Jump to content

Kjørt i senk av cabincruiser

Daffy

Recommended Posts

Jeg savner fremdeles noen som kan anvise kartområdet hvor dette har skjedd.

Forsøker meg igjen, jeg; :crazy:

Finner ikke 'Tjøllingflaten' i noe kart, men kanskje holmen/skjæret 'Flaten' er det riktige.

Hvis man så drar en rett linje mot nærmeste fastland, ender man på 'Solbergodden'.

Posisjon midt mellom disse er da ca. 59-00'09,22N - 10-09'26,60E.

Tror du dèt hjelper, Roald? :seeya:

--

Jon

Jeg synes personlig at mange av dere dømmer litt for hardt nå. Uansett hvor mye eller lite erfaring og kunnskap man har, kan man gjøre feil, eller være uoppmerksom. Det er dessverre menneskelig. Men for all del, dette kunne gått riktig ille.

Med den største respekt, en cabin cruiser renner ikke i senk en småbåt på blanke dagen. Da er fører rett og slett ikke oppmerksom, men heller inkompetent. Tydeligvis hadde toskehaudet merket at han holdt på å kjøre på en annen båt, men litt for sent. No pardon mon amis.

Nå må det bli slutt på denne overmåte inkluderingen av all slags idioti til sjøs og til lands for den del. Dette er personer som ikke har noe i sjøverts farkoster å gjøre. Loven må sette en stopper for dette snarest. Da er det kun straffer som svir som hjelper.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

det finnes ovehodet ikke et forsvar her!!!noen som syns at føreren an cabin cruiseren var uheldig...eller var "litt" uoppmerksom..har heller ingenting på sjøen å gjøre!!!dette er såå graverende alvorlig...tenk om båten besto av en stor familie på feks 7... 2 voksne... 5 barn alle under 10 år.sånn da er jeg ferdig med å kommentere med mitt sinne. :yesnod:

]

Det er alvorlig det som båtføreren av cabincruiseren har gjort. Jeg forsvarer han på ingen måte om det blir oppfattet slik. Det han har prestert, er blant annet brudd på Sjøveisreglene og ikke i overensstemmelse med godt sjømannskap. Men slike ulykker kan hende, og de vil nok skje igjen, dessverre. Mennesker gjør feil og kan være uoppmerksomme. Jeg håper for all del at dere som dømmer denne båtføreren nord og ned ikke selv blir skyld i en slik alvorlig hendelse, eller lignende, der deres eget eller andre sine liv kan gå være i fare eller gå tapt. Husk at fallhøyden kan bli ubehagelig stor dersom man ser på seg selv som nærmest ufeilbarlig. At mennesker tar galne beslutninger og ikke er oppmerksomme nok, ser vi nesten daglig i biltrafikken med hensyn på skader på folk og antallet som omkommer.

Stort sett enig med Capitaine her, og hvis ikke det bare er jeg som har fulgt dårlig med, så vet vi ingenting om årsaken til ulykken. Om føreren av cabincruiseren fikk et illebefinnende f.eks før han traff - fortjener han da å bli satt i gapestokk eller fengsel, som andre her har foreslått? Vi har HELDIGVIS et rettsstystem i Norge som bygger på prinsippet at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt.

Ulykker skjer. I svært mange av tilfellene viser det seg i ettertid at det var idioti som var årsaken, men ikke alltid. Jeg synes derfor det er trist å se den umiddelbare dømmende holdningen til føreren av den største båten.

Det ligger vel i menneskets natur å forestille seg at en er bedre enn andre, noe jeg viser at jeg også gjør ved å poste dette innlegget :rolleyes:

Stort sett enig med Capitaine her, og hvis ikke det bare er jeg som har fulgt dårlig med, så vet vi ingenting om årsaken til ulykken. Om føreren av cabincruiseren fikk et illebefinnende f.eks før han traff - fortjener han da å bli satt i gapestokk eller fengsel, som andre her har foreslått? Vi har HELDIGVIS et rettsstystem i Norge som bygger på prinsippet at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt.

Ulykker skjer. I svært mange av tilfellene viser det seg i ettertid at det var idioti som var årsaken, men ikke alltid. Jeg synes derfor det er trist å se den umiddelbare dømmende holdningen til føreren av den største båten.

