bluesea Startet 1.April.2004 Link til dette innlegget Startet 1.April.2004 Hver vinter drømmer jeg om sommer og sol, og i mange av disse årene har hytten vært den naturlige plassen for oss, og blir nok det, også i årene som kommer. Selv om dette er forbundet med skraping av vegger, slåing av plener, og ellers alt som måtte ha bruk for en kontroll etter vinteren, ikke helt ulikt det å ha båt. Derimot var planen litt annerledes i år, vi har bestemt oss for at vi skal investere i en båt. Ikke av den store typen, men stor nok til å kunne ta oss noen dagsturer i nærområdene, og kanskje telte litt osv. Ny båt har det blitt og vi er alle kjempe fornøyde, men det er jo bare sønnen i huset som kan skryte av å ikke være helt landkrabbe. Ferdighetene mine til sjøs, kunne sikkert vært sammenlignet med internettforlagets evne til å levere i tide. I forhold til dem, vet jeg og erkjenner jeg gjerne min mangler. Det er jo en gang slik at jeg vil lære og gjøre det jeg kan for å trygge livet på sjøen, ikke bare for meg selv, men også for dem rundt meg. Til nå har jeg hatt min sønn som har kunnet guide meg gjennom fjorder med en masse merkelige pinner stikkende opp av vannet, og hvorfor alle disse farger. Og ikke minst burde han som satt ut disse stolpene hatt sparken, han må jo være helt fargeblind, og de er jo i veien for vanlig ferdsel. Turene hjem fra venner på den andre siden av fjorden, i en liten lett båt (uten årer), uten lys sent på natten, og med en motor som garantert ikke låt mye bedre enn min gamle mors håndsveivde potet skreller. Da er det greit at vår sønn står på bryggen med pekefingeren og sier ”dette er siste gang dere er ute i båt, så lenge dere ikke har mer vett i skallen enn som så”. Jeg vet forskjellen på rett og galt, og jeg kjenner til og med forskjellen på fornuftige og ikke fullt så fornuftige avgjørelser, saken er bare at jeg er blitt eldre og litt mer lærd, eller kanskje bare fornuftigere med årene. Så nå skal jeg sammen med nabogutten lese til båtførerprøven i påsken, dette om de fra internettforlaget vil eller ikke. Det er ikke sikkert at min sønn har lyst til å tilbringe alle soldagene i sommer, på en holme sammen med sin far. Det kunne jo forresten kanskje være artig å ikke ha den guttevalpen hengende på slep hele tiden heller. Fint vær, en fin strand og muligheten til å kunne holde pusten i (små) perioder, kunne jo kanskje være oppskriften på nye bekjentskaper. (Ingen sladring til kona) Jeg bestemte meg derfor at jeg ville få tatt dette så fort som mulig og fikk etter mye undersøkelser kommet frem til en side på nettet: http://www.bfpr.no/ som igjen gir deg muligheten til å kunne lese deg til båtførerprøven på nettet mot betaling eller bestille cd´en direkte derfra. Jeg valgte løsningen med cd og skrev en e-post til internettforlaget og sendte dem en bestilling på 1stk cd, dette var 13.03.04. Den 14.03..04 får jeg et svar hvor pakken skulle sendes meg i løpet av noen dager. Når så dagene hadde begynt å gå og jeg ikke kunne se spor av pakken, sender jeg dem en ny e-post og gir beskjed om at pakken ikke er kommet, dette var 24.03.04, da får jeg løfter om at de vil sende denne med posten, senest dagen etter. Nok en gang går dagene uten en pakke å se, dette er frustrerende, og ekstra kjedelig siden jeg hadde sett frem til kunne bruke deler av påsken på å pugge dette stoffet. Og ikke mindre irriterende siden jeg har gitt min nabo store håp. Når jeg da purrer igjen en av de siste gangene, mistet jeg rett og slett den lille respekten som var igjen å miste for dem. Jeg spurte om jeg kunne få sendingsnummeret, slik at jeg selv kunne få undersøke hvor pakken var, til dette fikk jeg følgende til svar: Vel, det er så mye styr å finne fram til dette nummeret. Du får ta platen når den kommer, eller la være. Nå er det en gang slik at jeg snart skal på hytten (i påsken) og har fremdeles ikke fått denne cd´en. Så da blir det enten å ”låne” den av en venn, eller kanskje