skippy Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Kan skaffe deg kjetting mye billigere enn 49,90 som ble nevnt her Denne prisen er oppgitt i 2 meters lengder. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Denne prisen er oppgitt i 2 meters lengder. Gjør oppmerksom på at denne prisen fra Biltema gjelder 6 mm, 8 mm koster der 79,90 pr. 2 mtr Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 13.April.2004 Link til dette innlegget Svart 13.April.2004 Uansett pris...jeg ville aldri ankret båten min etter kjetting fra Biltema eller andre ikke anerkjente leverandører. Jobber med løfteredskaper til daglig og har sett skrekkeksempler på billig kjetting som ryker for et godt ord, selv om den ser helt ok ut. Arild Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 14.April.2004 Link til dette innlegget Svart 14.April.2004 Kommer som avtalt tilbake med priser på kalibrert kjetting DIN 766 6 mm kr. 20,00 pr.m 8 mm kr. 37.00 pr.m 10 mm kr. 51.00 pr.m Lengder a/50 meter Kjettingen kommer fra norsk produsent, og er således ikke noe kinakvalitet. Ring meg gjerne på tlf. 90 92 90 37 Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Fine priser det der Jory, men frakt av 50 meter 10mm kjetting blir vel endel krone, nå det skal til syd på vestlandet. Men til dere eksperter, er det virkelig så stor forskjell på "kallibret" og ikke kallibrert kjetting, Jeg har vært på salgs-steder og sett på disse og med mine øyne så ser ikke jeg hva forskjellen skulle være. en ting til Disse kjetting låsene/skjøtestykker, ser ikke ut som at de har samme bruddstyrke som selve kjettingen. eller er det jeg som ikke har funnet de rette ? 2000kg for en i 10mm utgave. mens 10mm kjetting jo ta en god del mere. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Skipper Båtløs Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Fine priser det der Jory, men frakt av 50 meter 10mm kjetting blir vel endel krone, nå det skal til syd på vestlandet. Men til dere eksperter, er det virkelig så stor forskjell på "kallibret" og ikke kallibrert kjetting, Jeg har vært på salgs-steder og sett på disse og med mine øyne så ser ikke jeg hva forskjellen skulle være. en ting til Disse kjetting låsene/skjøtestykker, ser ikke ut som at de har samme bruddstyrke som selve kjettingen. eller er det jeg som ikke har funnet de rette ? 2000kg for en i 10mm utgave. mens 10mm kjetting jo ta en god del mere. Forskjellen på kalibrert kjetting og standard kjetting er lengden på kjettingløkkene.Lengden på løkkene på den kalibrerte kjettingen er tilpasset kabularet.Standardkjetting vil således "klyve" i kabularet. Ang. kjettingskjøt så samsvarer nok ikke det med kjettinglenkene, det beste er nok å sveise sammen hvis du skal skjøte. Skal undersøke frakt på mandag.Kjettingen sendes fra fabrikk i Mandal,så det er ikke sikkert det blir så veldig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Når det gjelder kalibrert kjetting, ihvertfall kvalitet Grade 80, skal den ikke varmebehandles, og under ingen omstendighet sveises av andre enn leverandøren. Varmebehandling ( inkl. sveising ) av slik kjetting kan resultere i sprøbrudd helt uten forvarsel. En enkel sveiseperle på ei kjettingløkke er nok til at Grade 80 kjetting kasseres som løfteredskap. Nå er jo ikke ankerkjetting underlagt de samme sertifiseringskrav som løfteredskap, men bestemmelsene om varmebehandling er ikke kommet uten grunn. Ligger en med akterdregg mot en solvarm berknaus en fin sommerdag betyr vel ikke bruddstyrken det helt store, men ligger en på svai ei natt i ei uthavn og båten veier noen tonn, ville jeg være sikker på at ankergodset mitt holdt mål. Mulig dere syns jeg krisemaksimerer, men har sett skrekkeksempler på dette som en ikke glemmer så lett. Arild Sitér dette innlegget Link to post
bbergs Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Hvorfor kan du ikke montere på trimmplan da får du nesa / Baugen ned . Koster litt mer men du verden så behagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Når det gjelder kalibrert kjetting, ihvertfall kvalitet Grade 80, skal den ikke varmebehandles, og under ingen omstendighet sveises av andre enn leverandøren. Varmebehandling ( inkl. sveising ) av slik kjetting kan resultere i sprøbrudd helt uten forvarsel. En enkel sveiseperle på ei kjettingløkke er nok til at Grade 80 kjetting kasseres som løfteredskap. Nå er jo ikke ankerkjetting underlagt de samme sertifiseringskrav som løfteredskap, men bestemmelsene om varmebehandling er ikke kommet uten grunn. Ligger en med akterdregg mot en solvarm berknaus en fin sommerdag betyr vel ikke bruddstyrken det helt store, men ligger en på svai ei natt i ei uthavn og båten veier noen tonn, ville jeg være sikker på at ankergodset mitt holdt mål. Mulig dere syns jeg krisemaksimerer, men har sett skrekkeksempler på dette som en ikke glemmer så lett. Arild ----------------- Flott info det der. Sikkerhet er viktig, min tupperware har ferie vekt på bortimot 10 ton, og jeg vil såve trygt når for anker.( så trygt det lar seg gjøre) Men hva finnes det av utstyr på markedet som kan skjøte kjetting som gir samme styrke , eller må man skaffe alt produsert i et stykke hvis man ønsker 70 meter med kjetting. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Skipper Båtløs Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Jeg tror nok jeg kan spesialbestille kjetting fra fabr.de lengdene som ønskes Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.