Jump to content

Kjørt i senk av cabincruiser

Daffy

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Mener du det om denne båten f.eks ligger å fisker midt i ei skipslei en tidlig morgen før sola har kommet opp. Ligger der uten lanterner og ei heller er synlig på noen radar. Gjør da hurtigbåten som kjører denne senk en feil når han ikke har mulighet for å se jolla som ligger der før det er for seint? Hva skulle han gjort anderledes?

Han går samme ruta hver morgen og bruker radar flittig når sikten er dårlig.

Det kunne vært en kano, en kajakk, et seilbrett, en svømmer og en haug av andre fartøy osv som ferdes på sjøen, og som er enda mindre synlig på vannet enn en jolle.

Klarer ikke en hurtiggående småbåt å styre unna? Hvor mange meter sikt må man ha for å klare en unnamanøvre? Og er det ikke med båt som med bil at man tilpasser farten etter forholdene? Kan man feks peise på i tåka hvis man har radar?

I praksis så kan man vel ikke ta øynene fra "veien" hvis man kjører med høy hastighet og redusert sikt? Og følgelig, hvis man har tilpasset farten til forholdene så har man tid nok til å styre unna hvis noe dukker opp, eller?

Synes denne kjekke regelen beskriver dette noenlunde bra... Det kan da ikke være særlig stor tvil om at "styggen i den store båten" har handlet i strid med denne regelen.. At noen ikke er enig med meg er jeg blitt vant til og kan fint leve med også denne gangen..

Regel 6. Sikker fart

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

(a) Av alle fartøy:

(i) Siktforholdene.

(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.

(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.

(iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.

(v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.

(vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

(b) Dessuten av fartøy som bruker radar:

(i) Radarutstyrets karakteristikk, effektivitet og begrensning.

(ii) De begrensninger som det benyttede radaravstandsområde medfører.

(iii) Virkning av sjø, værforhold og andre forstyrrelseskilder på radarobservasjoner.

(iv) Muligheten av at små fartøy, is og andre flytende gjenstander ikke kan oppdages ved radar på tilstrekkelig avstand.

(v) Antall, posisjon og bevegelse av fartøy som observeres ved hjelp av radar.

(vi) Den mer nøyaktige bestemmelse av sikten som kan være mulig når radar brukes for å bestemme avstanden til fartøy eller andre gjenstander i nærheten.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Klarer ikke en hurtiggående småbåt å styre unna?

Ikke om du ikke ser båten, og det tenkte tilfellet mitt over var en hurtigbåt / skyssbåt om du vil i næring som gikk i skipsleia. De reduserer ikke farten om sikten er litt redusert.

Poenget er at du som sitter i en kajak eller en robåt også må gjøre deg selv sett.

Bruk lanterner når de er ute å padler og ror på kveldstid. Det fås vester med lys og batteri.

Svømmere har ingentig i ei skips lei å gjøre.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Guest Avmønstret#
Ikke om du ikke ser båten, og det tenkte tilfellet mitt over var en hurtigbåt / skyssbåt om du vil i næring som gikk i skipsleia. De reduserer ikke farten om sikten er litt redusert.

Poenget er at du som sitter i en kajak eller en robåt også må gjøre deg selv sett.

Bruk lanterner når de er ute å padler og ror på kveldstid. Det fås vester med lys og batteri.

Svømmere har ingentig i ei skips lei å gjøre.

Hyppige endringer i rammene for diskusjonen gjør det vanskelig :wink: Men det er klart, går man inn for det så klarer man vel alltids å ta livet av seg.

Kom forresten fra Kroatsia for et par-tre uker siden. Utrolig hvor langt ut folk svømte der, mye lengre enn hva jeg er vant med "her hjemme". Men sef. ikke i noen skipslei, men dog langt ute i farvann for hurtiggående småbåter store badeferjer osv.

Tømmerstokker har heller ikke noe i en skipslei å gjøre :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Det er sikkert derfor de stokkene som forviller seg inn i leia blir kjølhalt. :wflag:

Hva var det han sa skipperen på HSD båten, som kjørte på land ved Flesland rett etter Sleipner-ulykken? Jo, at de måtte ha kjørt på en tømmerstokk. Hvorpå en tilfeldig NRK-ansatt passasjer repliserte, at det må i tilfelle ha vært verdens største tømmerstokk.

Saken var at skipperen ikke visste nøyaktig hvor han var før han ga gass og gikk på land så flisene føyk, mens innventar og skadde personer ble liggende strødd om et annet i salongen. HSD ble etter uhellene beskyldt for ukultur i selskapet. Det er nettopp det vi beklageligvis erfarer blant mange av oss småbåtførere også. Noe av ukulturen stammer fra troen på egen fortreffelighet, noe fra egoisme og mye fra uvitenhet.

Husker ikke helt enden på hendelsen, men "tømmerstokken" ble i hvert fall frikjent. Regner med jollefiskeren blir det også.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...