Jump to content

Båtmotorer - Marinisering bilmotorer ?

emiiil

Recommended Posts

Jeg er helt blank.....

Men har detti bort i en snekke med en Peugot 504 bilmotor ....

Er det noen som har erfaringen mht holdbarheten av slike løsninger ?

Nå er den vel riktignok ferskvannskjølt, så enten kjølevannet kommer fra radiatoren eller ??? hva nå det måtte hete for noe i en båt ?? >> Skulle kanskje være det samme?

Det blir litt svevende spørsmål ??

Men hva bør jeg se etter ??

Og så en liten ting til ... Biler lever jo kortere enn båter - så hva med deleproblematikken ?

Joda, det ble nok et litt svevende spørsmål :lol:

Peugeot 504 motoren er en glimrende sak i bil men har et litt mer frynsete rykte i båt. Vet ikke hva det skyldes men antar det har med mariniseringen/kjølingen å gjøre samt at i båt går motoren med høyere belastning kontinuerlig.

De aller fleste båtmotorer nå til dags er i utgangspunktet bilmotorer. I båt brukes ikke radiator men en varmeveksler i stedet. Eneste forskjellen i forhold til radiator er at det er sjøvann i stedet for luft som kjøler ferskvannet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Med andre ord har "varmeveksleren" (jeg burde jo visst det navnet) en avgjørende betydning.

Finnes det mange forskjellige typer i handelen - jeg går ut fra de er ferdig produserte - forskjeller ??

Tilbake til deleproblematikk ?? Jeg tror det er lettere å få tak i deler til en 25 år gml båt enn en 25 år gml bil ??

Arrester meg hvis noen har andre erfaringer

Redigert av emiiil (see edit history)

Nei

Ikke prøvekjørt

Prøver nå å hente inn opplysninger for vurdering å kjøpe båten.

Det er en Sjømann 1975 mod. til 50.000,-

Båten ser pen ut på bildene så den saken tror jeg er grei - og den kan jeg avgjøre med egne øyne

- hvis jeg reiser de 50 milene som det blir t/r.

Og nettopp på grunn av avstanden, er jeg opptatt av i få mest mulig kunnskap før jeg drar.

Noen som vet noe om deler til "sånne" motorer - de også går vel i stykker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...