Båtduden Startet 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2008 Hei! Jeg har en 17 foter med 50 hk på. Båten veier 650 kg. Og jeg bare lurer, hva godt kunne trimflaps gjort på en båt som dette? Og hva gjør trimflaps på større båter? Hvist jeg skal ha så må de ikke være så dyre, noen anbefalinger? Takk Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Generelt er det slik at når båten nærmer seg topp skrogfart så vil akterenden begynne å grave seg ned i bølgen som dannes av båten. Dermed begynner baugen å peke oppover. Dette gir bl.a. redusert utsyn fremover. Trimplan/flaps har den egenskapen at de kan "løfte" akterenden opp, dermed går baugen litt ned. Dersom man senker trimflapsene når båten seiler under skrogfarten vil disse kunne redusere farten noen tiendels knopp. Dersom man bruker trimflapsene fra øvre skrogfart og til omlag 18 - 20 knop (avhengig av skrogform) vil flapsene foruten å senke baugen også øke hastigheten noen tiendels kropp. Den andre funksjonen til trimflapsene er å stabilisere båten sideveis. Om den eksempelvis heller mot SB, så kan aktiv bruk av BB flaps rette opp båten. I tillegg til flaps har du også mulighet for å bruke interceptorer. Volvo QL har utviklet et system som er ganske enkelt å montere, se her: http://www.qlmarine.com/ql.asp . Bildet under viser de to breddene på interceptorer som QL leverer. Jeg mener at Nimbuster har mye erfaring med disse. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Hei! Jeg har en 17 foter med 50 hk på. Båten veier 650 kg. Og jeg bare lurer, hva godt kunne trimflaps gjort på en båt som dette? Og hva gjør trimflaps på større båter? Hvist jeg skal ha så må de ikke være så dyre, noen anbefalinger? Takk Jeg tror den rimligste løsningen er Smart Tabs. Jeg har montert dem på min 16 foter 50 HK, og en meget fornøyd. Nå kan jeg sitte mens båten går opp i plan, før så jeg ikke over bauen og måtte reise meg. Andre her på forumet har montert Smart Tabs. Se denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Smart tabs var det første jeg tenkte også. Tror det vil hjelpe mye. De er enkle å montere - krever ingen strøm ombord og er enkle i bruk. Trim tabs er testet og forkastet av NordWest - ikke bare nok for deres båter sier de. Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Har brukt smart tabs på 10, 14 og 20 fot og er fornøyd, har anbefalt de til en med 17 skjergårdsjeep med 70 hk som også ble veldig fornøyd. For å ikke virke som en selger av SmartTabs så er det mer kontroll med andre typer, så isolert sett kan sikkert bedre flaps vinne hvis du tester på en konkret ting om gangen. Men allround, og brukervenlighet så tror jeg smart tabs er vanskelig å slå -de justerer seg hele tiden. Tar du båten mye opp på sandstrand så kan du med fordel lage en løsning med tau for å spenne de opp, så de ikke blir spader når du skyver båten ut igjen. På 10 og 14 foten uten el trim syns jeg det var best å ha de "litt for stramt" justert for å minimere baugløft, bakdelen er at de da kan redusere top farten litt -men kjøreegenskapene blir bedre i alle andre hastigheter, båten sitter bedre i svinger, og bensinforbruket går ned. Sitér dette innlegget Kim Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Jeg er enig med yzfr17 basert på mine erfaringer fra vår lille RIB. Her ser du også hvordan en "gruntvannsløsning" kan fikses enkelt og greit. I dag gjennomførte jeg noen "svært vitenskaplige tester" av disse trim tabsene. Med GPS, klokke og flatt vann testet jeg hvor fort båten planet fra stilleliggende og toppfarten. Vinkelen på smart tabsene er satt til 30 grader basert på tester vi har gjort. Så det jeg testet ut i dag var å flytte innfestingene på de nedre brakettene - det er hvor stort trykk som skal til for at gassemperne trykkes sammen. Jeg fant ut at toppfarten med smart tabs er ca 15,5knop (målt begge veier) og at toppfarten er 1/2 knop høyere om jeg setter trykket på det høyeste. Kanskje det viktigste vitenkskaplige funnet var at størst effekt på planingstiden hadde min egen plassering i jolla Her skilte det MYE på liten forflytning av kroppen. Skulle ikke mer enn ca 30 cm bak for midten så slet vi med å komme i plan. 20 cm lenger frem og båten gikk i plan på 10 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Har Bennett trimplan på min 16 1/2-foter. Hovedgrunnen til jeg monterte disse var at båten (særlig med kalesjen oppe) la seg mye mot vinden ved sidevind. Den er også ganske smal, så antall personer i båten, og plasseringen av disse gjorde store utslag sideveien. Dette kan jeg nå justere i fart. I tillegg til at jeg kan holde båten i plan i mye lavere hastighet en tidligere. En ekstra bonus var at båten ble mye bedre i motsjø. Føles flere fot lenger. Minuset er at du ikke vet stillingen på planene. Indikator var ekstrautstyr, og kostet mer en resten av settet, så denne droppet jeg. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
