Verrie Startet 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2008 Tidvis har jeg så langt i ferien observert større ansamlinger av brennmaneter. I går i Lillesand lå vi i uthavn og generatoren gikk. Etter 15-20 minutter hylte alarm for temperatur, stoppet maskin og så en diger brennmanet blokkerte inntak til kjølevann for generator. Denne gang gikk det bra, men om ikke jeg hadde vært i nærheten kunne det gått svært galt, der kom ikke ei dråpe vann inn...... Jeg nevnte dette for noen andre som lå samme sted, og de kunne fortelle at dagen før hadde en motor skjært seg under gange (lading) da plastavfall dekket kjølevannsinntaket der. Jeg oppfordrer derfor til å passe på dette. (la nå ikke denne påminnelse bli en diskusjon om motorgange i uthavn, for de aller fleste er dette nødvendig fra tid til annen, også oss, idet vi ikke bruker gjestehavner) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Et tips er å montere to sjøvannsinntak og samle disse inn på en T-kobling på sjøvannsfilteret. Da er sannsynligheten for at inntaket går tett atskillig mindre og får du noe dritt i det ene inntaket så unngår du undertrykk og at evt maneten suges inn i systemet. Monterte selv dette i vår etter tips her på forumet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Verrie Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Det hørtes klokt ut, men da burde jeg isåfall gjøre det for de andre motorene også, men da blir det litt vel mange skroggjennomføringer. Jeg tenker heller på å lage en forlenger på utløp av kjølevann som lager gjennomstrømninger der hvor vann taes inn. Mao driver da ting&tang bort fra inntaket. (Inntaket er kun litt under vannlinje). Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Jeg tenker heller på å lage en forlenger på utløp av kjølevann som lager gjennomstrømninger der hvor vann taes inn. Mao driver da ting&tang bort fra inntaket. (Inntaket er kun litt under vannlinje). Dersom utløpet blir over vann, må du passe på at du ikke pisker inn luft foran inntaket og ødelegger på den måten. I tillegg må det være tilstrekkelig utskiftning av vannet slik at ikke du bruker for mye av kjølevannet på nytt. Impeller og pumpe er tross alt designet for å suge inn sjøvann opp til en viss temperatur (kanskje rundt 35 grader som vel er maks temperatur i sjøen i for Jorden?). Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Takk for tips. Jeg fulgte med en god stund nå, kona har vasket et par maskiner med klær. Utløp er ca 20 cm over inntak. Jeg ser det skal være tilstrekkelig for å "spyle" unna søppel. Så får vi heller følge litt mer med når generator er i bruk, og ikke forlate båten dersom der er ansamlinger av brennmaneter. Andre som har uheldige erfaringer med maneter i inntak i sommer ? (jeg er forøvrig glad jeg har ferskvann til toalettene, hørte om en nå som hadde fått brennmanet i wc......) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 maskinvakt. Stenger motoren ved overoppheting og eller bortfall av oljetemperatur. Helt vanlig på stasjonærmotorer,f.eks til landbruksmaskiner. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Victora III Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Ikke moro med brennmanet i kjøleinntaket. Heller ikke spesielt delikat når en pumper opp en diger manet i dassen. Opplevde dette forrige tur og det var en drittjobb (bokstavlig talt) å få ut svineriet fra dysene i porselenet i dassen. Sitér dette innlegget Link to post
daghb Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Du får legge opp et nytt skilt utenfor inntaket: Svigermor, selgere og maneter uønsket. Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
Verrie Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 maskinvakt. Fortell!! Lenke ?? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Dette temaet bekymrer meg endel. På et langt strekk fra området utenfor Göteborg til Anholt seilte jeg for en drøy uke siden i enorme ansamlinger av glassmaneter. Jeg var forberedt på alarm fra motorene. Etter ankomst Anholt inspiserte jeg vanninntaksfiltrene. Disse var helt rene. Havet var da helt "flatt". Jeg lurer på hvordan det hadde gått med store bølger hvor det hadde blitt mye bevegelse av skroget i forhold til vannoverflaten hvor de store ansamlingene av maneter befandt seg i? I sjøen inne i Fredrikshavn Marina var for noen dager siden mange glassmaneter. En Bavaria 42 motorbåt hadde fått tette inntak til toilettene ombord og måtte bruke mye tid på rengjøring. Jeg har luftkompressor ombord og har vurdert å lage et system hvor jeg kan presse manetene tilbake. Samtidig ser jeg ikke for meg hvordan manetene skal komme inn gjennom de delativt små vanninntakene til motorer, generator og toilett. Jeg fikk for to år siden tette inntak til det ene toilettet ombord. Vi lå da i Dannemark, like syd for Hamburgsund. Vi hadde gått så pass nær land at sjøgress ble sugd inn i toilettvannsinntaket. Det ble pottetett. Jeg fikk da presset alt ut med trykkluft. Etter dette har jeg blitt mer varsom med å bevege meg i sjøgressområder. Det tar lang tid å fjerne tilstopningene. