Jump to content

cyber 370 vs. with 320

Trygve Ottersen

Recommended Posts

With 320 er bygget med Drommedillesystem og båten er nesten flatbunnet, dette gjør den lettplanet med relativt liten motor, men ikke spesielt god i sjøen. Cyber har skarp v-bunn og er lettere enn With, denne båten vil med såvidt stor motor gå lang fortere samt takle sjø bedre.

Har selv hatt With 320 Drommedille i ungdomsårene og ble den gang frakjørt av Hurricane 370 som Cyber den gang het. Jeg hadde for ordens skyld både 30 og 35hk på With`n.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

hvis det står imellom de båtene... hvordan vil du kjøre? drar du mye ut med venner osv? liker du å grille osv?

withen elns...

cyber er mer for 2, mest til å bare cruise rundt i.

men selv er jeg glad for at jeg valgte ghen, er vel nesten en mellomting mellom de to, bare litt treigere. en kompis har en dromedille med johnson gt, jeg synes personlig denne båten er våt og kjedelig å kjøre, ghen er mye mer livlig takket være vbunnen, da den kun går på noen cm av bunnen.

Du får ta en titt på disse, Hurrycane er forgjengeren til Cyber og Winrace har samme skroget men er lettere bygget...

Hurrycane 370 m/20hk

Hurrycane 370 m/ 9,9hk ombygget til 15hk

Winrace 13 m/ 30 hk

Winracen har forøvrig bare plass til en. Denne så er til salgs her med 30 hk fordrer at du har litt erfaring med båtkjøring. Denne går styggfort og vipper rundt av et lite vindpust om du har feil trim og er uoppmerksom. Denne båten er oppgitt til 40 knop, men jeg vet at disse båtene med optimal propell/motor (25hk Tohatsu benyttes i racing) gjør ca 45 knop !!!

Den Hurrycanen med 20 hk Mariner er nok et godt kjøp. Båten er helt nyoppusset og du får vist med opplagshenger også. Hvis du har 35.ooo til rådighet så er denne annonsert til 30.ooo. Det er sikkert noen tusen i ptutningsmonn, så har du masse penger til overs som sikkert kommer godt med til bensin :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er en veldig enkel og grei konstruksjon på de motorene. Vent å se litt så kanskje "Droll" kommer med noen tips til deg. Han er "Mercaholic" og Mariner/Mercury er samme motor. Ta uansett med deg en som kan litt motor og prøv den. Den skal ha en god kjølevannstråle (kommer ut bak på motoren for å kontrollere at motoren får kjøling), den skal gå greit på tomgang, ikke stoppe. Starte uten problemer, gå i gir forrover/bakover uten problemer. Jeg tror helt ærlig du merker det når dere prøver om det er noe feil på den. Slike motorer har godt av nye tennplugger for å yte maksimalt, men du kan jo høre med selger hva som er gjort med den (service). Sjekk gjerne gearolje også for å se at den ikke er grå, men har klar oljefarge.

Lykke til !

"Cyber 370 med riktig innstilt 25hk motor og stålpropell gjør mellom 37 og 40knop. Med GH og 25 hk skal du være heldig om du når 30knop. Cyber 370 er den ultimate guttebåten, til og med Jan Erik Larsen mente det da han testen Cyber 370 i 2002."

har han noengang snakket negativt om noe i en test?

Cyber/hurrycane/winrace og gh/bever/with er uansett to ganske forskjellige klasser..

Ser at trådstarter nevner sjøegenskaper, da ville jeg greit styrt unna begge kandidatene!

Withen er flat under og slår cyberen/hurricanen er altfor lav. Kjenner en som hadde en sånn, helt håpløs fordi sjøen kommer oppi båten :nonod:

Redigert av Golito (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...