elvira II Startet 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2008 (redigert) Sliter med ett 290dp drev jeg ikke får trimmet ut under fart. Må ned i ca1000rpm , da går det greit. Men har også ett annnet problem,. det er jo en ekstra bryter for å kjøre drevet helt opp, men den bryteren trenger jeg ikke bruke når drevet skal helt opp. Men jeg må bruke den når drevet skal NED!? (Gjorde jeg meg forstått nå? ) Noen tips ( har sjekket oljenivå)? Redigert 12.Juli.2008 av elvira II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Bryteren er for å få drever enda høyere enn "bruksområdet". Den er da ment for nest nivå som er for grunne farvann med lav hastighet. Må du trykke denne inn for å få drevene ned, så er noe koblet feil. Elles kan det virke som om pumpen din ikke "orker" å heise drevet når det er under belastning. Mest trolig så begynner selve pumpen å bli sliten. Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Slitt pumpe kan være en av årsakene, ja. En annen årsak kan være de to tilbakeslagsventilene som sitter i bunnen av pumpa. (Går ut i fra at du har den gamle typen som er sylundrisk formet). Disse demonterer du ved å ta ut de innvendige låseringene i enden. gi en liten touch på trim bryteren, og de "blåses ut" Innvendig i disse tilbakeslagsventilene ligger det en liten o-ring med dia ca 3mm så vidt jeg husker. Dersom denne har svulmet opp i løpet av årene vil du få dette problemet. prøv å bytt disse først. Tilbakeslagsventilen er kun presset sammen, så den går fint an å få fra hverandre med litt list og lempe. Sjekk samtidig at den innvendige fjæren er ok. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Har du sjekket at slangene er koblet riktig? Er du ikke sikker kan du koble om slangene på pumpa og prøvekjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Slitt pumpe kan være en av årsakene, ja. En annen årsak kan være de to tilbakeslagsventilene som sitter i bunnen av pumpa. Om ventilene lekker eller er defekte, så vil vel mest trolig også drevet "sige" under bruk. Slik jeg har tolket det, så er det kun under utkjøring at det ikke er nok kraft, men når det først har kommet på riktig posisjon, så holder den seg der. Sitér dette innlegget Link to post
KEB Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Som jeg ser det så er svaret greit, du (eller tidligere eier) har koblet om på slangene, da får du den effekten som du beskriver. Om det er tidligere eier som har gjort omkoblingen, kan det være for å unngå at drevet siger. Koblet selv systemet slik da drevet begynte å sige i fjord sommer, fungerte greit med de ulemper som du beskriver. Har nå byttet pumpe. KEB Sitér dette innlegget Link to post
elvira II Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Takk for svarene. Da båten kommer fra Sveits er det ikke godt å vite hva som er blitt gjort tidligere. Båten har ikke gått ''mer'' enn 800 timer, men er jo fra '88 så det er jo En gammel båt. Skal begynne feilsøking så fort jeg får tid. Regner ikke med att det er skadelig å kjøre med det så lenge. ( for utenom bensinforbruket da.) Redigert 14.Juli.2008 av elvira II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.