Jump to content

Dieseltank av glassfiber, bruke vanlig topcoat?

Steffen

Recommended Posts

Har laget to dieseltanker i finèr, og skal legge glassfiber inni og utenpå. Er det noen som vet om de smøres med vanlig topcoat inni, eller om det er et annet stoff som brukes?

Har tenkt å plaste topplokket færdig innvendig, før den limes og skrues på selve tanken. Deretter legge glassfiber oppå, og ned langs sidene på tanken. Hvilket lim/tettemasse er egnet til slikt? Tåler f.eks. Sikaflex diesel?

Jeg laget tanker av glassfiberplater, (avskjær fra en båtprodusent)

Satte de sammen meg polyester og glassfiber, og tømte store mengder med topcoat inne i tanker tilslutt, og utvendig.

Topplokket brukte jeg bare sika i store mengder, det er mange typer sika!

I Sjarkene til Viksund er det lagd slike tanker, støpt fast til skoget, og da holder det i massevis, men et tykt lag med topcoat!

Redigert av jonn (see edit history)
Topplokket brukte jeg bare sika i store mengder, det er mange typer sika!

Hvilken Sika brukte du da?

Er det ellers noen triks for å garantere at det blir 100% tett i overgangen mellom sider og lokk? Tenker f.eks. på å slipe et spor i sidene og under lokket så man får omtrennt som en fet O-ring av sika rundt, eller er det bare å ha rikelig på flatene å sette sammen?

Og ellers.. rikelig med topcoat skal bli.. :yesnod:

Dette er noen år tilbake, men tror han hetter FC11. Se på speket. på patronen.

Så på produktdatabladet for denne type sika(11FC), at den bare er midlertidig bestandig mot olje og bensin. Regner med det samme gjelder for diesel. Har sendt en mail til Sika med forespørsel om de har et produkt å anbefale.

Hva brukte du for å tette gjennomføringer med?

Hei

Bruk ett lag med gelcoat først og så ett lag med toppcoat. Når du limer lokket på så legger du strimler med duk dyppet i polyester/gelcoat blanding som lim. Jeg pleier også å legge 2 lag utvendig over skjøten etterpå. Vet mange bruker Tec og Sikaflex men ingenting er bedre å lime med en samme stoff som tanken.

Vær nøye så det ikke blir for mye søl.

Mvh

Spirit

Bruk denne inni tanken, alternativt 2-komp epoxy grunning. Topcoat er sprø og vil kunne sprekke. Er heller ikke diffusjonstett.

Slik du beskriver konstruksjonen vil utfordringen bli å hindre at fineren trekker til seg diesel. Ville heller brukt fineren som forskaling, ikke som endel av selve tanken.

vanlig sika og silikon er ikke bestandig ovenfor diesel over tid.

Bruk denne inni tanken, alternativt 2-komp epoxy grunning.

Legges denne rett på glassfiberen, eller utenpå topcoat?

Ser flere av dere vil anbefale epoxy inne i tankene. Er det det som er brukt på båter som er fabrikkbygd med innstøpte dieseltanker?

Nå har jeg liggende epoxy og duk i store mengder, men det er tiltenkt overbygget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...