Jump to content

Kjetting

atr72

Recommended Posts

Hei. Jeg trenger litt mere vekt i baugen på båten. Har kjettingvinsj der i dag.(8mm).

Tenkte derfor å kjøpe 50 meter mer med kjetting (tot 100 m). hvor mye veier dette?

Er det noen som vet om det er lurt å  skjøte kalibrert kjetting?

Evt. hvor er det best priser på kjetting.

mvh

N.H.S :lol:

Du oppgir ikke hvor du/båten holder til. I Oslo er det 'Kjættingfabrikken' (med 'æ') som synes å gi gode priser dersom du kjøper mer enn noen få meter.

Jeg ringte engang, spurte etter pris per meter og fikk oppgitt 'butikprisen'. Da jeg sa at jeg trenger 120m til båthavna ble det noe heeeeelt annet  :lol:

noen som kjenner bruddstyrken til 6mm kjetting ? Kjøpte endel 8mm i fjor som sitter først på ankeret, og er spleiset med tau. Men det er tungt som fy å hale opp. Vurderer derfor en lengdre 6mm, men er den solid / tung nok ? Vil jo ha 8mm`en som reserve ved usikkerhet da..

Suzuki

No boat needed..

ifølge Biltema:

Bruddstyrken står det ikke noe om, men mener å huske at sikkehetsmarginen var 2,5 på kjetting.

Jeg tror ikke man skal snakke så veldig høyt om bruddstyrke og sikkerhetsmargin på kjetting av "type Biltema"   -   onde tunger påstår at den leveres i "beste kvalitet kinesisk støpejern". Med andre ord: den kan være grei nok til sitt bruk, men akkurat til ankerkjetting  :yesnod:

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg vil anbefale å kjøpe ankerkjetting hos en seriøs kjettingforhandler som vet hva dem snakker om og få skikkelig veiledning der. Ankerkjetting er vel ikke akkurat produktet man skal "sjanse" på kvaliteten...

God påske til alle!!!    :yesnod:

Hvor viktig er det at kjettingen er av type "kalibrert" ?

Jeg skal anskaffe 50 meter med 10mm galvanisert kortlenket til båten min.

Hvis jeg kjøper Kalibret utgaven så går prisen endel opp.

Kan jeg uten store problemer bruke den som ikke er "Kalibrert"

Eller får jeg problemer på/i , Kabilaren på vinsjen.

Seiler.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Suzuki

Så du mener at kjetting som ikke er av typen "kalibret" vil ikke la seg bruke i vinsjen.

Men hvor stor forskjell er der egentlig på kjettingen ?

Jory,  

du skulle komme med priser,  vi venter.

helst på typen "Kalibret"

6 mm

8 mm

10 mm

(jeg skulle få min  ,10mm,   ikke kalibrete utgaven for 40 kr. meteren.)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...