Steffen Startet 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2008 Har laget to dieseltanker i finèr, og skal legge glassfiber inni og utenpå. Er det noen som vet om de smøres med vanlig topcoat inni, eller om det er et annet stoff som brukes? Har tenkt å plaste topplokket færdig innvendig, før den limes og skrues på selve tanken. Deretter legge glassfiber oppå, og ned langs sidene på tanken. Hvilket lim/tettemasse er egnet til slikt? Tåler f.eks. Sikaflex diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Dette lurer jeg på også.. Ingen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 (redigert) Jeg laget tanker av glassfiberplater, (avskjær fra en båtprodusent) Satte de sammen meg polyester og glassfiber, og tømte store mengder med topcoat inne i tanker tilslutt, og utvendig. Topplokket brukte jeg bare sika i store mengder, det er mange typer sika! I Sjarkene til Viksund er det lagd slike tanker, støpt fast til skoget, og da holder det i massevis, men et tykt lag med topcoat! Redigert 10.Juli.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Ville tro, men vet ikke sikker, at det ville vært bedre med epoksy inne i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Steffen Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Topplokket brukte jeg bare sika i store mengder, det er mange typer sika! Hvilken Sika brukte du da? Er det ellers noen triks for å garantere at det blir 100% tett i overgangen mellom sider og lokk? Tenker f.eks. på å slipe et spor i sidene og under lokket så man får omtrennt som en fet O-ring av sika rundt, eller er det bare å ha rikelig på flatene å sette sammen? Og ellers.. rikelig med topcoat skal bli.. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Ville også benyttet epoksy istenden for topcoat innvendig i tanken. Denne er 100% tett, og hindrer lukt i å sige ut, tror eg... Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2008 Dette er noen år tilbake, men tror han hetter FC11. Se på speket. på patronen. Dersom lokket er noelunde plant, legg 2-3 runder godt med sika på. Sitér dette innlegget Link to post
Steffen Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Dette er noen år tilbake, men tror han hetter FC11. Se på speket. på patronen. Så på produktdatabladet for denne type sika(11FC), at den bare er midlertidig bestandig mot olje og bensin. Regner med det samme gjelder for diesel. Har sendt en mail til Sika med forespørsel om de har et produkt å anbefale. Hva brukte du for å tette gjennomføringer med? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Dette var for ca.10 år sida, men tror det var sika der å, holder på å blir gammel og glemsk, he he :nono: Det som er vanskelig, er å få platene helt plant der gjennomføringene skal være, en må ha på nok sika, på gjengene å. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Hei Bruk ett lag med gelcoat først og så ett lag med toppcoat. Når du limer lokket på så legger du strimler med duk dyppet i polyester/gelcoat blanding som lim. Jeg pleier også å legge 2 lag utvendig over skjøten etterpå. Vet mange bruker Tec og Sikaflex men ingenting er bedre å lime med en samme stoff som tanken. Vær nøye så det ikke blir for mye søl. Mvh Spirit Sitér dette innlegget Link to post
Steffen Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Kjenner til det å være litt glemsk av å til, selv om jeg ikke er blitt så gammel enda Får få flatene der gjennomføringene skal være så slette som mulig, å bruke rikelig tettemasse i tillegg, så får jeg tro at det blir tett. Sitér dette innlegget Link to post
Steffen Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 HeiBruk ett lag med gelcoat først og så ett lag med toppcoat. Mvh Spirit Er det inni tanken du mener her? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Bruk denne inni tanken, alternativt 2-komp epoxy grunning. Topcoat er sprø og vil kunne sprekke. Er heller ikke diffusjonstett. Slik du beskriver konstruksjonen vil utfordringen bli å hindre at fineren trekker til seg diesel. Ville heller brukt fineren som forskaling, ikke som endel av selve tanken. vanlig sika og silikon er ikke bestandig ovenfor diesel over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Steffen Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Bruk denne inni tanken, alternativt 2-komp epoxy grunning. Legges denne rett på glassfiberen, eller utenpå topcoat? Ser flere av dere vil anbefale epoxy inne i tankene. Er det det som er brukt på båter som er fabrikkbygd med innstøpte dieseltanker? Nå har jeg liggende epoxy og duk i store mengder, men det er tiltenkt overbygget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.