med å få fullt turtall på motoren under belastning, den kommer opp i 3000 til 4000 omdr. når man gir rolig gass men det skjer ingen ting fra ca. 2/3 og opp mot fullgass. Tar mann å gir fullgass med en gang skjer det ingen ting. Vi har skiftet plugger, pluggkabler, stifter og justert tenning. Motoren er utstyrt med to solex forgassere kan det være att det er noen kanaler eller dyser som jeg ikke har klart å blåse opp. Skulle gjerne hatt en oversiktstegning over forgasserne. Motoren er en aq145 og sitter i en draco 21 fot. Redigert 9.Juli.2008 av Scand Queen 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) Min erfaring er at AQ145 i utgangspunktet er både slappe og dårlige motorer. Hadde selv en i en Draco 20 fot og var altfor liten for den båten. Har du fått høyere turtall før med samme motor, drev, båt og propell? Et godt utgangspunkt er å starte med å måle kompresjonen på alle 4 sylindrene og se for variasjon. Disse motorene har topp i aluminium og er "kriminelle" til å korrodere og dermed ødelegge trykket i sylinderene. Har du vann i olje, eller unormalt stort oljeforbruk? Ellers har det vært vanlig å bytte ut disse B23 motorene med en bil-B23, som yter mindre enn marine-B23 (annen kam og porter om jeg ikke husker feil). Skiller vel ca. 15-20HK tror jeg. Redigert 9.Juli.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Queen 26 Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Båten gikk bedre tidligere i sommer men plutselig så begynte den å gå dårlig, den har vært etter et par ganger men når vi har slakket ned og prøvd på nytt er det samme elendigheta igjen. Det er ikke noe vann i olje eller noen andre indikasjoner på noen mekaniske feil på motoren. Det virker på meg som om det er et eller annet med bensinmengde. Sitér dette innlegget Link to post
heihei Svart 31.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Jeg har samme probleme med min, (samme motor å gassere å) Skulle tru at det var jeg som hadde skrivd dette. Dette har jeg byttet å gjort : byttet kondensator å stifter , forgassere.(solex) vannutskiller,plugger&pluggledninger, komp test.(lå mellom 9-10bar) justert tenning opp å ned. bensin pumpe. Jeg har ikke finni ut hva som er problemet med min. Men har hørt at det kan være fordelern som sitter,( ikke vrir seg med turtallet) Har du funnet ut hva som er problemet med din ? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Queen 26 Svart 31.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2008 Jeg har ikke fått løst problemet enda (det er ikke min båt men en kompiss som eier den) det har vært for fint vær i Trøndelag til å mekke nå. Men jeg er ganske sikker på att det er forgasser problemer på denne båten. Vi har sjekket og justert tenning og vi har kjørt med scop for å se på tenning under belastning og alt ser fint ut på den siden. Sitér dette innlegget Link to post
heihei Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 Kan den ha hoppet over et tann på registeret har du sjekka det? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.August.2008 Link til dette innlegget Svart 2.August.2008 En arbeidskollega av meg har samme motor i sin båt (nidelv18) samme problemet med den. Han har tatt ut motoren for og overhale den , men oppdaget at lagret som holder aksel fra drivplata til drevet var så gåent at det ikke gikk og snu på det for hånd. mulig feilene deres ligger her Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
heihei Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 noen andre tips? jeg begynner å bli frustrert her :| Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 (redigert) Litt mer tilbakemelding om hva som er prøvd og resultater hadde kanskje gjort seg isteden for å bare skulle ha tips. Hva med tipset mitt om kompresjon. Er det sjekket? Hva var resultatene? Hva med tipset om kamrem, er det kontrollert at alt ligger på linje? Så til tenning, er camvinekeln kontrollert? resultat? Er fortenningen kontrollert og har denne en "dwell" eller hva det nå heter (at den vrir seg med økende belastning. Prøv å juster tenninga litt manuelt mens motoren er i full belastning, se om et par millimeter den ene eller andre veien hjelper litt. Mål vakuum trykket under forgasseren med maks gangen, noe unormalt her? Det aller meste kan måles og kontrolleres og sier veldig mye om motoren. Post en del av disse resultatene, og du vil nok få mange tips. At en motor yter dårlig og at mange har tilvasrede erfaringer kan bare være tilfeldigheter. Er veeldig mye som kan få en motor til å yte dårlig. Redigert 3.August.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Queen 26 Svart 30.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Hei det viste seg at den som hadde montert ny reg. reim og strammehjul i fjor sommer hadde kjøpt delene på Mekonomen, så ved nermere kontroll viste det seg at strammehjulet var rustete så det har sikkert stått fast ved oppstart etter vinteren slik att reima har hoppet en tann. Jeg fikk båteier til å kjøpe orginale register deler som jeg så monterte på dette sammen med nytt fordelerlokk og rotor gjorde susen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.