Jump to content

Kjørt i senk av cabincruiser

Daffy

Recommended Posts

Det er faktisk fullt mulig å "ikke se" en stilleliggende fritidsfisker i liten båt; i alle fall inntil man er ganske nær. Det kan skyldes bølger, bakenforliggende land ("landskygge"), motlys, for mye annen "info" å forholde seg til o.l. Hvis man ennå ikke har opplevd en slik "overraskelse" så har man kanskje ikke vært nok på sjøen ennå? I alle fall ikke i de tysker-rike områder av kysten, der det kryr og kreler av "amatører" som har for vane å legge seg til akkurat der det er logisk at alle andre vil velge å legge kursen... Det hender rett som det er at jeg har et klart ekko på radaren, men ikke makter å få visuell kontakt før på en til tre kablers avstand. Jeg kan ikke si at jeg er villig til å levere inn igjen sertifikatet av den grunn og jeg ville ikke forlange det av andre heller.

Vis man ikke ser foran seg skal man ikke forsættes blint. Farten man holder skal aldrig være mer en utsigt er og de kontrol man har på tingene. Vis "amatørene" legger båten sin der som du kjører vanligvis med din båt gir det deg ikke rett til å kjøre dem i senk uansett dem er mindre en du. Husk at radar og kartplotter er hjelpemiddel i navigasjon og plikten til å holde utkikk forsvinner ikke vis man har fine skjermer og godt kaffe på trekten.

Det er ingen her på bpl som vet noe om årsaken til at jollefiskeren ikke ble observert. Det kan være så enkelt at føreren av "den store, fæle FJORDPLOGEN" feilaktig hadde klarert området som "ledig" og derfor konsentrerte oppmerksomheten om annen trafikk eller om rene navigajonsoppgaver som f. eks. å kontrollere kart/posisjon/kurs osv.

Både ja og nei. Har man liten erfaring med å holde utkikk så er man heller ikke så flink til å forstå når man burde være usikker på om man ser alt man burde se. Det kan være ganske lærerikt å være flere om å holde utkikk, og konkurrere litt om hvem som ser forskjellige ting i vannet først.

Om cabincruiseren hadde radar, AIS, autopilot eller annet som kan bistå til å forårsake sammenstøt vet vi ikke. Vi vet heller ikke om den fortørnede fisker hadde klær i kraftige farger og kanskje et flagg på båten for å gjøre seg mer synlig mer synlig for andre. Det hindrer selvsagt ikke baatplassens medlemmer å ha meninger om det meste, men jeg tror ikke noen av oss vet nok til å fordele skyld og felle noen dom.

Vis man ikke ser foran seg skal man ikke forsættes blint. Farten man holder skal aldrig være mer en utsigt er og de kontrol man har på tingene.

Jovisst, men den "kontroll man har på tingene" baserer man på det man ser, og ikke det man overser eller ikke ser ...

Det hindrer selvsagt ikke baatplassens medlemmer å ha meninger om det meste, men jeg tror ikke noen av oss vet nok til å fordele skyld og felle noen dom.

:yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det virker å være vel helt naturlig at de som har en sterk relasjon med "styggen i den store båten" forsøker å legge skylden over på "jollemannen" som ventet i grunnen..

Hadde ikke jollemannen vært på sjeøn denne dagen så kunne "styggen i den store båten" fortsatt sin ferd videre.....med sin gode evne til å ikke se lengere enn nesetippen sin.... Så det er vel rimelig opplagt at jollemannen er skyld i dette... man kan ikke forvente styggen i den store båtem vil se lengere enn sin egen nesetipp og sin egen fortreffelighet der han cruiser avgårde med "høy cigarføring"

Sikkert en eller annen krabat som tar seg nær av dette også.....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Etter 3 uker på sjøen nå , er det nesten rart det ikke er flere overskrifter i avisene . Har vært endel hodeløs kjøring å se i sommer , flere å flere skal på død å liv passere nærmest mulig også . Da har du lite å stille opp med , når dem vælver hekkbølga rett inn i sia di . Men så det er sagt , vi traff mange flotte båtfolk i sommer og blei kjent med mange nye mensker . Vi hadde en topp ferie , 3 uker med nesten knallvær hele tia når vi ser bort i fra vindværet som stadig var innom .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det virker å være vel helt naturlig at de som har en sterk relasjon med "styggen i den store båten" forsøker å legge skylden over på "jollemannen" som ventet i grunnen..

... eller, det kan hende, er noen bedre i stand til å foreta en mer nøktern analyse av de kjente fakta enn hva andre er :smiley:

Jeg er helt blank :eek: Poseidon, dette forstår jeg ikke, men vil svært gjerne.

Basert på tilgjengelig informasjon - Hvordan kan cabincruiserens forsikringsselskap fraskrive seg ansvar ihht. sjøloven? :confused: Å si at skadene på båten, var forårsaket av en ulykke (sammenstøtet) er vel ås trekke jussen litt inn i urimeligheten.

Hva vet du som ikke vi vet?

Er det virkelig "force majeur"?

