Jump to content

Impellerhavari Volvo D6-310


MajorAndy

Recommended Posts

"vær beredt"

 

Andy

Alltid beredt :yesnod:

 

utfordringen jeg har er at jeg har delen ombord -men bare en viss peil på hvordan de skal byttes. Dvs at jeg har delene ombord for å ha de tilgjengelige når en kyndig person kan bytte de eller jeg har tid og ro nok til å pusle med det selv. Det er greit synes jeg i og med at vi har 2 motorer.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Takk til denne tråden. Gikk løs på impellerbytte i kveld. Den satt godt fast og jeg var i tvil om det var noe som måtte skrues av på selve impelleren/ akslingen. Brukte første en ranværing til å prøve å få ut impelleren. Satt dønn fast. Løsningen ble to skrujern fra hver side.. Og tid og tålmod!

 

Impelleruttrekker skal kjøpes!

 

Men det var jaggu ikke bare bare å få ny på plass.

 

Igjen, takk for tråden.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skal ha ut impelleren bruke jeg en vannpumpetang og en stor skrutrekker. Jeg tar godt tak i impellerbosset med tanga og bruker skrutrekkeren mellom gapet på tanga og impellerhuset som brekkstang. Virker perfekt hver gang. Men det er viktig å legge noe mellom så en ikke skader endeflaten på impellerhuset.

 

For å lette monteringen har jeg erstattet skruene til impellerlokket på Saowanee med pinneskruer og muttere. Da er det mye lettere å entre lokk og pakning. Det er spesielt viktig dersom en skal måtte skifte impeller under veis i høy sjø. Jeg har også en passende skiftenøkkel av typen med skrallefunksjon liggende sammen med reserveimpelleren. Sånn nøkkel har jeg også liggende klar til lokket for inntaksfilteret.

 

På Tora har jeg to ganger hatt problem med gummibiter fra impelleren som har tettet sysyrmet. Nå har jeg anskaffet et grovmasket Y-filter som jeg skal montere umiddelbart etter impellerpumpa når motoren, som er hjemme til full overhaling, kommer på plass igjen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei, på volvo d3 impeller er det gjenger i midten av bosset. Når jeg skal ha den ut skrur jeg i en skrue( fingjenget) som passer, som samtidig presser mot akselen så impeller, blir dratt litt ut, så er det bare å dra i skruen så er den ute! Skruen ligger alltid i båten sammen med en ny impeller...

Link to post
Share on other sites

Inspireret af ovennævnte oplevelser, Roaldbj's sejlende værksted og andre tråde om dårligt vejr her på BP har jeg været på shoppingtur i dag:

 

image_094.jpg

 

Her er dieselfilter, forfilter og ny impeller. Kilerem (vifterem) var udsolgt - men den kommer med snart!

 

"vær beredt"

 

Andy

Alltid lurt å ha reservedeler ombord. Et godt tips er å ta et bilde av hvordan reima går. I tilfelle den ryker og du skal sette på ny så slipper du å knote med hvordan den skal plasseres.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ihvertfall kommet frem til at å skifte impeller til havs på en D6 med drev, i praksis bare er å glemme.

Det tar tid og er en kraftanstrengelse. Vannpumpetanga har ikke langt nok "nebb" til å få et godt grep.

den store sjøvannsslangen sitter under vannlinjen, så det kommer inn en del vann.

-legg til sjøgang, vind og holmer og sjer...

Ring etter slep til nærmeste havn. Det viktigste er kanskje ikke å hvite hvordan det gjøres, men at det er krevende.

 

Mister man kjølevannet til havs på denne installasjonen: sjekk sjøvannsfilter og drev om noe tetter. Deretter ring etter hjelp.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

For å lette monteringen har jeg erstattet skruene til impellerlokket på Saowanee med pinneskruer og muttere. Da er det mye lettere å entre lokk og pakning. Det er spesielt viktig dersom en skal måtte skifte impeller under veis i høy sjø. Jeg har også en passende skiftenøkkel av typen med skrallefunksjon liggende sammen med reserveimpelleren. Sånn nøkkel har jeg også liggende klar til lokket for inntaksfilteret.

