Jump to content

Impellerhavari Volvo D6-310

MajorAndy

Recommended Posts

Sjovt at der er liv i denne gamle tråd, som jeg startede i 2008. Fra 2007 til 2015 havde jeg D-maskiner. Dette var den eneste gang jeg havde impellerproblemer. Jeg fik aldrig brugt den reserveimpeller eller nogle af de andre reservedele, jeg købte...

Men godt at se, at andre kan bruge tråden til at lære noget og udveksle materialeviden ;-)

• 3 år senere...
dieselfan skrev On 11.10.2016 at 19.33:

Lurt 1: når du bytter impeller så sett aksel og impeller boss inn med vannfast fett dersom håndboken ikke spesifiserer et smøremiddel. Dermed går demontering som en drøm og det eneste verktøyet du trenger er en slank vannpumpetang. Tar du av impeller for inspeksjon er det lurt å smøre før du setter den inn igjen.

Er dette ok for D6-motor? Jeg må spørre fordi det følger jo ikke med Glyserin i impeller-pakken fra Volvo. Når jeg monterte ny impeller idag smurte jeg pumpehuset og impellervingene godt inn med såpevann men det var umulig å dytte inn de siste 2-3mm. På den gamle Kamd43p motoren fulgte det alltid med glyserin.

Måtte lese litt her på forumet og fulgte rådet om å sette inn aksel på pumpa samt inni bosset på impelleren med litt vannfast fett. Og vipps-så skled impelleren helt inn med en fjerdepart av kraften jeg ellers hadde brukt. Smurte inn pumpehuset og impellervingene fortsatt med såpevann da.

Siden Volvo foreskriver Glyserol,  men legger det ikke med i pakka, er det trygt å bruke vannfast fett slik jeg har gjort og som det er foreslått?

Gabi skrev for 2 timer siden:

Siden Volvo foreskriver Glyserol,  men legger det ikke med i pakka, er det trygt å bruke vannfast fett slik jeg har gjort og som det er foreslått?

Tja, hva er trygt i disse dager :wink:  

For å ta litt om alternativet.... dersom vannet ikke kommer med en gang begynner gummien i impelleren å svi.

Da blir den hard, sprekker lettere, og mister vingene, eller deler av disse lettere...

Dersom en tynn film av vannfast marinefett påført impeller og hus, på noen måte skulle skade impeller eller bronsehus eller rustfri aksel, så vil jeg bli veldig overrasket. Det er så mange som praktiserer dette at problemer burde vært plukket opp for lenge siden.

Har vel egentlig kun sett en som disputerer den løsningen, men han er stort sett uenig med meg i alt... selv når jeg siterer en manual....

Hvorfor har ikke Volvo Penta puttet Glyserol i impellerpakkene?

Tjaaa, hvorfor sluttet de med rustfrie slangeklemmer på D3 ?

Hvorfor sluttet de med oljesugerør på KAD43 og nyere?

Det er mange "hvorfor" i nyere tid, dessverre....

@Gabi  Impelleren har en bedre start med smøring enn uten smøring, punktum. :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)

Det hele koker ned til om gummien i impelleren er laget av oljebestandig gummi. Og om den, mot formodning ikke skulle være det, hvor lenge og hvor mye fett som brukes. Samt hvor lang tid fettet blir sittende på gummien. Således bør fettet ikke være vannfast, ikke bruk mye. Poenget er å få vasket fettet ut av kjølesystemet så snart som mulig. Personlig gnir jeg impellervingene inn med et tynt skikt gul vaselin. Vaselin på akslingen. Funker for meg.

Redigert av Hulda (see edit history)
index skrev 2 minutter siden:

Om det ikke følger med Glycerin så pleier jeg bare å bruke litt Zalo. Pluss litt grease på akslingen. Zalo er glatt og vaskes lett bort. 

Det gjør jeg også. Litt individuelt. Til vanlig bytter jeg impeller når båten ligger på sjøen, oppstart samme dag. Hos andre kan det gå et halvår. 

Trikset var i all tydelighet å smøre akselen med ett eller annet som gjør den glatt. Har bare smurt akselen med fett, regner vel med at det burde forsvinne etterhvert med alt det vannet som sirkulerer der? Ville vel overraske meg stort om litt fett på akselen ville strømme ut mot impellervingene og lage en skadelig fetthinne som bryter ned denne ila en sesong, høres iallefall rart ut for en som ikke kan all kjemien rundt...

• 1 år senere...

Da vil jeg på nytt anbefale littegrann fett på bosset inni impelleren og på akselen, og smøre så godt inn med Glycerol som den jeg har linket til tidligere, inni impellerhuset og på impelleren.

Det første som skjer er at det nå er lekende lett å få ut impelleren siden den ikke lenger sitter så hardt på akselen. Jeg bruker en vanlig polygriptang rundt den nederste impellervingen og kan nå trekke hele impelleren ut ganske så greit. 

Før brukte jeg også 3 stk strips for å klemme sammen vingene før jeg entret den nye innpå. Nå, med litt fett på akselen og bosset i impelleren, samt godt med Glycerol inni impellerhuset og på impellervingene kan jeg nå ganske enkelt bøye impellervingene øverst og presse den inn. Må selvsagt bruke endel krefter men ikke slik som før. Og nå går den også helt inn, noe som også var vanskelig tidligere.

En helt ny verden å skifte nå. Tok begge mine på D6-310 motorer idag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...