Jump to content

Kjetting

atr72

Recommended Posts

Fine priser det der Jory,  men frakt av 50 meter 10mm kjetting  blir vel endel krone,  nå det skal til syd på vestlandet.

Men til dere eksperter,  er det virkelig så stor forskjell på "kallibret" og ikke kallibrert kjetting,

Jeg har vært på salgs-steder og sett på disse og med mine øyne så ser ikke jeg hva forskjellen skulle være.

en ting til

Disse kjetting låsene/skjøtestykker,  ser ikke ut som at de har samme bruddstyrke som selve kjettingen.

eller er det jeg som ikke har funnet de rette ?  

2000kg for en i 10mm utgave.

mens 10mm kjetting jo ta en god del mere.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Fine priser det der Jory,  men frakt av 50 meter 10mm kjetting  blir vel endel krone,  nå det skal til syd på vestlandet.

Men til dere eksperter,  er det virkelig så stor forskjell på "kallibret" og ikke kallibrert kjetting,

Jeg har vært på salgs-steder og sett på disse og med mine øyne så ser ikke jeg hva forskjellen skulle være.

en ting til

Disse kjetting låsene/skjøtestykker,  ser ikke ut som at de har samme bruddstyrke som selve kjettingen.

eller er det jeg som ikke har funnet de rette ?  

2000kg for en i 10mm utgave.

mens 10mm kjetting jo ta en god del mere.

Forskjellen på kalibrert kjetting og standard kjetting er lengden på kjettingløkkene.Lengden på løkkene på den kalibrerte kjettingen er tilpasset kabularet.Standardkjetting vil således "klyve" i kabularet.

Ang. kjettingskjøt så samsvarer nok ikke det med kjettinglenkene, det beste er nok å sveise sammen hvis du skal skjøte.

Skal undersøke frakt på mandag.Kjettingen sendes fra fabrikk i Mandal,så det er ikke sikkert det blir så veldig dyrt.

Når det gjelder kalibrert kjetting, ihvertfall kvalitet Grade 80, skal den ikke varmebehandles, og under ingen omstendighet sveises av andre enn leverandøren.

Varmebehandling  ( inkl. sveising ) av slik kjetting kan resultere i sprøbrudd helt uten forvarsel.

En enkel sveiseperle på ei kjettingløkke er nok til at Grade 80 kjetting kasseres som løfteredskap.

Nå er jo ikke ankerkjetting underlagt de samme sertifiseringskrav som løfteredskap, men bestemmelsene om varmebehandling er ikke kommet uten grunn.

Ligger en med akterdregg mot en solvarm berknaus en fin sommerdag betyr vel ikke bruddstyrken det helt store, men ligger en  på svai ei natt i ei uthavn og båten veier noen tonn, ville jeg være sikker på at ankergodset mitt holdt mål.

Mulig dere syns jeg krisemaksimerer, men har sett skrekkeksempler på dette som en ikke glemmer så lett.

Arild

Når det gjelder kalibrert kjetting, ihvertfall kvalitet Grade 80, skal den ikke varmebehandles, og under ingen omstendighet sveises av andre enn leverandøren.

Varmebehandling  ( inkl. sveising ) av slik kjetting kan resultere i sprøbrudd helt uten forvarsel.

En enkel sveiseperle på ei kjettingløkke er nok til at Grade 80 kjetting kasseres som løfteredskap.

Nå er jo ikke ankerkjetting underlagt de samme sertifiseringskrav som løfteredskap, men bestemmelsene om varmebehandling er ikke kommet uten grunn.

Ligger en med akterdregg mot en solvarm berknaus en fin sommerdag betyr vel ikke bruddstyrken det helt store, men ligger en  på svai ei natt i ei uthavn og båten veier noen tonn, ville jeg være sikker på at ankergodset mitt holdt mål.

Mulig dere syns jeg krisemaksimerer, men har sett skrekkeksempler på dette som en ikke glemmer så lett.

Arild

-----------------

Flott info det der.

Sikkerhet er viktig,   :rolleyes:

min tupperware  har ferie vekt på bortimot 10 ton,  og jeg vil såve trygt når for anker.( så trygt det lar seg gjøre)

Men hva finnes det av utstyr på markedet som kan skjøte kjetting som gir samme styrke ,

eller må man skaffe alt produsert i et stykke hvis man ønsker 70 meter med kjetting.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...