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Det hørtes klokt ut, men da burde jeg isåfall gjøre det for de andre motorene også, men da blir det litt vel mange skroggjennomføringer. Nå har jeg bare en maskin og det er Steyr'en så da blir det ikke så gale Jeg tar inn kjølevann via drev pluss et eget 1 1/4" sjøvannsinntak. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jawik Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 maskinvakt.Stenger motoren ved overoppheting og eller bortfall av oljetemperatur. Kan vel ikke være så lurt dersom denne trer inn og du er i ferd med å entre en havn eller legge til kai. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Suzuki Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Kan vel ikke være så lurt dersom denne trer inn og du er i ferd med å entre en havn eller legge til kai. Nå. Ikke engang Verrie enter en havn eller legger til kai med hjelpeaggregatet vil jeg tro. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jawik Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 (redigert) Tenkte nå helst på motoren vist han ikke har fått seg el-motorer drevet av aggregatet. Redigert 11.Juli.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Suzuki Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 (redigert) Fortell!! Lenke ?? Stensland verksted AS 3280 TJODALYNG Tlf 33 12 40 44 Faks 33 12 45 25 Produserer Trygg traktorvakt. Automatisk stopp ved høg motortemperatur (sensoren utanpå blokka, kan brukast både på vass- og luftkjølt motor) eller lågt oljetrykk (kopla på original oljetrykkfølar). Tre ekstra inngangar for valfrie sensorar. «Morsesignal» fortel kva som er gale. Enkel å montere og god brukarrettleiing. Brødrene Freberg AS Stangebyvn. 1, 3140 BORGHEIM Tlf 33 38 61 80 Faks 33 38 69 82 Importerer Tecno Electra snc si motorvakt. Automatisk stopp ved høg motortemperatur, lågt oljetrykk, for lite drivstoff eller feil ved ladinga (til dømes brot av viftereim). Har ekstra inngang for trykkmålar i vatningsanlegget. To ekstra inngangar som ikkje gir stopp av motoren. Elektronisk ur for stopp kan leverast. På traktoren koplar ein seg på eksisterande sensorar, så sant desse har rette spesifikasjonane. Ulike lamper fortel kva som er gale. Dårleg brukarrettleiing. Agromiljø AS 4160 FINNØY Tlf/faks 51 71 26 90 Importerer Elcos motorvakter. Enklaste utgåve har automatisk stopp ved høg motortemperatur (ny sensor i kjølevæska), lågt oljetrykk (kopla på original sensor) eller feil ved ladinga (til dømes brot av viftereim). Har ekstra inngang for trykkmålar i vatningsanlegget. Ei lampe fortel at noko er gale. Grei brukarrettleiing. Importøren tilrår at vakta blir montert av verkstad. Meir avanserte utgåver kan har eigne varsellamper for kvar feilkjelde, automatisk start og stopp og kan ha tilkopla fleire valfrie sensorar. Mykje ekstrautstyr. Stavangerrørhandel Postboks 184 4033 FORUS Tlf 51 81 85 00 Faks 51 57 10 77 Leverer motorvakt, spesifikasjoner ukjent. En motor er en motor. Om den sitter på et røreverk, en pumpestasjon, en generator eller en kompressor spiller liten rolle. Suzuki Redigert 11.Juli.2008 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
logget av Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Jeg trodde alle marinegeneratorer hadde motorvakt som stopper motoren når unormal driftsituasjon oppstår? Jeg har aldri sett noen uten og jeg har sett ganske mange. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Du får legge opp et nytt skilt utenfor inntaket: Svigermor, selgere og maneter uønsket. Den var goood. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Jawik, vi prater kun om strømgenerator. Denne gir 220 volt i båten. Vi har ikke dynamo på hovedmotor grunnet litt mange batterier. Generator bruker vi til lading, varmtvannstank, og diverse forbruksartikler. Vi har også inverter som gir 3000w, og kan slikt sett klare oss 2-3 døgn uten lading i uthavn. Ole Petter, vi har vecco et eller annet, vistnok noe veldig bra saker jamfør 2-3 fagfolk jeg har pratet med. Slik jeg ser, har ikke denne saken en slik funksjon som Suzuki skriver om. Motoren er yanmar. Suzuki, takk skal du ha. Dette skal undersøkes nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 (redigert) Det hørtes klokt ut, men da burde jeg isåfall gjøre det for de andre motorene også, men da blir det litt vel mange skroggjennomføringer. Det er egentlig bare stømgeneratoren som er utsatt når den går mens båten ligger stille. Når båten har fart gjennom vannet skal det litt til for at en manet skal suges fast. En annen ting er at under fart følger du gjerne med på motorens instrumenter og alarmer. For min egen båt setter jeg propellen i gir og bakker når motoren skal gå mens jeg ligger fortøyd eller på anker. Da er vannet rundt kjølvannsinntaket i bevegelse og manetfaren mindre, men det er ikke noen god løsning dersom jeg skal bruke motoren til å lade. Redigert 11.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.