Jump to content

Seildrev - liming av gummipakning

GM36

Recommended Posts

Alle seildrev har en gummipakning /belg rundt drevet - limt

mot bunnen av båten.

Hvilken lim / metode er best for å få denne til å sitte?

Svaret man får er kontaktlim - men ikke hvilke type.

Etter å ha prøvd flere ganger med vanlig Casco S9 uten å få

det til å sitte - ringte jeg leverandøren.

De sa at en annen Casco kontaktlim, Casco PU lim, var mye bedre

når det var gummi som skulle limes. PU lim brukes mye av gulvleggere.

Ganske få butikker har PU lim. Jeg kjøpte min hos Tintorama i Markveien, Oslo.

Limte pakningen på med PU-lim og la tynt Sikafleks rundt pakningen i overgangen

mot skroget. Siden det har pakningen sittet som den skal.

Andre som har erfaringer på dette området? Kommentarer?

- HL

Eg brukte ein kontaktlim som heiter Chemimax CL for to år sidan. Eg limte for to år sidan, og det ser bra ut, bortsett frå at eg var svært nær med høgtrykkspylaren når eg var på land i sommar. Eg limte det som løysna av spylinga på ny, og skal vera litt meir forsiktig neste gong.

Her er ei lenke til ein forhandlar av Limet (sjå litt ned på sida). Eg kjøpte det hos Siddis Marina i Stavanger, som er blitt ein Maritim-forhandlar i ettertid.

• 1 år senere...

Noen som har flere gode tips til lim for fastsetting av gummilappen på seildrev? Jeg prøvde meg med Biltema sin sikafleks kopi. Dette holdt en halv sesong. Skal dog sies at forarbeidet nok ikke var godt nok. Jeg hadde blant annet ikke rubbet gummien på forhånd. Skal snart gjøre et nytt forsøk og vil gjerne at det skal henge denne gangen. Følger dog ikke for å laminere fast med matte og polyester heller. Er det noen sika-varianter som er bedre enn andre til dette? Mener å ha lest om et eget lim som skulle være veldig veldig bra men finner det ikke igjen. Er litt skeptisk til kontaktlim - kanskje uten grunn?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...