Belgarath Startet 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2008 Jeg så på en avisside om en planende seilbåt med 75hesters påhenger som du kunne også kjøre vannski med.. (!) Da ble jeg nysgjerrig og kikket litt på hjemmesiden til Hunter og må si jeg falt for disse båtene. Til tross for at de er amerikanske faktisk. De virker mye mer inrettet på at det skal være enkelt å seile, solo eller to og at de skal være behagelige og komfortable. Stort sett så er det hvor fort du kan seile i regatta som er det interessante når en snakker om seilbåt synes jeg.. Er det noen som har erfaringer med Hunter seilbåter? Vært med å seilt eller eid en? Jeg falt veldig for 38en.. Synes jeg må opp i den størrelsen på en seilbåt for at det skal bli armslag nok.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 God plass. Innredningen har klart komfort som første pri. Var inne på Webbsiden og hvis de seilene er representative, så står "performance" langt nede på prioriteringslista. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Seil kan oppgraderes. Båtene til Hunter har vel vist seg å seile sånn nogenlunde også og har jo bl.a. klasseseire i Færdern, Oslofjorden rundt og Watski TwoStar. Importøren er seriøse folk som også kan seiling! Så vidt jeg vet så har de også senket prisene betraktelig da importøren ha fått priset båtene etter verdifallet på usdollar til kroner (tidligere priset mot Euro). Verdt å ta en kikk i allefall! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Belgarath Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 hvis de seilene er representative, så står "performance" langt nede på prioriteringslista. Kan dere seilere virkelig se på seilene hvorvidt de er raske/seine/gode/dårlige/tåler mye vind/tåler lite vind..? At forskjellige typer seilføring er bedre på forskjellige typer seilig kan nok være, men at en bermudarigg er bedre enn en annen bare ved å se den på bildet? Det er kanskje defor jeg har storseil av jern.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
HaHa Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Det er skrevet mye om Hunter i www.seilmagasinet.no. Jon Winge hadde en serie artikler om valg og utrustning av ny båt til seg selv. Jeg mener han endte opp med en Hunter 36. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Hunter er flotte turbåter som er veldig rimelige. Utrolig at det er så få av dem i dette landet. Seilegenskapene er gode nok for turbruk. Jeg liker dem vesentlig bedre enn det tyske merket som "alle" skal ha... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
wave Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Ligger en Hunter 38 på Finn. Lys 1.17 er noe under hva tilsvarende båter fra de store europeiske verftene opererer med. Har fått mye ros for innovative løsninger og innredning. Dollarfallet har gjort Hunter langt mer konkurransedyktig. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Vurderte selv lenge å hente en Hunter 410 fra andre siden av dammen selv, båtene tiltaler meg meget.... Var sogar og kikket på en 410 som lå på Trinidad når jeg var innom holmen i forbindelse med jobben høsten 2005... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Grønnskollingen Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 (redigert) Når det gjelder seil: Det kan være vanskelig å spotte kvaliteten på seil før man har sett dem i aksjon på vannet, men Amerikanske Hunter (som ikke må forveksles med de britiske Hunterbåtene) har generelt rigger som er montert svært høyt i båten. Dette kan være en fordel når man vil unngå å få bommen i hodet ved slag og jibb, men gjør også at seilarealet blir flyttet ganske høyt opp, noe som påvirker hvor mye seil man kan føre. Man kan desverre ikke få alt på en gang i seilbåtverdenen. Hunter har valgt å fokusere på komfort, plass og funksjoner fremfor prestasjoner. Synes det egentlig er et ærlig valg framfor fabrikanter som markedsfører sine produkter som omnipotente racingmaskiner med plass og komfort til fanden og hans olde(sviger)mor. Jeg må legge til at jeg har vært med å seile Hunterbåter på et par onsdagsregattaer og båtene seiler greit, men aldri slik at jeg fikk høy puls og måhafølelse. Passe høyt, passe fort, men man risikerer å bli slått av tyske campingvogner med mast... ;-) Men om du skal seile over altlanteren med kona ville jeg heller hatt en litt blodfattig Hunter med microbølgeovn og fjærmadrass enn en cruiser/racer med minst mulig vekt i masta og eksotiske materialer i seilene. Redigert 11.Juli.2008 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Kan dere seilere virkelig se på seilene hvorvidt de er raske/seine/gode/dårlige/tåler mye vind/tåler lite vind..? At forskjellige typer seilføring er bedre på forskjellige typer seilig kan nok være, men at en bermudarigg er bedre enn en annen bare ved å se den på bildet? Det er kanskje defor jeg har storseil av jern.. Jeg kan det ikke. Men båten omtales av produsenten på deres egen webside som å ha: "Outstanding Performance" Når de selv ikke tar det mer høytidelig enn å vise en båt med "lefsete" seil så konkluderer jeg med at komfort ombord et det primære. Båten som vises har høy bom også. Det er for å få ståhøyde under soltaket. (Heller ikke noe man bryr seg så mye om i regatta sammenheng.) Gedigen, komfortabel båt, ja bevares. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Hunter 36 har jeg såvidt fått sett på, regner med at jeg kanskje får prøveseilt den også etterhvert. Jeg syntes den var innovativ, og ga inntrykk av høy grad av komfort. Akterkabinen har jo en ordentlig seng! Og masse skapplass. Byssa var stooor. Stort bad med dusjrom. Mye vinduer og lys. Masse stueplass. Høy rigg, selv om mye areal i storseilet går vekk med den høye bommen, så må det jo være unektelig praktisk med Targabøylen. Den har vel fått omtrent samme LYS som min egen båt, som kanskje ikke er så sprekt for en moderne 36 foter, men seiler den opp til det er det jo greit til turbruk. (Seiler man LYS-regatta er det jo slett ikke slik at det nødvendigvis er en fordel å ha båten med høyest LYS...) Ser man etter en seilbåt til turbruk vil jeg mene det er et godt alternativ til Franske og Tyske produsenter. Prisen vil jeg si var lavere enn jeg hadde trodd.... Jeg likte den. Et minus er at det ligger en slik en ved siden av min nå, og Omegaen blir en dverg i forhold Baugstige for å ligge til svaberg er nok et must...en skal være tøff for å hoppe i land fra en slik en...men sånn er vel trenden.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.