Jump to content

Pass på kjølevannsinntak og søppel/brennmaneter

Verrie

Recommended Posts

Tidvis har jeg så langt i ferien observert større ansamlinger av brennmaneter.

I går i Lillesand lå vi i uthavn og generatoren gikk.

Etter 15-20 minutter hylte alarm for temperatur, stoppet maskin og så en diger brennmanet blokkerte inntak til kjølevann for generator.

Denne gang gikk det bra, men om ikke jeg hadde vært i nærheten kunne det gått svært galt, der kom ikke ei dråpe vann inn......

Jeg nevnte dette for noen andre som lå samme sted, og de kunne fortelle at dagen før hadde en motor skjært seg under gange (lading) da plastavfall dekket kjølevannsinntaket der.

Jeg oppfordrer derfor til å passe på dette.

(la nå ikke denne påminnelse bli en diskusjon om motorgange i uthavn, for de aller fleste er dette nødvendig fra tid til annen, også oss, idet vi ikke bruker gjestehavner)

Et tips er å montere to sjøvannsinntak og samle disse inn på en T-kobling på sjøvannsfilteret.

Da er sannsynligheten for at inntaket går tett atskillig mindre og får du noe dritt i det ene inntaket så unngår du undertrykk og at evt maneten suges inn i systemet.

Monterte selv dette i vår etter tips her på forumet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Det hørtes klokt ut, men da burde jeg isåfall gjøre det for de andre motorene også, men da blir det litt vel mange skroggjennomføringer.

Jeg tenker heller på å lage en forlenger på utløp av kjølevann som lager gjennomstrømninger der hvor vann taes inn. Mao driver da ting&tang bort fra inntaket. (Inntaket er kun litt under vannlinje).

Jeg tenker heller på å lage en forlenger på utløp av kjølevann som lager gjennomstrømninger der hvor vann taes inn. Mao driver da ting&tang bort fra inntaket. (Inntaket er kun litt under vannlinje).

Dersom utløpet blir over vann, må du passe på at du ikke pisker inn luft foran inntaket og ødelegger på den måten.

I tillegg må det være tilstrekkelig utskiftning av vannet slik at ikke du bruker for mye av kjølevannet på nytt. Impeller og pumpe er tross alt designet for å suge inn sjøvann opp til en viss temperatur (kanskje rundt 35 grader som vel er maks temperatur i sjøen i for Jorden?).

Takk for tips.

Jeg fulgte med en god stund nå, kona har vasket et par maskiner med klær.

Utløp er ca 20 cm over inntak.

Jeg ser det skal være tilstrekkelig for å "spyle" unna søppel.

Så får vi heller følge litt mer med når generator er i bruk, og ikke forlate båten dersom der er ansamlinger av brennmaneter.

Andre som har uheldige erfaringer med maneter i inntak i sommer ? (jeg er forøvrig glad jeg har ferskvann til toalettene, hørte om en nå som hadde fått brennmanet i wc......)

Dette temaet bekymrer meg endel. På et langt strekk fra området utenfor Göteborg til Anholt seilte jeg for en drøy uke siden i enorme ansamlinger av glassmaneter. Jeg var forberedt på alarm fra motorene. Etter ankomst Anholt inspiserte jeg vanninntaksfiltrene. Disse var helt rene. Havet var da helt "flatt". Jeg lurer på hvordan det hadde gått med store bølger hvor det hadde blitt mye bevegelse av skroget i forhold til vannoverflaten hvor de store ansamlingene av maneter befandt seg i? I sjøen inne i Fredrikshavn Marina var for noen dager siden mange glassmaneter. En Bavaria 42 motorbåt hadde fått tette inntak til toilettene ombord og måtte bruke mye tid på rengjøring. Jeg har luftkompressor ombord og har vurdert å lage et system hvor jeg kan presse manetene tilbake. Samtidig ser jeg ikke for meg hvordan manetene skal komme inn gjennom de delativt små vanninntakene til motorer, generator og toilett. Jeg fikk for to år siden tette inntak til det ene toilettet ombord. Vi lå da i Dannemark, like syd for Hamburgsund. Vi hadde gått så pass nær land at sjøgress ble sugd inn i toilettvannsinntaket. Det ble pottetett. Jeg fikk da presset alt ut med trykkluft. Etter dette har jeg blitt mer varsom med å bevege meg i sjøgressområder. Det tar lang tid å fjerne tilstopningene.

