tecdm Startet 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2008 hei. Jeg lurer på å kjøpe meg en snekke med en bmc 1,5 liters 36 hk. selger opplyser om trolig en gåen toppakning!, motoren ble startet før sjøsetting da toppakningen røk. selger opplyser også at det er kommet vann i oljen. Det jeg lurer på er: kan det være noe annet som er gått i stykker? (stempel eller sylinder) går det ann å sette i en annen motor, for eks. volvo penta. (båten er en taule 23 fot) er det noe som er forklart dorlig, så bare si ifra, eller hvis dere lurer på noe annet. takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Første som slår meg er at historien høres noe merkelig ut. Motoren ble altså startet på land før sjøsetting og det førte til at topppakningen røk? Kjørte de den uten tilførsel av kjølevann slik at den gikk varm? Går ut fra at den er ferskvannskjølt? Trenger ikke å være annet enn topppakningen som har røket, men slike pakninger ryker gjerne ifm at motoren blir overopphetet. Sitér dette innlegget Link to post
tecdm Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 takk for raskt svar. motoren er ferskvannskjølt. det eneste jeg vet er at den ble startet før sjøsetting, og så fant selgeren ut at det var kommet vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Da må man vel regne med at feilen har vært der siden ifjor. Og at den kan ha stått over vinteren med vann i sylinderene og/eller bunnpanne. Trenger dog ikke å være noe problem så lenge det er snakk om kjølevæske. Toppen må av for å kunne si noe mer. Å bytte pakningen kan de fleste klare selv. Engelske motorer har også billige deler. Sitér dette innlegget Link to post
tecdm Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 ok. men gidder ikke kjøpe båten hvis jeg må kjøpe ny motor. så hvis noen vet ca hva som kan være galt, så er det bedre å spørre en å kansje kjøpe båt med defekt motor som må skiftes. toppakning er ikke noe stress å bytte. men hvis det må ny blokk, gidder jeg ikke kjøpe den. Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Det kan være han har satt trykk på kjølesytemet [sjøsiden) med ein hageslange.Når han starta dene på land. Hvis det har vore trykk her med motoren stoppet kan det ha kommet inn via eksos manifoilen Sitér dette innlegget Link to post
tecdm Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Det kan være han har satt trykk på kjølesytemet [sjøsiden) med ein hageslange.Når han starta dene på land. Hvis det har vore trykk her med motoren stoppet kan det ha kommet inn via eksos manifoilen ok. men hva mener du er galt da? toppakning? eller bare at det har kommet vann i oljen? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Det kan tenkes, men da hadde vel selger sagt det? Eller kanskje han har så lite kunnskap at han tror pakningen er defekt... Eneste mulighet i denne situasjonen er vel å gjøre en avtale med selger om heving av kjøpet dersom det viser seg at motoren er defekt etter bytte av toppakningen. Og så først bare bytte olje og sjekke... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.