yzfr17 Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 (redigert) En lei innrømmelse det der Bitteliten, var slik for meg i jolla til guttungen også ;-) Mens jolla gikk som et skudd med ham oppi. Har lest tråden din nå -vi endte også med 2 hakk ut på motor (sammenlignet med uten) og stramme flaps. Redigert 12.Juli.2008 av yzfr17 (see edit history) Sitér dette innlegget Kim Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 har også funnet ut at når båten begynner å plane så må jeg flytte meg litt bakover for å løfte baugen. Dette er særlig viktig når vi er to voksne i båten. Har fortsatt lyst på en slik jolle som man bare gir gass og vips så er den i plan. Så en rå vannscooter som gjorde det her om dagen. Gikk vel i plan på et par sekunder Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Hei Hvordan er det med disse smart tabs og skjev båt? Vil disse rette opp båten ved fart? Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Interessant spørsmål. Justerbare trimplan vil selvfølgelig rette opp en skjevhet. Jeg er usikker på om Smart Tabs vil gjøre det med mindre du gjør monteringen "usymetrisk". Men to feil gjør ikke en rett! Du bør finne ut hvorfor båten er "skjev" og rette det opp. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 . Minuset er at du ikke vet stillingen på planene. Indikator var ekstrautstyr, og kostet mer en resten av settet, så denne droppet jeg. Kjøper du Bennets analoge instrumenter, koster de jo ikke serlig mye. Digitale er dyre, men jeg har de analoge og er veldig fornøyd med de. Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Rette opp båten ved fart Ja, de vil jo gjøre det -merket forskjell på 14 foten når jeg kjørte alene. Smart tabs justeres automatisk av det vantrykket som presser flapsen opp, den siden som kommer dypest i vannet vil få høyest trykk og gir dermed mer løft. "Problemet" kan være å finne en god balanse mellom nok spenning på demperen uten at flapsene blir så stramme at de fungerer som brems i topp fart. En manuelt styrt flaps vil nok gi mer "fin kontroll" på slike tilfeller, men noen ganger kan litt være nok og da er automatikken til smart tabs genial. Men som Tom sier er det en grunn til skjevhet er der du må fokusere. Smart tabs kan justeres både i vinkel og spenning, så du kan montere de symetrisk og justere den ene siden til mer kraft en den andre Sitér dette innlegget Kim Link to post
beertrip Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Hei Takker for fine svar. Ja jeg vet at skjevhet/er skal rettes opp før noe annet, MEN dette er et problem som ikke er så lett å løse. Har reservemotor på den siden jeg sitter og batteri og reservetank på andre siden. Dette gjør at når jeg sitter alene i båten på førerplass,så heller båten en tanke styrbord. Men med 1 passasjer heller båten litt til babord. Ikke mye,men nok til at jeg ikke liker dette. Har ikke lyst til å ta hull i skroget til strøm/og/eller hydraulikk slanger, så det er derfor jeg er interessert i disse smart tabsene. Om jeg mister en knop har ikke så mye å si. Tror nok at jeg kansje prøver smart tabs. Hvilken størrelse tror dere passer til båten (som er 530cm lang og 60hk) Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Sjekk størrelsesanbefalinger på http://www.nauticusinc.com/smart_tabs.htm Ang. korrigering av skjev gange; tror ikke du skal forvente deg allverdens av Smart Tabs i så måte. Jeg hadde en Ibiza 21 som konstant gikk på skjeiva grunnet vektfordelingen ombord, og som i tillegg var tung i hekken pga. innenbords dieselmotor. Med Smart Tabs'en gikk båten mye bedre i alle fartsområder, like fort som før, men fortsatt på skjeive. Fikk da en anbefaling av produsenten om å justere opp trykkinnstillingen på den siden som gikk lavt i vannet. Det fungerte forsåvidt greit det, men hadde den bieffekten at planene på hver side da gikk opp og ned ved forskjellig hastighet. Det ble nesten farlig når man gikk ned av plan og så svingte båten brått til den ene siden fordi planet på den siden hadde gått ned mens det andre fortsatt var oppe. Når jeg senket farten ytterligere gikk også det andre planet ned og båten styrte rett frem igjen. Tilsvarende når man skulle opp i plan. Ved en gitt hastighet gikk da det ene planet opp, båten skar til siden, og ved ytterligere fart gikk det andre planet opp og båten gikk rett frem igjen. Mao., det er IKKE å anbefale å justere de to Smart Tabs'en til veldig forskjellige innstillinger. Jeg ble til slutt så frustrert over skjevgangen at jeg endte opp med å sette på både QL interceptor plan og trimplansautomatikk fra Mente Marine. Nåværende båt har hydrauliske trimplan og Mente-automatikk. Når det er sagt, Smart Tabs'en er glimrende til mindre båter og gjør alt det de reklamerer med.... men justering for skjev gange er altså ikke det de gjør best. Redigert 14.Juli.2008 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.