Fortell!!

Lenke ??

Stensland verksted AS

3280 TJODALYNG

Tlf 33 12 40 44

Faks 33 12 45 25

Produserer Trygg traktorvakt. Automatisk stopp ved høg motortemperatur (sensoren utanpå blokka, kan brukast både på vass- og luftkjølt motor) eller lågt oljetrykk (kopla på original oljetrykkfølar). Tre ekstra inngangar for valfrie sensorar. «Morsesignal» fortel kva som er gale. Enkel å montere og god brukarrettleiing.

Brødrene Freberg AS

Stangebyvn. 1, 3140 BORGHEIM

Tlf 33 38 61 80

Faks 33 38 69 82

Importerer Tecno Electra snc si motorvakt. Automatisk stopp ved høg motortemperatur, lågt oljetrykk, for lite drivstoff eller feil ved ladinga (til dømes brot av viftereim). Har ekstra inngang for trykkmålar i vatningsanlegget. To ekstra inngangar som ikkje gir stopp av motoren. Elektronisk ur for stopp kan leverast. På traktoren koplar ein seg på eksisterande sensorar, så sant desse har rette spesifikasjonane. Ulike lamper fortel kva som er gale. Dårleg brukarrettleiing.

Agromiljø AS

4160 FINNØY

Tlf/faks 51 71 26 90

Importerer Elcos motorvakter. Enklaste utgåve har automatisk stopp ved høg motortemperatur (ny sensor i kjølevæska), lågt oljetrykk (kopla på original sensor) eller feil ved ladinga (til dømes brot av viftereim). Har ekstra inngang for trykkmålar i vatningsanlegget. Ei lampe fortel at noko er gale. Grei brukarrettleiing. Importøren tilrår at vakta blir montert av verkstad. Meir avanserte utgåver kan har eigne varsellamper for kvar feilkjelde, automatisk start og stopp og kan ha tilkopla fleire valfrie sensorar. Mykje ekstrautstyr.

Stavangerrørhandel

Postboks 184

4033 FORUS

Tlf 51 81 85 00

Faks 51 57 10 77

Leverer motorvakt, spesifikasjoner ukjent.

En motor er en motor. Om den sitter på et røreverk, en pumpestasjon, en generator eller en kompressor spiller liten rolle.

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Jawik, vi prater kun om strømgenerator. Denne gir 220 volt i båten. Vi har ikke dynamo på hovedmotor grunnet litt mange batterier. Generator bruker vi til lading, varmtvannstank, og diverse forbruksartikler. Vi har også inverter som gir 3000w, og kan slikt sett klare oss 2-3 døgn uten lading i uthavn.

Ole Petter, vi har vecco et eller annet, vistnok noe veldig bra saker jamfør 2-3 fagfolk jeg har pratet med. Slik jeg ser, har ikke denne saken en slik funksjon som Suzuki skriver om. Motoren er yanmar.

Suzuki, takk skal du ha. Dette skal undersøkes nærmere.

Det hørtes klokt ut, men da burde jeg isåfall gjøre det for de andre motorene også, men da blir det litt vel mange skroggjennomføringer.

Det er egentlig bare stømgeneratoren som er utsatt når den går mens båten ligger stille. Når båten har fart gjennom vannet skal det litt til for at en manet skal suges fast. En annen ting er at under fart følger du gjerne med på motorens instrumenter og alarmer.

For min egen båt setter jeg propellen i gir og bakker når motoren skal gå mens jeg ligger fortøyd eller på anker. Da er vannet rundt kjølvannsinntaket i bevegelse og manetfaren mindre, men det er ikke noen god løsning dersom jeg skal bruke motoren til å lade.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...