jeg skal velge det gode gamle alternativet i bokform. Nabogutten på hytten var den første som skulle bruke cd´en, og han er som alle andre 16 åringer. Har båt, rask båt, mange venner i båten og ofte kommer disse hjem sendt om kvelden, men uten en eneste lanterne. Alle vet vi hvor vanskelig det er å fortelle en ungdom, ”det er ikke lov”. Kanskje han eller kanskje noen andre av oss kan lære raskere av dette, siden det er på pc, og at det dermed ikke fullt like kjedelig som en bok. Hos oss er det Rune, nabogutten som blir mest skuffet over fraværet over cd´en. Det er også han som har vært pådriveren, da han en gang i fremtiden gjerne vil jobbe innen norsk shipping. Det er tross alt sikkerhet det snakkes om her, men det er ikke tvungen sikkerhet. Da må det vell kunne la seg gjøre å få ut materiellet til de ungdommer (og voksne) som selv har sagt at de ønsker å bli bedre båtfolk. Jeg mener at slikt som dette burde taes opp her i forumet, innlegget mitt er ikke ment for å sverte noen. Det er derimot synd at de som styrer utseendelse av dette materielle ikke tar dette litt mer alvorlig. Sesongen nærmer seg med stormskritt, og jeg er overbevist om at jo flere ungdommer som kommer seg igjennom materiellet til båtførerprøven, jo flere vil tenke seg om, før de tar en avgjørelse, men da en avgjørelse basert på lærdom, fornuft, og forståelse. Jeg er overbevist om at riktig informasjon reduserer risikoen for mange unødvendige dødsfall på sjøen. Ulykker kan man aldri bli kvitt, men man kan jobbe for å få de ned til et absolutt minimum. Håper også at Du/Dere som jobber i internettforlaget leser dette, og forstår hvordan Dere behandler de som er deres kunder, og hvem som er deres kunder. :nono: Jeg håper at mange vil bruke materiellet deres og skaffer seg MYE lærdom, men siden dette er en cd så håper jeg at de der ute som er litt data kyndige gjerne deler cd´en sin med andre. (Stor Motstander av piratkopiering) Samtidig vil jeg rette en stor takk til alle som holder dette forumet i gang. Jeg ble tipset om det av en, som igjen var tipset om det av en annen, og han igjen hadde hørt om det fra en snekke entusiast. Har lest gjennom mange av de forskjellige trådene i forumet og er overrasket over hvor mye jobb enkelte av medlemmene legger ned i svarene for å kunne hjelpe. Så mye kompetanse og erfaring samlet på et sted er en gullgruve for dem som er nybegynnere, slike som meg. Med vennlig hilsen Bluesea Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Jaja, ikke gi opp, sier nå jeg da. Boken gjør susen den også. Men det er vel mest synd for nabogutten, de unge er jo ofte mer utålmådige og skje det ikke når det skulle skjedd, skjer det ofte ikke i det hele tatt. Håper dere kommer i mål med båtførerprøven, det er en nyttig teoretisk tilnærming. men det å håndtere båt lærer du kun ved å være på sjøen. Så kom deg utpå, begynn i det små. Nattseilas er kaskje ikke det luretse å starte med Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
JanS/EIR Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Hei, Blue Sea, og velkommen på forumet! Håper du får tak ikunnskapene du er ute etter, og som Rolf Sier: begynne litt forsiktig når du er uvant på sjøen. Det er mye som skiller ferdsel på sjøen fra ferdsel på landjorda, det finner du nok fort ut. Skulle ønske at mange hadde samme holdning som du gir uttrykk for i innlegget ditt: Skaffe seg kunnskaper og lære seg å krabbe før før en kan gå. Så ville vi blitt spart for mange tragiske ulykker på sjøen. Håper du får en fin sesong og gode opplevelser! Passende lesestoff finner du på nærmeste bokhandel, sikkert like bra som denne CD-du venter på. Du kan også laste ned fra nettet hele pensum , se under sjøfartsdirektoratet, eller www.knbf.no Det viktigste er nå etter min mening praksis, samt masser av gode tips og kunnskaper her på baatplassen, som jeg håper du vil fortsette med å studere nøye!! Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.