Det tillater jeg meg å betvile; hans forsikringsselskap vil formodentlig avvise erstatningsplikt med henvisning til sjøloven :sailing:

Ja, så fremt det kan bevises tekniske feil som reduserer manøvreringsdyktighet. Ellers er man fullt ut erstatningspliktig så vidt jeg har forstått. Tror heller ikke eventuelt illebefinnede til rorvakt er fomildende i så tilfelle.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Det er faktisk fullt mulig å "ikke se" en stilleliggende fritidsfisker i liten båt; i alle fall inntil man er ganske nær. Det kan skyldes bølger, bakenforliggende land ("landskygge"), motlys, for mye annen "info" å forholde seg til o.l.

Ja, men dette er neppe fomildende omstendigheter. I tilfelle forholdene var slik, skulle fører ha avpasset farten og intersivert utkikken.

Det er ingen her på bpl som vet noe om årsaken til at jollefiskeren ikke ble observert. Det kan være så enkelt at føreren av "den store, fæle FJORDPLOGEN" feilaktig hadde klarert området som "ledig" og derfor konsentrerte oppmerksomheten om annen trafikk eller om rene navigajonsoppgaver som f. eks. å kontrollere kart/posisjon/kurs osv. Det behøver ikke å være noe eller eventuelt mye å bebreide føreren av "den store, fæle FJORDPLOGEN" i så fall. Han er i og for seg også berettiget til å forvente at den andre tar sine forholdsregler også, slik det ble nevnt ovenfor av Slagskibet (til øyeblikkelig hylekor). Forøvrig kan det godt hende at det var jollen som hadde vikeplikt.

Beklager at jeg sier det. Håper du tar det som en spøk - av og til høres dere advokater så til de grader naive ut i deres uttalelser. Nesten som å høre Staff, spesielt den med vikepliken til jolleføreren. Regner med at dere er klar over at høyst oppegående folk i sitt stille sinn tenker sitt om dere. :lol:

Ok, er enig i at forhåndsdømming er en uting, men utfra avisartikkelen er det lite som tilsier annet enn at føreren av cabincruiseren har utvist uaktsomhet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Guest Avmønstret#

Og fyren kan slepe gubben og vraket til lands for å så fyke ut på fjorden igjen, ingen konsekvenser, utover en evt. egenandel ved forsikringsoppgjør, eller ett eller annet fra påtalmyndighetene, en eller annen gang langt frem i tiden.

- "Øh, darling, fikk noen riper i gelcoaten i dag, men ikke noe probs, det blir båtferie i år også".

Det er jo rett og slett tullete!

Tut og kjør!

Arnstein, det er neppe naivt å kunne se mulige forklaringer på at jollefiskeren ikke ble observert. Det er obkjektiv og distansert analyse, det, med øreplugger mot hylekoret :wink:

Og, eh, hvis det var noen som trodde jeg tok føreren av "den store fæle FJORDPLOGEN" i forsvar, så er det nok misoppfattet. Det interesserer ikke meg hvem som har skylden og/eller hvor dypt han etter dagens hylekors toner må gjeldes og hvor mange av hans artsfrender som for sikkerhets skyld må fratas sin menneskelighet :smiley:.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

Med fare for å drite skikkelig på draget så står jeg inne for at føreren av torpedoen har utvist grov uaktsomhet. Hva begrunner jeg dette med. Jo når en leser det som har kommet fram i media så virker det som om føreren har holdt på med noe helt annet enn skarp utkikk. Muligens autopilot har vært innkoblet. I så tilfelle fratar ikke dette hans plikt til å holde utkikk. Ikke var det mørkt i område så han skulle kunne observere det meste på sin ferd. Ble han blendet av sola så hadde han en god grunn til å slakke ned på farten - som har vært høy for å kløyve jolla. Har man høy fart så vet man, eller burde vite, at båten forflytter seg ganske fort. Og da bør en være på tå hev med utkikk. Skal en foreta seg noe annet ombord så er det jo bare å slakke ned på farten til en har utført det en skal. Må en på toalettet og er alene ombord så slakk ned til dorgefart og ta en titt over område for å forsikre seg at den kursen en har ikke peker rett i matfatet til naboen.

Jo han har i mine øyner utvist grov uaktsomhet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Når jeg leser denne tråden blir jeg faktisk redd for å gå ut med båten. Ikke fordi jeg kan bli kjørt i senk av cabincruisere, men fordi jeg kunne komme til å tabbe meg ut og få et hylekor av forståsegpåere på nakken. Her er det forhåndsdømming på gang med forslag om de mest horrible straffer. La nå saken gå sin gang og la mannen eventuelt få sin velfortjente straff. Dersom vi får vite hva som egentlig hendte og hvorfor føreren var uoppmerksom, er det kanskje noe å lære av dette for mange av oss (bortsett fa dem som allerede er perfekte).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

1. En som kjører i senk en båt som ligger stille, gjør ALLTID en feil :smash:

Mener du det om denne båten f.eks ligger å fisker midt i ei skipslei en tidlig morgen før sola har kommet opp. Ligger der uten lanterner og ei heller er synlig på noen radar. Gjør da hurtigbåten som kjører denne senk en feil når han ikke har mulighet for å se jolla som ligger der før det er for seint? Hva skulle han gjort anderledes?

Han går samme ruta hver morgen og bruker radar flittig når sikten er dårlig.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...