emiiil Startet 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2008 Jeg er helt blank..... Men har detti bort i en snekke med en Peugot 504 bilmotor .... Er det noen som har erfaringen mht holdbarheten av slike løsninger ? Nå er den vel riktignok ferskvannskjølt, så enten kjølevannet kommer fra radiatoren eller ??? hva nå det måtte hete for noe i en båt ?? >> Skulle kanskje være det samme? Det blir litt svevende spørsmål ?? Men hva bør jeg se etter ?? Og så en liten ting til ... Biler lever jo kortere enn båter - så hva med deleproblematikken ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Joda, det ble nok et litt svevende spørsmål Peugeot 504 motoren er en glimrende sak i bil men har et litt mer frynsete rykte i båt. Vet ikke hva det skyldes men antar det har med mariniseringen/kjølingen å gjøre samt at i båt går motoren med høyere belastning kontinuerlig. De aller fleste båtmotorer nå til dags er i utgangspunktet bilmotorer. I båt brukes ikke radiator men en varmeveksler i stedet. Eneste forskjellen i forhold til radiator er at det er sjøvann i stedet for luft som kjøler ferskvannet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
emiiil Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) Med andre ord har "varmeveksleren" (jeg burde jo visst det navnet) en avgjørende betydning. Finnes det mange forskjellige typer i handelen - jeg går ut fra de er ferdig produserte - forskjeller ?? Tilbake til deleproblematikk ?? Jeg tror det er lettere å få tak i deler til en 25 år gml båt enn en 25 år gml bil ?? Arrester meg hvis noen har andre erfaringer Redigert 9.Juli.2008 av emiiil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 (redigert) Det er to kosbare ting som du må kjøpe inn til dette prosjekte evt om du kan bygge det selv da : Varmeveksler og Eksos-manifoil. Du kan også ta deg en tur til Finn.no så ligger det mye rart som du trenger , du kan også søker litt her på Baatplassen for mere info som denne . Lykke til Redigert 9.Juli.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emiiil Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Vel... Motoren er ferdig marinisert Så jeg var mest interresert i hva jeg burde se etter - for vurdering av kjøp av denne båten. Men som sagt - Forskjeller på typer varmevekslere og eksosmanifolder er det sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Litt mere info på båt og motor evt pris ,bilder. Du bør vel se etter alt , har du prøvekjørt båten ? Sitér dette innlegget Link to post
emiiil Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Nei Ikke prøvekjørt Prøver nå å hente inn opplysninger for vurdering å kjøpe båten. Det er en Sjømann 1975 mod. til 50.000,- Båten ser pen ut på bildene så den saken tror jeg er grei - og den kan jeg avgjøre med egne øyne - hvis jeg reiser de 50 milene som det blir t/r. Og nettopp på grunn av avstanden, er jeg opptatt av i få mest mulig kunnskap før jeg drar. Noen som vet noe om deler til "sånne" motorer - de også går vel i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Peugeot 504 diesel = Indenor = VP MD21 = Sabb Status Marine Slike motorer er stadig til salgs på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Og prisen på deler trenger ikke å være så høy. Vet at Larvik motor skaffet topper (uten ventiler fjærer etc) fra Spania (tror jeg det var) for ca 5000 for 4-5 år siden. Motorene produseres visstnok fortsatt nede i India Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Har du bilde av motoren, gjerne med litt detaljer av mariniseringa. For meg vill det være avgjørende om dette er kjente mariniserings komponenter som du kan få deler til eller om det er hjemme mekka. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
fredivar Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Det er vel som oftest en av disse: 1. Volvo Penta (MD21) m/ både varmeveksler for vann og olje 2. Status/Vetus m/ kun varmeveksler på vann 3. Bowman Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.