Kan du utdype hva slags "pinneskruer" du har skiftet til? Hadde et strev med skruene på mitt lokk i dag. Er jo nesten for korte de fordømte skruene. Kunne godt tenkt meg å bytte til noe litt mer praktisk. ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ikke så dumt å erstatte skruene med 6mm pinnebolter. Kan være litt mikkmakk å få skruene på plass igjen etter bytte. Ut over det er impellerbyttet på D6 en kurant sak, visst kan impellerne sitte men går greit med ei vannpumpetang. Det er vel oftest tilgjengeligheten spesielt når man har tomotors som kan være utfordringen.

 

Når man setter inn ny impeller må man være obs på å ikke skade den vingen som får anlegg mot utsparringsåpningene inne i pumpa når den føres inn. Her man man skade impelleren om man bare trykker på.

 

Jeg har filter på sugesida av pumpa og mine impellere var kjørt ca. 600 timer da jeg byttet de i høst. Begge var hele og uskadede da jeg tok de ut. Disse Jabsco impellerne holder utvilsomt en høy kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Kan du utdype hva slags "pinneskruer" du har skiftet til? Hadde et strev med skruene på mitt lokk i dag. Er jo nesten for korte de fordømte skruene. Kunne godt tenkt meg å bytte til noe litt mer praktisk.

 

Jeg kappet av passende lange helgjengete skruer, filte til endene og skrudde dem inn i impellerhuset med Biltemas "nut lock". Nå er det bare å tre på pakning og lokk som sentrerer seg selv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg kappet av passende lange helgjengete skruer, filte til endene og skrudde dem inn i impellerhuset med Biltemas "nut lock". Nå er det bare å tre på pakning og lokk som sentrerer seg selv.

Smart :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Har forkastet messingskruene på impellerhuset på yanmarmotoren. De var oppspist og knakk. Satt inn syrefaste..

På impellerhuset på d6 er det syrefaste skruer.

 

Det er jo litt krøkkete å komme til noen av skruene på D6, etter hva jeg husker.

Vingmutter hadde vært bra, om man klarer å stramme til nok.

Link to post
Share on other sites

Er vel messinghus? Har de messingskruer med vinger som passer på Biltema da?

 

Selvfølgelig brukte jeg rustfrie skruer til pinneskruene. Det går fint i messinghus. Messingskruer bør en unngå uansett.

 

Skruer med vinger blir litt upraktisk å entre. Vingemutter på pinneskruer ble vurdert, men jeg brukte heller vanlige rustfrie låsemuttere. Med fastnøkkel med skrallefunksjon er det lett og raskt å stramme til mutterne. Jeg har også et par reservemuttere sammen med reserveimpelleren.

 

Jeg har en gang vært nødt til å skifte impeller på tresnekka Tora under veis i vind og sjø. Ikke lett med små skruer som skal entres gjennom lokk og pakning, mens stressfaktoren er på topp og båten ruller. Da bestemte jeg meg for at noe bør endres . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvad kan et sådant havari skyldes ? Slid ? Fremedlegemer ? Dårlig kvalitet ?

 

Har en båt som ligger en del stille fordi jeg pendler og jobber ute . Blåskjellbarna bruker da mitt Volvo drev som barnerom... etter noen uker er babyblåskjellene 1-2cm lange og når jeg da starter opp båten suger jeg de inn i impellerhuset og skader impelleren. Blåskjellene er harde og skarpe som... (i noen områder er ikke blåskjell noe problem i det hele tatt) men når de først har kommet på innsiden av drevet er de et mareritt å bli kvitt... Major Andy: når det gjelder din avbildede impeller så mener jeg med 80% sikkerhet at den har vært kjørt tørr, en eller annen gang... og at dine problemer startet der. Gummien ble varm med redusert smidighet som resultat, det første bladet brakk og på vei ut tok det med seg nr 2. Det kan ha vært slik i lang tid før du oppdaget det ved en tilfeldighet

 

Gikk løs på impellerbytte i kveld. Den satt godt fast og jeg var i tvil om det var noe som måtte skrues av på selve impelleren/ akslingen. Impelleruttrekker skal kjøpes!  Men det var jaggu ikke bare bare å få ny på plass.

 

Lurt 1: når du bytter impeller så sett aksel og impeller boss inn med vannfast fett dersom håndboken ikke spesifiserer et smøremiddel. Dermed går demontering som en drøm og det eneste verktøyet du trenger er en slank vannpumpetang. Tar du av impeller for inspeksjon er det lurt å smøre før du setter den inn igjen.