Det ligger vel i menneskets natur å forestille seg at en er bedre enn andre, noe jeg viser at jeg også gjør ved å poste dette innlegget :rolleyes:

her er det vel ikke snakk om å være bedre eller dårligere en andre??regner med at hadde det vært medisinske årsaker innblandet hadde vel dette vært nevnt.og vist så var så burde vedkommende iallefall ikke kjørt verken båt eller noe annet!setter heller ingen i fengsel eller gapestokk....sier bare at personer som renner i senk andre båter..ikke har noe på sjøen å gjøre..kan feks gjøre dette litt intr!nevn feks 5 grunner til at noen kan komme til å renne noen i senk?jeg kan ikke komme på en eneste!ps "skulle stille inn et eller annet holder ikke"!!!

]

Qte

Jeg så denne svære båten komme, men regna med han hadde kontroll. Men da han fortsatte mot meg med uforandret kurs, hauket jeg til, forteller Røed.

Og ropet fra mannen fra havet nådde føreren av cabincruiseren noen få meter før han braste inn i båtsida.

Uqte

Ikke videre imponert over jollemannen heller jeg....

...sitter de å leker seg med ny elektronikk i 20 knop?

...noen som syns at føreren an cabin cruiseren var uheldig...eller var "litt" uoppmerksom..

Samme som skjer i bil når det lekes med telefon og tekstmeldinger. Eller sovner bak rattet.

HVIS den "skyldige" overlever, sitter han/hun bak et ratt igjen etter kort tid, eller?

...Ikke videre imponert over jollemannen heller jeg....

Og han skulle ha...???

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Synes det er noe merkverdig men ikke særlig overraskende at enkelte forsøker å dytte skylden for denne heldnelsen over på en uskyldig fisker som dro inn en kokning til middagen, og som desverre ble oppmerksom på at denne "hodeløse" cabincruiserføreren ikke hadde noen planer om å endre kursen sin før det var for sent.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

Nå er det vel rimelig grunn til å antat at jollen ble innhentet av et annet fartøy og det innhentede fartøyet skal da beholde sin kurs og fart står det at lese i sjøveisreglene... Hvilket vel også jollemannen gjorde, har lå i "ro" (kun strøm og vind "forflyttet" båten) og han beholdt dermed sin kurs og fart.. Det kunne vært katastrofalt om han hadde satt seg i bevegelse en eller annen retning rett foran cabincruiseren.

Det kan jo tenkes at jollemannen har dannet seg en oppfatning som mange av oss andre småbåtførere, at cabincruisrerførere gjerne vil passerere joller og andre saktegåedne båter så nært som overhodet mulig før de endrer kurs... helst så nært at de er rimelig sikker på at kaffkoppen velter ombord i båten de passerer.

Men det er vel rimlig klart at man bør følge særdeles godt med også nå man ligger i ro, enten fisker eller ligger for anker.... man vet aldri når en cabincruiserfører kommer seilende på måfå og helt uten kontroll over båten....

Det vel rimelig opplagt at skal man være rimelig sikker på å unngå slike ulykker så bør vi i joller og i saktegående båter skygge unna på sjøen så snart vi ser en cabincruiser på sjøen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Denne tråden består vel stort sett, etter min mening, av en endeløs rekke med synsinger og spekulasjoner! Vet vi noe om fører av cabincruiserens maritime erfaring og/eller kompetanse? For alt hva jeg vet så er han kaptein på en supertanker, selv om jeg ikke nødvendigvis tror det! Står det noe sted at han så på kartplotter eller andre dippedutter og at dette var årsak til at han ikke så jolla som fisket? Mulig, men jeg kan ikke se det noe sted så til dere som synes å vite, hva med å dele denne kunnskapen med oss andre?

Gapestokk, fratatt båten, hallo folkens, vi lever da fortsatt i en rettsstat og synes vi bør overlate den jobben til påtalemyndigheter og domstoler og så får vi ved hvert stortingsvalg ha også denne saken med i tankene ved valg av parti og hvordan dette partiet ser på bruk av bøter (i alle mulige varianter) som det rette og beste botemidlet mot ubetenksomhet, uoppmerksomhet, dumhet, nonsjelanse, ignoranse osv osv

Forøvrig lå vel denne jolla og fisket i det som kan anses som en meget benyttet lei og hva da om denne cabincruiseren hadde vært et nyttefartøy, f.eks en Taxi-båt, skulle han da ha flyttet seg siden båten var under kommando og har vikeplikt for nyttefartøy? :confused: (jeg har stilt samme spørsmål også i en annen tråd, men uten svar fra ekspertene!)

