Jump to content

Full stopp på VP41A

fredriksen

Recommended Posts

Ja, da har også jeg hilst på dieseldyrene..... tror jeg i alle fall:

Jeg tok en sving i går kveld ut fra Hallangspollen og etter 20 sek med normal marsjfart (ca 25 knop) i Drøbaksundet dalte plutselig turtallet fra 3.200 til 1.500 og deretter videre ned mot tomgang selv om jeg ga full gass. Jeg fikk droppet ankeret på en grunne og kunne deretter i ro og mak skifte filter, lufte og slikt.

Raco vannutskilleren/filteret hadde nok av urenheter som jeg antar er det omtalte dieseldyret. Etter å ha skiftet til nytt filter (fylte det nye filteret med ren ny diesel før montering for å forenkle luftingen litt) og luftet systemet, prøvde jeg å starte igjen. Men, motoren var like død.

Uheldigvis hadde jeg ikke nytt finfilter (det som sitter på motoren) da den eska jeg trodde var et ekstra finfilter kun var riktig eske, men med et brukt ventilhusluftfilter (det runde ved siden av turboen...)! Jeg hadde tydeligvis puttet det gamle vh-luftfilteret inn i den tomme filtereska og noe senere under oppryddingen regnet med at det var et nytt ubrukt finfilter..... Så derfor satt jeg ute på fjorden med død motor og uten nytt filter.... :headbang::headbang:

Som et siste forsøk luftet jeg systemet enda mer før jeg prøvde å "kinne" motoren i gang. Men nei, den var helt død!

Så returen til hjemmehavna ca 700 meter bortenfor, ble ved hyggelig hjelp av redningsskøyta. Trivelige og hjelpsomme karer der, men kjedelig å hefte andre for en motor som ikke starter... :cryin:

Så nå blir det nye filtre etc, før ferien starter. Har sterk lyst til å tømme tanken og rengjøre den ordentlig, da jeg regner med at det var den krappe sjøen som hjalp til å få grumset opp fra bunnen av tanken. Og, at dette kan skje neste gang det er litt bølgete utpå igjen...

Men et spørsmål til dere som har litt erfaring med urene tanker evt. dieseldyr/alger: Motorkraften hos meg forsvant ganske raskt i løpet av 15 -20 sekunder, lengst tid på helt sakte nivå. Motoren gikk for så vidt rent og uten feilslag, men den mistet krafta, noe som får meg til å tro det er manglende drivstofftilførsel. Var det tilsvarende symptom når dere hadde tette filtre eller bør jeg også se etter andre feilkilder?

Jeg har vanligvis kun luftet systemet via lufteskruen som sitter på toppen av finfilterholderen (ved siden av drifstoffpunpa) og det har vært tilstrekkelig for å starte ved filterbytte etc. Når motoren har stoppet på denne måten, er det behov for å lufte andre steder som f.eks ved første dyse eller annet?

Grunnen for min usikkerhet er at motoren har vært helt død og ikke har hatt ett host engang etter at jeg skiftet & luftet filteret ved vannutskilleren. Motoren har alltid vært lettstartet, selv etter vinterlagring og når det er kulde i været (men, da er det NOK røyk ved oppstart...:-). Regner med at det skyldes tett finfilter og at dette starter når jeg bytter det, men det var denne usikkerheten... Må noe mer luftes? Jeg regner med at dieselpumpa er selvluftende..?

Heisann...

Jeg har opplevd det samme som deg, lå på marsjfart å mistet turtallet litt og litt på den ene maskinen. Gikk tilslutt bare på tomgang og stoppet plutselig momentant. Jeg bare reingjorde forfilter og byttet det på motoren, luftet og startet igjen. Når det gjelder lufting etter en slik jobb, pleier jeg og løsne på alle dysetilkoblingene og kjøre den på starteren litt etter å ha brukt den manuelle nikkepumpa. Er ikke nødvendig å lufte alle, men går kjapt og greit.

Disse motorene er selvluftende også, så man kan egentlig bare kjøre den på starteren til den fyrer, men er nok ikke så bra for starter vil jeg tro..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Men et spørsmål til dere som har litt erfaring med urene tanker evt. dieseldyr/alger: Motorkraften hos meg forsvant ganske raskt i løpet av 15 -20 sekunder, lengst tid på helt sakte nivå. Motoren gikk for så vidt rent og uten feilslag, men den mistet krafta, noe som får meg til å tro det er manglende drivstofftilførsel. Var det tilsvarende symptom når dere hadde tette filtre eller bør jeg også se etter andre feilkilder?

Ja dette høres kjent ut ja :yesnod:

Må noe mer luftes? Jeg regner med at dieselpumpa er selvluftende..?

Kjenner ikke til VP41 her men på min gamle Nissan så måtte jeg også lufte selve dieselpumpa for å få start igjen. På den var det to lufteskruer (Kikki Bosch Pumpe)

Min nåværende Steyr har elektrisk matepumpe og der skal tenning slås av og på 6 ganger før oppstart for å lufte systemet. Hver gang skal tenninga stå på til du hører at pumpa stopper.

Uten at jeg kjenner motoren din så tipper jeg at du ikke får start grunnet luft i systemet.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...