atr72 Startet 2.April.2004 Link til dette innlegget Startet 2.April.2004 Hei. Jeg trenger litt mere vekt i baugen på båten. Har kjettingvinsj der i dag.(8mm). Tenkte derfor å kjøpe 50 meter mer med kjetting (tot 100 m). hvor mye veier dette? Er det noen som vet om det er lurt å skjøte kalibrert kjetting? Evt. hvor er det best priser på kjetting. mvh N.H.S Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Du oppgir ikke hvor du/båten holder til. I Oslo er det 'Kjættingfabrikken' (med 'æ') som synes å gi gode priser dersom du kjøper mer enn noen få meter. Jeg ringte engang, spurte etter pris per meter og fikk oppgitt 'butikprisen'. Da jeg sa at jeg trenger 120m til båthavna ble det noe heeeeelt annet Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Ser i Biltemekatalogen. Kortlenket 8 m/m 2 meter 2,9 kg pris 49,90. Blir jo ca 1300 kr. og 72,5 kg tyngre. Vet ikke hvilken båt du har, men det var ikke rare vekta. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Har ikke vi diskutert ballast her inne før tro?? Syntes å huske at den beste løsningen var bly.... men stoler ikke helt på egen hukommelse på en Fredag så sjekk det opp Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Suzuki Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 noen som kjenner bruddstyrken til 6mm kjetting ? Kjøpte endel 8mm i fjor som sitter først på ankeret, og er spleiset med tau. Men det er tungt som fy å hale opp. Vurderer derfor en lengdre 6mm, men er den solid / tung nok ? Vil jo ha 8mm`en som reserve ved usikkerhet da.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
skippy Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 ifølge Biltema: Max last Langlenka 6 m/m 200 kg Kortlenka 300 kg Bruddstyrken står det ikke noe om, men mener å huske at sikkehetsmarginen var 2,5 på kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 langlenka er ubrukelig til ankerkjetting. Alt for lett pr. meter.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 der fant jeg det selv: kortlenket kjetting ihht: DIN 766 6mm bruddstyrke 1600 kg 8mm bruddstyrke 3200 kg Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Poseidon Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 ifølge Biltema: Bruddstyrken står det ikke noe om, men mener å huske at sikkehetsmarginen var 2,5 på kjetting. Jeg tror ikke man skal snakke så veldig høyt om bruddstyrke og sikkerhetsmargin på kjetting av "type Biltema" - onde tunger påstår at den leveres i "beste kvalitet kinesisk støpejern". Med andre ord: den kan være grei nok til sitt bruk, men akkurat til ankerkjetting mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jonny Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 der fant jeg det selv: kortlenket kjetting ihht: DIN 766 6mm bruddstyrke 1600 kg 8mm bruddstyrke 3200 kg 6mm burde vel da holde i massevis, eller? Du skal vel ikke henge båten i den heller? Mvh Jonny Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 6mm burde vel da holde i massevis, eller? Du skal vel ikke henge båten i den heller? Mvh Jonny You`ll never know.... Har ikke planer om det da men..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Baltic Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Jeg vil anbefale å kjøpe ankerkjetting hos en seriøs kjettingforhandler som vet hva dem snakker om og få skikkelig veiledning der. Ankerkjetting er vel ikke akkurat produktet man skal "sjanse" på kvaliteten... God påske til alle!!! Sitér dette innlegget Link to post
atr72 Svart 3.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Takker for svar. Jeg har en Princess 286, som tenger litt vekt i nesa. Tenkte da at kjetting som kan brukes på vinsjen, er mer anvendelig enn bly. Men selvfølgelig ikke for enhver pris!! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Kan skaffe deg kjetting mye billigere enn 49,90 som ble nevnt her Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Kan skaffe deg kjetting mye billigere enn 49,90 som ble nevnt her hvor billig da da ? Samt hvilke dimensjoner ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eysteind Svart 9.April.2004 Link til dette innlegget Svart 9.April.2004 Kan skaffe deg kjetting mye billigere enn 49,90 som ble nevnt her hvor i landet? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 hvor billig da da ? Samt hvilke dimensjoner ? Suzuki Kan skaffe alle dimisjoner....prisene har jeg ikke noe oversikt over før jeg kommer på jobb tirsdag. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 flott, send gjerne en IM, elller best av alt, legg prisene du kan selge for ut i denne tråden. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Careka Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 Hvor viktig er det at kjettingen er av type "kalibrert" ? Jeg skal anskaffe 50 meter med 10mm galvanisert kortlenket til båten min. Hvis jeg kjøper Kalibret utgaven så går prisen endel opp. Kan jeg uten store problemer bruke den som ikke er "Kalibrert" Eller får jeg problemer på/i , Kabilaren på vinsjen. Seiler. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Suzuki Svart 11.April.2004 Link til dette innlegget Svart 11.April.2004 skal kjettingen brukes i winch må den være kalibrert. Ferdig med det, desverre.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skipper Båtløs Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Det kommer litt an på kabularet...noen kabular bruker nemlig standard kjetting, og andre kalibrert DIN 766. Ta kontakt med winsjleverandøren!!! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Det kommer litt an på kabularet...noen kabular bruker nemlig standard kjetting, og andre kalibrert DIN 766. Ta kontakt med winsjleverandøren!!! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.April.2004 Link til dette innlegget Svart 12.April.2004 Kjenner du til noen winch-leverandører som bruker ikke-kalibrert kjetting ? Jeg kjenner desverre ikke til noen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Careka Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Suzuki Så du mener at kjetting som ikke er av typen "kalibret" vil ikke la seg bruke i vinsjen. Men hvor stor forskjell er der egentlig på kjettingen ? Jory, du skulle komme med priser, vi venter. helst på typen "Kalibret" 6 mm 8 mm 10 mm (jeg skulle få min ,10mm, ikke kalibrete utgaven for 40 kr. meteren.) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Skipper Båtløs Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 beklager, men har vært litt opptatt i dag....første dag etter påske. Jeg kommer med priser i morgen formiddag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.