Bonita I Startet 11.Juli.2008 Del på Facebook Startet 11.Juli.2008 Hei alle båtvenner - jeg må igjen ty til den store kunnskapen mange av dere besitter: Jeg har nemlig snopet meg en Garmin 18HD radar, og fått koblet denne mot plotteren (4012) Problemet er bare at når jeg benytter "radar overlay" - avviker radarbildet mot plotterbildet. Tipper på at radaren kan være montert noen grader skjevt - og da kommer utfordringen: Hvordan kan dette usteres? Alle funksjoner ligger direkte på skjermen, men jeg finner kun justeringsmuligheter opp/ned - ikke sideveis. Det virker også som om avviket er større ved Kurs opp enn Nord opp ? Noen forklaringer på dette ??? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
MajorAndy Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 For at denne funktion fungere skal man så vidt jeg ved have et elektronisk kompas (fluxgate). Hvis du HAR et kompas kan det være at det skal kalibreres. Andy Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Det er vel også anbefalt og ha kompass med rategyro. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Like viktig er det at heading marker signalet kommer til rett tid (når scanneren peker rett frem). Vanligvis justere dette oppe i antennen (heading marker switch). Finnes ikke denne, må hele scanneren dreies, dersom det ikke finnes en lur elektonisk måte å gjøre dette i oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Support hos Bellanor anbefalte meg å koble autopiloten mot plotteren - noe som angivelig skulle gi bedre nøyaktighet på plotterkartet og derved mindre avvik mellom radar og plotter ? De var også inne på å måtte koble på et gyrokompass - men det blir vel ikke helt billig antar jeg : ( Noen som vet hva noe sånt koster - hvor får man kjøpt det, og hvordan montering av dette er? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
abbor Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Hva slags autopilot har du? Kanskje du allerede har rategyro på kompasset til piloten din eller i selve piloten. Normalt vil et hvilket som helst kompass med 10Hz oppdateringsfrekvens gjøre jobben, men et kompass med rategyro vil selvsagt gi mere stabile målinger. Jeg har et Maretron SSC200 kompass med akkselerometere og rategyro. Tilgjengelig fra alle Raymarineforhandlere i Norge og koster 7800kr. Redigert 11.Juli.2008 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Hva slags autopilot har du? Kanskje du allerede har rategyro på kompasset til piloten din eller i selve piloten. Normalt vil et hvilket som helst kompass med 10Hz oppdateringsfrekvens gjøre jobben, men et kompass med rategyro vil selvsagt gi mere stabile målinger. Jeg har et Maretron SSC200 kompass med akkselerometere og rategyro. Tilgjengelig fra alle Raymarineforhandlere i Norge og koster 7800kr. Autohelm et eller annet tror jeg. (Fikk båten i år så jeg har ikke full oversikt/husker alt) Måsjekke opp. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Sjøtummel Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Like viktig er det at heading marker signalet kommer til rett tid (når scanneren peker rett frem). Vanligvis justere dette oppe i antennen (heading marker switch).Finnes ikke denne, må hele scanneren dreies, dersom det ikke finnes en lur elektonisk måte å gjøre dette i oppsettet. Moderne digitale radarer har vanligvis ie lur elektronisk måte å gjøre dette på i oppsettet. Radaren til trådstarter kan han justere i menyen til plotteren (Radar > Radar Setup > Advanced > Front Of Boat) og måten dette gjøres på er å styre baugen rett mot et mål som kommer klart og tydelig fram på radarskjermen.) Du må ha et elektronisk kompass for at plotteren skal vite hva som er styrt kurs. Har du autopilot så har du sikkert dette kompasset allerede, men da bør du sjekke at denne oppdaterer 10 ganer i sekundet. (de enkleste autopilotene oppdaterer 5 ganger i sekundet, og det er kan hende litt for langsomt for radaren.) Har du et vanlig fluxgatekompass så kan det hende at dette enten virker litt tregt til å følge båtens bevegelser, eller blir litt ustabilt og gir større utslag enn båtens bevegelser. Da blir radar overlay helt sikkert litt galt. Fluxgate med ratesensor (rategyro) anbefales. Redigert 11.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Moderne digitale radarer har vanligvis ie lur elektronisk måte å gjøre dette på i oppsettet. Radaren til trådstarter kan han justere i menyen til plotteren (Radar > Radar Setup > Advanced > Front Of Boat) og måten dette gjøres på er å styre baugen rett mot et mål som kommer klart og tydelig fram på radarskjermen.) ...................... Jeg trodde dette var korreksjon av "horisontlinjen" ? Båten (Bromm 10/70) reiser seg noe på baugen i marsjfart - og etter litt frem og tilbake, har jeg nå korrigert "Front Of Boat" ned 8 grader (får gode signaler inn både foran og bak båten nå, men ved 0 grader fikk jeg lite bak - og masse forstyrrelser foran.) Aviket på kartet er det samme om jeg har Nord opp eller Kurs opp. Autopiloten er forresten en Robertson AP200 - om den har gyrokompass eller ikke aner jeg ikke - hvordan finner jeg ut dette? Er forøvrig på båtferie - ligger nå i Førde - og med værmeldinger for de komende dager blir vi nok liggende her en stund. Så det blir god tid til å teste og justere på radar eller andre småting ombord. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
