myrisa Startet 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2008 Hei, Jeg har ett gammelt Hummingbird 150sx som fulgte med båten da jeg kjøpte den. Det var montert en innvendig giver på denne, men kan vel ikke si at det har vært mye å skryte av. Ekkoloddet datt mer eller mindre ut over 50-60 m. Jeg tenkte problemet lå i giveren, og byttet til ny innvendig (dette er 3 år siden), men samme resultat. I år så byttet jeg ut den innvendige giveren og installerte en bronsegiver istedet (XTH-9-20), og har ikke merket nevneverdig forbedring. Er det noen av dere som har noen erfaring med disse ekkoloddene? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Hadde et sånt i en båt (planende) noen år tilbake. (junior har denne båten og loddet nå) Har ikke registrert nevneverdige problemer. Ekkolodd flest er vel litt kresne på hvor svingeren er plassert i forhold til det som foregår under skroget. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
pantzatt Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Fikk også en slik med båten når jeg kjøpte den, også med innvendig giver. I likhet med deg er jeg mindre fornøyd. I perioder (spesielt når det er kaldt i været ???) viser den 2meter uansett om man er på 120 eller 10. Etter sommeren satte inn har jeg ikke hatt problemer. Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 > Ekkolodd flest er vel litt kresne på hvor svingeren er plassert i forhold til det som foregår under skroget. Giveren er plassert litt langt fremme, og det kan være en grunn. Dette er en båt med snekkeskog (Tresfjord 28), men jeg antar at det er mye turbulens i dette området der giveren er plassert. Det merklige er at jeg har plassert giveren i samme hullet som det stod en gammel furuno ekkolodd giver. Denne var fabrikk montert. Jeg antar at fabrikken vet hva de gjør, og burde derfor plassert giveren på ett fornuftig sted. Uansett så burde jeg vel da ha gode signaler nå jeg ligger i ro, men det har jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 (redigert) Hei. Sjekk om det er mulig å endre i menyen på støyfilteret, Dette må man gjøre på disse loddene i enkelte områder. Jeg fikk via en kamerat tilgang til denne informasjonen. Dette gjaldt et nytt lodd. Kjøpt i år. uten denne endringen viste mitt lodd bunnen feil. Jeg tror ikke det er feil med din montasje. Humminbird er utviklet og produsert i USA. Der er det primært to merker som brukes, Humminbird og Lowrance. Lowrance har inntil nå vært markedsleder, men Humminbird er det merket som er mest i vinden for tiden. Grunnen er at de har utviklet en svært avansert sender/mottaker, som gjør at fiskeren ”ser” langt flere detaljer enn tidligere. Denne sender/mottakeren har innebygd automatikk som alle andre typer ekkolodd, men her har vi en utfordring som vi er i ferd med å forske på. Blant annet har Humminbird engasjert en egen "betatester", en privatperson, som skal benytte utstyret i norske farvann, og rapportere til forskningsledelsen i USA. Det aktuelle ekkoloddet som vises på skjermen har altså i utgangspunktet en ekstrem funksjonalitet, basert på en rekke avanserte prosesser. En av disse (og kanskje den viktigste) er ”Sonar Echo Enhancement™”. ”Sonar Echo Enhancement™” (SEE) er en funksjon i elektronikken som vurderer og optimaliserer mange variabler i systemet for å få best mulig presentasjon på skjermen. Hos andre produsenter kjennetegnes dette som ”digitalt ekkolodd”, et begrep som tydeligvis er i vinden. (Humminbird har for øvrig hatt enklere former for ”digitale ekkolodd” i flere år allerede.) SEE Kombinerer: Veldig følsom mottaker Variabel pulslengde for optimal målseparasjon og dybde Variabel utgangseffekt tilpasset dybden Helt spesielle algoritmer for tolking av mottatt signal. SEE Resulterer i at man under gode forhold for eksempel kan ”se” pilken, dypriggerloddet eller garnfløte på skjermen. Nesten alt som er i