Joda, jeg er også klar over at man hverken har påkjørselsrett, eller plikt, tvert derimot!

ps

dette er overhodet ikke til forsvar for føreren av cabincruiseren, og selvfølgelig er denne type ulykke helt "unødvendig", bude ikke skje osv, men det vil skje igjen og kan sågar skje med den som ellers lærer oss alle opp i sikker ferdsel på sjøen!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

http://fiskeribladetfiskaren.no/default.as...=7394&base=

Litt lesestoff. Her var Skipper og overstyrmann i styrehuset, så den andre båten, torpederte den, med tap av et liv som resultat. SAKEN BLE HENLAGT. SKIPPER OG OVERSTYRMANN BEHOLDT ALLE SERTIFIKATER!!!!

Forøvrig vil jeg påstå at den som sier at han aldri noensinne har vært uoppmerksom eller slurvet med utkikken

enten lyver eller så har han ikke vært særlig mye i båt.

Men så er det jo dette med farten da..........

Jeg er skremt. Egentlig mest av at jeg nok en gang er enig med Mouche! :lol:

Det er faktisk fullt mulig å "ikke se" en stilleliggende fritidsfisker i liten båt; i alle fall inntil man er ganske nær. Det kan skyldes bølger, bakenforliggende land ("landskygge"), motlys, for mye annen "info" å forholde seg til o.l. Hvis man ennå ikke har opplevd en slik "overraskelse" så har man kanskje ikke vært nok på sjøen ennå? I alle fall ikke i de tysker-rike områder av kysten, der det kryr og kreler av "amatører" som har for vane å legge seg til akkurat der det er logisk at alle andre vil velge å legge kursen... Det hender rett som det er at jeg har et klart ekko på radaren, men ikke makter å få visuell kontakt før på en til tre kablers avstand. Jeg kan ikke si at jeg er villig til å levere inn igjen sertifikatet av den grunn og jeg ville ikke forlange det av andre heller.

Det er ingen her på bpl som vet noe om årsaken til at jollefiskeren ikke ble observert. Det kan være så enkelt at føreren av "den store, fæle FJORDPLOGEN" feilaktig hadde klarert området som "ledig" og derfor konsentrerte oppmerksomheten om annen trafikk eller om rene navigajonsoppgaver som f. eks. å kontrollere kart/posisjon/kurs osv. Det behøver ikke å være noe eller eventuelt mye å bebreide føreren av "den store, fæle FJORDPLOGEN" i så fall. Han er i og for seg også berettiget til å forvente at den andre tar sine forholdsregler også, slik det ble nevnt ovenfor av Slagskibet (til øyeblikkelig hylekor). Forøvrig kan det godt hende at det var jollen som hadde vikeplikt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg er skremt. Egentlig mest av at jeg nok en gang er enig med Mouche! :lol:

Dæven, nå tror jeg det er like før jeg muligens tenker på å vurdere å kanskje avlegge båtførerprøven!

ps

Hvis jeg ikke har den da, men det har jeg tenkt å la forbli en hemmelighet, enn så lenge siden enkelte ynder å påstå både det ene og det andre i så måte! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det kan jo tenkes at jollemannen har dannet seg en oppfatning som mange av oss andre småbåtførere, at cabincruisrerførere gjerne vil passerere joller og andre saktegåedne båter så nært som overhodet mulig før de endrer kurs... helst så nært at de er rimelig sikker på at kaffkoppen velter ombord i båten de passerer.

Men det er vel rimlig klart at man bør følge særdeles godt med også nå man ligger i ro, enten fisker eller ligger for anker.... man vet aldri når en cabincruiserfører kommer seilende på måfå og helt uten kontroll over båten....

Det vel rimelig opplagt at skal man være rimelig sikker på å unngå slike ulykker så bør vi i joller og i saktegående båter skygge unna på sjøen så snart vi ser en cabincruiser på sjøen...

Et velformulert og godt inlegg Sydvesten . . .

Imponerende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...