TrondT Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Hei. I følge manualen til radaren skal det finnes en justering av nord i kartplotteren, har du prøvd det? Garmin manualen TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Bonita I Svart 15.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Hei.I følge manualen til radaren skal det finnes en justering av nord i kartplotteren, har du prøvd det? Garmin manualen TrondT Finner ikke noe om denne justeringen ? Er det "Front of boat" du mener, så er dette kommentert i tidligere innlegg. En justering av Nord på plotteren vil jo heller ikke hjelpe da kart på plotteren stemmer utrolig godt mot terrenget - mens det er radarbildet som avviker . Det ville jo også bli som å tilpasse terrenget til kartet - og ikke omvendt. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Sjøtummel Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 (redigert) En justering av Nord på plotteren vil jo heller ikke hjelpe da kart på plotteren stemmer utrolig godt mot terrenget - mens det er radarbildet som avviker. Ja vel, om du mener det skal jeg kanskje ikke komme med neste forslag: har du sjekket hvilket kartgrunnlag plotteren bruker på det aktuelle zoom-nivået? Bluechart bruker en haug kart, både havnekart og gamle oversiktskart hvor landkonturene kan være unøyaktige og hvor det er brukt annet datum enn WGS84. Andre feilkilder er at kompasset er justert feil (feil offset kan gi betydelig misvisning) eller deviasjon (om kompasset har innebygget deviasjonstabell kan du forsøke å kjøre en sjøprøve slik at tabellen oppdateres). Redigert 15.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 Løfter denne igjen; Har ikke fått gjort noe med denne utfordringen - mer "lært å leve med". (TTT) - men er heller ikke helt komfortabel med alle signaler fra radar (og manglende) som jeg har i dag. Hovedutfordringen er dog at der er avvik mellom plotter og radar. Autopilot er IKKE koblet mot plotter/radar, men kan kanskje gjøres ?? (Ap100) Hvilket kompass autopiloten har er jeg usikker på, men tror det er et fluxgate ? Antar det meste ligger i manglende kunnskap på både autopilot, radar og koblinger/innstillinger. Kanskje er der noen i Bergens-området som har en del mer kunnskap enn meg (skal egentlig ikke så mye til) som kunne tatt meg et kurs i bruk av autopilot - radar - og ikke minst innstillinger og sammenkoblinger av disse. (Kanskje VHFèn også kan/burde kobles opp mot samme ???? ) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Bitteliten Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 kjører du head up på begge? Kompasset er kanskje en forklaring her. Kanskje du har GPS som heading giver på kartet og autopilot kompass som giver på radar? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Er en lengre oppe i tråden her som holder til på Askøy. Ellers kan jeg anbefalle julebordet Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 ...... Ellers kan jeg anbefalle julebordet har fått "landlov" - og melder meg på TrondT får snart en IM om å vise ansvar for å holde BP-folk som meg oppdatert Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
DuikerMan Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Radaroverlay er sikkert kuult...men å lære og tolke kun radarbilde må nok være det som gjelder. Så delt skjerm og trening på tolking er gull verdt...så det så Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 (redigert) Første jeg gjorde i fjor sommer var å slå av muligheten for radar overlay. selgeren på nord west syntes det var rart. Jeg foretrekker å ha radar og kart hver for seg. Jeg synes det blir for mye grums i bildet å ja de oppå hverandre er jeg usikker på ekkoet på radaren er et sjømerke tar det noen sekunder å bruke EBL for å sjekke peiling. med vrm har du avstanden. kom på en sak: jeg hadde samme problemet som deg på en Simrad CX 44 jeg hadde i forrige båten. Da kjørte jeg et nytt oppsett på radaren der jeg tunet headingen. Det var et eget program for dette - kjørte da rett mot en stake der jeg sjekket at båten faktisk kjørte rett mot staken (stod midt i båten og peilet gjennom pulpiten) og samtidig sjekket at heading linja på radaren gikk gjennom ekkoet fra staken. Redigert 14.November.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 Radar overlay fungerer helt supert jeg bruker det stort sett hele tiden. Jeg kjører med SeaPro 3000 på PC og en Koden PC radar. Her kan jeg justere hedlinen på radaren slik at det stemmer med kartet. Bruker fluksgaten kompass med rate sensor til autopiloten for og stabilisere radarbildet og det fungerer helt flott. Jeg kjører altid med Nor opp på radar og kart men det fungerer også om jeg velger kurs opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 14.