vannet blir reflektert. I noen norske farvann har vi ekstreme saltgehaltslag og termosoner som kan være vanskelig å trenge igjennom, og som virker som et ”prisme” på svingerstrålen (avbrytningsvinkler). Dess mer følsomt og nøyaktig et ekkolodd er, dess strengere krav stilles til brukeren. Brukeren må da i større grad benytte manuelle innstillinger av loddet. Dette fordi loddets automatikk eksempelvis kan komme til å tolke en termosone, eller et saltgehaltslag som bunn. Termosoner finnes både i saltvann og ferskvann. I dype norske ferskvannsfjorder kan det være spesielt vanskelig, der vi kan finne termosoner og bunntopografi til det ekstreme. Hvis det hadde vært mulig, for å dra ytterligere erfaring, ønsker jeg derfor en tilbakemelding på hvilke erfaringer dere har gjort ved bruk av ulike manuelle innstillinger (se under). Da vil jeg samtidig bli i bedre stand til å gi dere nyttige råd og vink. Dette skal vi uansett finne ut av, og jeg vil love deg at kunden skal bli fornøyd. Kort veiledning: NB! – Viktig Slå av annet utstyr/ekkolodd som kan skape interferens Trykk meny 2 ganger, velg Oppsett og brukermodus ”Avansert” Gå helt ut av menyen Trykk meny en gang (skjerm-meny) Topp dybdeintervall = 0 Laveste omr. = bruk relevant dybdeinnstilling for dybden der du er Trykk meny en gang til (hoved-meny) Velg sonar Slå av fish ID Sett overflatestøydemper til 1 Slå av støyfilter Maks. dybde = bruk relevant dybdeinnstilling for dybden der du er Vanntype = salt Gå helt ut av menyen Trykk meny en gang (skjerm-meny) Kjør på med følsomhet, gjerne helt opp mot 20 Eksperimenter litt med de ulike innstillingene, da vil dere forhåpentligvis se mye, også bunnen. Juster etter hvert ned følsomheten til dere kun ser litt av støyen, da bevarer dere samtidig de viktigste ekkoene. Slå eventuelt på fish ID, og juster fish ID følsomhet. Slå eventuelt på støyfilter, men fjern dette igjen hvis det skaper problemer. Redigert 10.Juli.2008 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Tusen takk for info. Jeg skal teste dette til helga. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Lykke til. Jeg har hatt NS 25 med lodd som ikke fungerte. Fant aldri ut årsaken. Først etter at jeg fikk tak i nytt instrument forsto jeg at det ikke var min montasje som var årsaken. Nå bruker jeg samme svinger som tidligere på det nye instrumentet og alt fungerer fornuftig. Dette etter endringen i menyen/oppsettet. Nå slipper jeg å se en falsk bunn rett under båten.. PS: jeg vet ikke om menyen på ditt instrument gir samme valgmulighet som de nye. Får du det ikke til så anbefaler jeg deg å ringe opp belanor. Sitér dette innlegget Link to post
myrisa Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Jeg har nå testet det som du beskrev, men jeg kan ikke finne disse menyopsjonene. Jeg får vel ringe til Belanor ..... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 På både Matrix-serien og nyere lodd er det mulig å deaktivere støyfilter. Har hatt et 450sx for en tid tilbake men på den var det ikke spesielle problemer. Husker ikke opsjonene i menyen på de lodda. Det loddet står nå i min fars båt. Kan sjekke dette . Meen nå er det endelig ferie å båttur så det vil ta en tid før jeg igjen er på nett.. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Da er jeg igjen tilbake etter ferie og har sjekket funksjonene på min fars 450tx lodd. Dette har nå fått samme problem som du beskriver å ha på ditt 150 lodd. Det ble ikke funnet noen funksjon i menyen for å avhjelpe problemet og til tider er nå loddet ubrukelig. NB: Dette loddet har fungert godt tidligere og svingeren er montert innvendig og er ikke flyttet på eller lignende, slik at dette er garantert ikke et svingerproblem, men et reelt funsksjonsproblem på Humminbirdloddene i denne serien. Vi burde kreve en forklaring fra importøren.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.