Marius 76 Startet 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2008 (redigert) God dag Søker litt information om hva folk vet om krav til samband på en tur mellom fastlandet og Svalbard (via Bjørnøya) med fritidsfartøy. Hva som er krav, og hva folk synes er et minimumm er det antageligvis stor forskjell på. Eller for den del, finnes det noe krav ifra myndigheter, forsikrings selskaper eller lignende instanser ? Hadde vært kjekt å få litt informasjon av dere som har stor kunnskap om dette... Marius Redigert 12.Juli.2008 av Marius 76 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Litt usikker på hva du mener med krav. Om du refererer til nyttetrafikk er dette opphengt i GMDSS regelverket, og gir en utrustning som inkluderer to separate VHF'er, MF/HF radio, værfax, telex, og INMARSAT C som utrustning. Siden INMARSAT dessuten er litt grinete så langt nord kan det hende du kommer borti IRIDIUM. Hva som er hensiktsmessig for et fritidsfartøy derimot er en annen sak. Ville satset på VHF med backup, samt MF/HF om du skulle ha en komplett sambandsløsning for toveis komunikasjon. Imidlertid vil jeg nok tro at de fleste ville klare seg med VHF og eventuelt MF, i tillegg til nødpeilesender av COSPAS/SARSAT typen. (Sender på 406Mhz og har fartøyets MMSI nummer. Denne krysspeiles av banesatellitter og gir ganske nøyaktig posisjon). Ved nød er nok dette det viktigeste, og deretter VHF for kommunikasjon med letefartøyer om dette er mulig. Veldig kjapt svar - ikke nødvendigvis hverken kvalitetsikret eller gjennomtenkt, men en pekepinn på hva som falt meg inn. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Marius 76 Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Det er Fritidsfartøy det dreier seg om ja... Har selvfølgelig VHF ombord, EPIRB kommer vel også snart... Men det jeg lurte på er om det finnes noe krav til utrustning, eller er egentlig fritidsfartøtyer untatt alt slikt regelverk. Det vil si at du kan dra ut på tur uten samband? (selv om jeg ALDRI ville gjort det) Har sett og lett litt, men ikke funnet noe særlig om dette... Marius Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) For ferdsel på majoriteten av Svalbard er det krav om nødpeilesender, det er stort sett bare Isfjorden som er unntatt her. Anbefaler at du tar en kikk på Sysselmannen på Svalbard sin hjemmeside, se også Forskrift om turisme og annen reisevirksomhet på Svalbard. Mvh, Kjell Redigert 14.Juli.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
knutza Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Sjekk også ut denne siden, Fin beskrivelse av div turer, også til Svalbard. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.