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2009 kjører du head up på begge?Begge kjøres på head up Kompasset er kanskje en forklaring her. Kanskje du har GPS som heading giver på kartet og autopilot kompass som giver på radar? Autopiloten er IKKE koblet til plotter/radar ( foreløpig) Radaroverlay er sikkert kuult...men å lære og tolke kun radarbilde må nok være det som gjelder. Så delt skjerm og trening på tolking er gull verdt...så det så Bruker egentlig ikke overlay men delt skjerm - men ser at ved overlay er der avvik mellom plotter og radar- og så langt jeg kan bedømme er det plotteren som viser korrekt (mest avvik på lengre avstand). Usikkerheten melder seg på hva en egentlig skal stole på; Enig i at trening gjør mester - men når avvikene er der (og i fint vær og oversiktiglig vær er det jo ingen problem) men i mørke og/eller tåke når en virkelig tenger det må jeg i allefall vite hvilket som er korrekt og å stole på..... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 (redigert) Når du ikke har kompass inn på radaren gjelder følgende: -Kartbildet kan kjøres med nord opp eller kurs opp, ikke baug opp. -Radarbildet kan kjøres baug opp, ikke nord. La oss si at din styrte kompasskurs er 270 grader mens seilt gps kurs er 280 grader. Bruker du da kurs opp på kart, og baug opp på radar vil altså de to kursene ligge 10 grader fra hverandre. Begge er like riktig. Du må ha kompass kurs inn på kartet for at radaren skal vise likt. Forskjellen minker ved økt fart. Jeg synes det er underlig at overlay funksjonen er tilgjengelig uten kompass tilkoblet. Det er viktig å skille mellom styrt kurs og seilt kurs. Redigert 14.November.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.November.2009 Del på Facebook Svart 14.November.2009 (redigert) Autopiloten er IKKE koblet til plotter/radar ( foreløpig Du har jo fått svaret ørten ganger ! Du må ha en heading sensor ! Et fluxgate kompass med ratesensor, gpskompass elns. Redigert: FF kom meg i forkjøpet her. Enig med FF. Overlay burde ikke være tilgjengelig uten heading sensor. Redigert 14.November.2009 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 15.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2009 Du har jo fått svaret ørten ganger ! Sorry hvis eg irriterer noen - men e rimelig blank på området, og trodde faktisk det gikk an å stille slike spørsmål på BP uten å måtte få sånne kommentarer. Er ikke alle som vet alt om alt vet du ... Du hadde vært en om du klarte å forklare en enfoldig sjel som meg dette på et språk eg forstod Oppsummert: Plotter (garmin 4012) - komplett kjøpt/installert med intern antenne Radar Gramin 18/HD - kjøpt/installert mot plotter Begge UTEN NOEN KOBLINGER MOT EKSISTERENDE KOMPASS Ved bruk "ovelay" avviker radar og plotter: Plotter viser mest korrekt i forhold til reel situasjon mot terreng. AP 100 Navigator: Gml. og installert før jeg overtok båten , uten info om evt. hvilke kompass som er tilkoblet. (Har forøvrig vært ute av drift siste år pga feil i hovedkort og kabler og uten tilkobling mot radar/plotter) Kan ikke skjønne at denne har noe med avvikene å gjøre ???? VHF: Tidligere install uten koblinger mot plotter/radar Satser på at BP`s julemiddag i Bergen forbarmer seg over enfoldige sjeler som meg - slik at jeg slipper å irritere med mine spsml om dette Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Frøken Fryd Svart 15.November.2009 Del på Facebook Svart 15.November.2009 Prøvde å finne noe brukenes på youtube som kunne forklare litt mer her, men jeg ga opp etter å komme over Sakens kjerne er og blir mangel på kompass. Jeg vil anbefalle deg å sette deg inn i forskjellen på styrt kurs (heading) og seilt kurs (course). Prøv gjerne en dag du er i båten og fortøyd i havnen. Jeg vil tippe radarbildet snurrer tilfeldig rundt om du i det hele tatt får aktivere overlay. Det skyldes at radaren ikke vet hvor baugen din peker og kan derfor ikke tegne ekkoene riktig orientert i forhold til kartet. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.November.2009 Del på Facebook Svart 15.November.2009 Hei Bruker garmins plotter 5015 og hd24 radar i båten. Ikke noe kompass tilkoblet systemet. Hadde konstant feil på radaroverlayet. Bildet fra radar lå litt til venstre for kartet. Fant en meny under advanset settings eller noe slikt for å justere dette. Justerte 2-3 grader og bildene stemmer overens. Prøvde bare for gøy å justere 90 grader og da viste radaren det som lå foran båten rett til styrbord. Regner med at det blir nokså feil hvis jeg kjører sakte skrått mot vinden slik at baugen ikke peker i den retningen jeg beveger meg, men det stemmer iallefall bra til vanlig nå. Kommer AP med kompass snart og er spent på hvordan dette ser ut da. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.