mortenbohmer Startet 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2008 Hei Har i det siste fått ett litt snodig fenomen i båten. Ved start av motor slår ikke lading av batterier inn, altså voltmeter viser ingen ladespenning eller endring i spenning. Turteller derimot, går amok og slingrer hurtig mellom 2-3000 omdreininger, enda jeg har den på tomgang (dvs 5-600 omdreininger). Etter litt kjøring eller overdreven rusing av motor slår ladespenning (14,4V) inn og turteller oppfører seg normalt. Noen som har tips om hva som evt kan være galt her ? mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
emiiil Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet grunnet brudd på reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Eller slakk dynamoreim... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Nå vet ikke jeg hva emiiil skrev. Men hvis dynamoen ikke tenner direkte ved motorstart, men på høy turtall, da mangler det gjerne enten D+ i det hele tatt eller effekt fra ladelampen. Les gjerne det som Ingar skrev her. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
emiiil Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Som ny i forumet - skjønner jeg ikke helt hva som jeg har gjort feil............. Ingenting i innholdet var annet enn informasjon ! Men jeg antar at jeg har valgt gal knapp - en det stod sitat på - stedet for svar - uten at jeg forstår forskjellen ??? Og at det skulle kvalifisere til sletting. Moderator får forklare meg dette. Det jeg skrev og antydet var : At jord eller jordforbindelsen mangler enten i kopling ved motor eller ved instrumentpanel. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Men hvis dynamoen ikke tenner direkte ved motorstart, men på høy turtall,da mangler det gjerne enten D+ i det hele tatt eller effekt fra ladelampen. Byttet dynamo nylig pga samme problem. Viste seg at D+ kontakt var i ferd med å knekke av (noe den gjorde når jeg skulle demontere) pga rust. Etter sikkert 20 år i tjeneste, var det ikke vits å prøve å splitte djevelen, så den fikk vile for evig. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
hifo Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Som ny i forumet - skjønner jeg ikke helt hva som jeg har gjort feil............. Ingenting i innholdet var annet enn informasjon ! Men jeg antar at jeg har valgt gal knapp - en det stod sitat på - stedet for svar - uten at jeg forstår forskjellen ??? Og at det skulle kvalifisere til sletting. Moderator får forklare meg dette. Det jeg skrev og antydet var : At jord eller jordforbindelsen mangler enten i kopling ved motor eller ved instrumentpanel. det var vel det samme som jeg gjør nå , og sitere HELE innlegget. hvis man siterer noe som ikke er helt relevant å sitere , da blir det slettet. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bearded Beast Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 det er generelt altfor mykje sitering her ! ingen vits å sitere når man svarer på det som står i innlegget over Sitér dette innlegget Link to post
mortenbohmer Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Jeg har nå byttet dynamo reim og strammet opp, slik den skal være. Idag byttet jeg også regulator, en standard regulator med børster. Hva er det med ladelampe / D+, vil ikke dynamo lade om denne ikke er koblet til eller om pæren har gått ? Legger merke til at ladelampe ikke lyser i det hele tatt. Morten Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 det er generelt altfor mykje sitering her ! ingen vits å sitere når man svarer på det som står i innlegget over Tror nok det er litt forskjell på hvem som siterer. Sitér dette innlegget Link to post
mortenbohmer Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 La oss ta kommentering rundt sitater ett annet sted. Setter pris om noen har innspill om trådens emne :D Morten Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Hva er det med ladelampe / D+, vil ikke dynamo lade om denne ikke er koblet til eller om pæren har gått ? Legger merke til at ladelampe ikke lyser i det hele tatt. Dynamoer må ha + fra tenning gjennom ladelampe for å begynne å lade ved normalt turtall. Dette gir magnetiseringsspenning til rotor slik at dynamoen kommer igang. Når den er begynt å lade gir den + tilbake til ladelampen. Når den får + både fra tenning og dynamo slukker lampen. Du må sjekke om pæren er i orden. Er den ok må du sjekke tilkoblingen mot tenningslås og til dynamo. Større pære ( flere Watt) gir høyere magnetiseringsspenning og gjør at dynamo begynner å lade på lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.