Jump to content

aq145 dårlig motoreffekt.

Scand Queen 26

Recommended Posts

Hei er det noen som har noen gode tips? jeg har store problemer med å få fullt turtall på motoren under belastning, den kommer opp i 3000 til 4000 omdr. når man gir rolig gass men det skjer ingen ting fra ca. 2/3 og opp mot fullgass. Tar mann å gir fullgass med en gang skjer det ingen ting.

Vi har skiftet plugger, pluggkabler, stifter og justert tenning.

Motoren er utstyrt med to solex forgassere kan det være att det er noen kanaler eller dyser som jeg ikke har klart å blåse opp. Skulle gjerne hatt en oversiktstegning over forgasserne.

Motoren er en aq145 og sitter i en draco 21 fot.

Redigert av Scand Queen 26 (see edit history)

Min erfaring er at AQ145 i utgangspunktet er både slappe og dårlige motorer. Hadde selv en i en Draco 20 fot og var altfor liten for den båten. Har du fått høyere turtall før med samme motor, drev, båt og propell?

Et godt utgangspunkt er å starte med å måle kompresjonen på alle 4 sylindrene og se for variasjon. Disse motorene har topp i aluminium og er "kriminelle" til å korrodere og dermed ødelegge trykket i sylinderene. Har du vann i olje, eller unormalt stort oljeforbruk?

Ellers har det vært vanlig å bytte ut disse B23 motorene med en bil-B23, som yter mindre enn marine-B23 (annen kam og porter om jeg ikke husker feil). Skiller vel ca. 15-20HK tror jeg.

Redigert av Larspo (see edit history)

Båten gikk bedre tidligere i sommer men plutselig så begynte den å gå dårlig, den har vært etter et par ganger men når vi har slakket ned og prøvd på nytt er det samme elendigheta igjen.

Det er ikke noe vann i olje eller noen andre indikasjoner på noen mekaniske feil på motoren.

Det virker på meg som om det er et eller annet med bensinmengde.

• 3 uker senere...

Jeg har samme probleme med min, (samme motor å gassere å) Skulle tru at det var jeg som hadde skrivd dette. Dette har jeg byttet å gjort :

byttet kondensator å stifter , forgassere.(solex) vannutskiller,plugger&pluggledninger, komp test.(lå mellom 9-10bar) justert tenning opp å ned. bensin pumpe.

Jeg har ikke finni ut hva som er problemet med min. Men har hørt at det kan være fordelern som sitter,( ikke vrir seg med turtallet)

Har du funnet ut hva som er problemet med din ?

Jeg har ikke fått løst problemet enda (det er ikke min båt men en kompiss som eier den) det har vært for fint vær i Trøndelag til å mekke nå.

Men jeg er ganske sikker på att det er forgasser problemer på denne båten. Vi har sjekket og justert tenning og vi har kjørt med scop for å se på tenning under belastning og alt ser fint ut på den siden.

Litt mer tilbakemelding om hva som er prøvd og resultater hadde kanskje gjort seg isteden for å bare skulle ha tips. Hva med tipset mitt om kompresjon. Er det sjekket? Hva var resultatene? Hva med tipset om kamrem, er det kontrollert at alt ligger på linje? Så til tenning, er camvinekeln kontrollert? resultat? Er fortenningen kontrollert og har denne en "dwell" eller hva det nå heter (at den vrir seg med økende belastning. Prøv å juster tenninga litt manuelt mens motoren er i full belastning, se om et par millimeter den ene eller andre veien hjelper litt. Mål vakuum trykket under forgasseren med maks gangen, noe unormalt her? Det aller meste kan måles og kontrolleres og sier veldig mye om motoren. Post en del av disse resultatene, og du vil nok få mange tips. At en motor yter dårlig og at mange har tilvasrede erfaringer kan bare være tilfeldigheter. Er veeldig mye som kan få en motor til å yte dårlig.

Redigert av Larspo (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Hei det viste seg at den som hadde montert ny reg. reim og strammehjul i fjor sommer hadde kjøpt delene på Mekonomen, så ved nermere kontroll viste det seg at strammehjulet var rustete så det har sikkert stått fast ved oppstart etter vinteren slik att reima har hoppet en tann.

Jeg fikk båteier til å kjøpe orginale register deler som jeg så monterte på dette sammen med nytt fordelerlokk og rotor gjorde susen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...