 

Lurt 2:  Når du bytter impeller; benytt anledningen til å spyle sjøvannssystemet ditt baklengs fra impellerhus og ut drevet. Bruk gjerne en 3/4 slange og fullt vanntrykk og la det stå på en stund. Jeg bruker denne prosedyren også når jeg tar båten på land før jeg ferskvannskjører og konserverer for å ikke spyle gørra videre inn i blokk og kjølere. Dette syntes jeg dere burde vurdere også.... 

 

Lurt 3: Om du er den typen som ikke liker å kassere en impeller som ser like fin ut; ta den ut når du tar båten på land så varer den i mange år...  

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig brukte jeg rustfrie skruer til pinneskruene. Det går fint i messinghus. Messingskruer bør en unngå uansett.

 

Skruer med vinger blir litt upraktisk å entre. Vingemutter på pinneskruer ble vurdert, men jeg brukte heller vanlige rustfrie låsemuttere. Med fastnøkkel med skrallefunksjon er det lett og raskt å stramme til mutterne. Jeg har også et par reservemuttere sammen med reserveimpelleren.

 

 

Jeg skal ikke være påståelig, men ser man bort ifra metallurgien i emnet (om kvalitet på de skruene man benytter ikke fører til korrosjon etc) så er det jo en grunn til at originale skruer er i messing.

 

Så vidt meg bekjent har VP alltid messingskruer til messinghus. Tanken er vel at en skrue som gjengene ryker på er lettere å bytte enn å måtte bytte hele huset pga ødelagte gjenger? Er man forsiktig merker man også hvis det gir seg og klarer å skru den ut igjen for å bytte.

 

Så å anbefale å unngå messingskruer er vel å ta litt i? Sikkert mange som benytter rustfritt isteden og er flinke til ikke stramme for hardt, men nye originale skruer koster noen ytterst få kroner og tar med dette ved kjøp av ny impeller ;)

Skruene burde kanskje fulgt med impellersettet fra VP på lik linje med andre små ting man ofte ønsker fulgte med, men men...

 

 

Link to post
Share on other sites

...ikke min mening å gjøre denne tråden også om til enn diskusjon om materialvalg men ;

så lenge skruene sitter utenfor O-ringen i lokket og dermed ikke har kontakt med "katalytten" (som i dette tilfellet er sjøvannet) er problemet minimalisert.

Jeg er derfor enig med NilsPils i modifikasjonen fordi fordelene man oppnår er større enn ulempene  :thumbsup:

 

Kommer til å modifisere mine impellerpumper iht NilsPils spesial, en solskinnsdag til våren  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Slapp av... Da jeg kjøpte orginal VP impeller til D6'n i vår, fulgte det med 2 eller 3 ekstra skruer i eska, sammen med ny oring. Jeg er temmelig sikker på at disse var i syrefast kvalitet. Jeg er bortreist og får ikke sjekket før til helga.

Det som ikke fulgte med, var smøremedium til

impelleren.

 

Det artige var at da jeg kjøpte impeller til yanmar 2gm20, fulgte det med smøremedium, men ingen oring eller skruer.. Og der røyk skruene av ved demontering.., :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten vil jeg gjerne legge til at messing lett blir utsatt for spenningskorrosjon. Derfor er messing særdeles lite egnet til skruer som normalt får strekkspenninger. De kan da plutselig ryke uten synlig grunn. Skift til syrefast!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Slapp av... Da jeg kjøpte orginal VP impeller til D6'n i vår, fulgte det med 2 eller 3 ekstra skruer i eska, sammen med ny oring. Jeg er temmelig sikker på at disse var i syrefast kvalitet. Jeg er bortreist og får ikke sjekket før til helga.

Det som ikke fulgte med, var smøremedium til

impelleren.

 

Det artige var at da jeg kjøpte impeller til yanmar 2gm20, fulgte det med smøremedium, men ingen oring eller skruer.. Og der røyk skruene av ved demontering.., :)

 

He-he, kanskje innholdet endres på noen lagerhyller..? Har også D6, i esken til impeller lå det med tube også...ingen skruer derimot. Har en eske til, får sjekke den på lørdag :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...