Jump to content

får ikke trimmet 290dp i fart

elvira II

Recommended Posts

Sliter med ett 290dp drev jeg ikke får trimmet ut under fart. Må ned i ca1000rpm :headbang: , da går det greit.

Men har også ett annnet problem,. det er jo en ekstra bryter for å kjøre drevet helt opp, men den bryteren trenger jeg ikke bruke når drevet skal helt opp. Men jeg må bruke den når drevet skal NED!? (Gjorde jeg meg forstått nå? :crazy: )

Noen tips ( har sjekket oljenivå)?

Redigert av elvira II (see edit history)

Bryteren er for å få drever enda høyere enn "bruksområdet". Den er da ment for nest nivå som er for grunne farvann med lav hastighet. Må du trykke denne inn for å få drevene ned, så er noe koblet feil.

Elles kan det virke som om pumpen din ikke "orker" å heise drevet når det er under belastning. Mest trolig så begynner selve pumpen å bli sliten.

Slitt pumpe kan være en av årsakene, ja. En annen årsak kan være de to tilbakeslagsventilene som sitter i bunnen av pumpa. (Går ut i fra at du har den gamle typen som er sylundrisk formet). Disse demonterer du ved å ta ut de innvendige låseringene i enden. gi en liten touch på trim bryteren, og de "blåses ut" Innvendig i disse tilbakeslagsventilene ligger det en liten o-ring med dia ca 3mm så vidt jeg husker. Dersom denne har svulmet opp i løpet av årene vil du få dette problemet. prøv å bytt disse først. Tilbakeslagsventilen er kun presset sammen, så den går fint an å få fra hverandre med litt list og lempe. Sjekk samtidig at den innvendige fjæren er ok.

Slitt pumpe kan være en av årsakene, ja. En annen årsak kan være de to tilbakeslagsventilene som sitter i bunnen av pumpa.

Om ventilene lekker eller er defekte, så vil vel mest trolig også drevet "sige" under bruk. Slik jeg har tolket det, så er det kun under utkjøring at det ikke er nok kraft, men når det først har kommet på riktig posisjon, så holder den seg der.

Som jeg ser det så er svaret greit, du (eller tidligere eier) har koblet om på slangene, da får du den effekten som du beskriver.

Om det er tidligere eier som har gjort omkoblingen, kan det være for å unngå at drevet siger.

Koblet selv systemet slik da drevet begynte å sige i fjord sommer, fungerte greit med de ulemper som du beskriver. Har nå byttet pumpe.

KEB

Takk for svarene. Da båten kommer fra Sveits er det ikke godt å vite hva som er blitt gjort tidligere. Båten har ikke gått ''mer'' enn 800 timer, men er jo fra '88 så det er jo En gammel båt. Skal begynne feilsøking så fort jeg får tid. Regner ikke med att det er skadelig å kjøre med det så lenge. ( for utenom bensinforbruket da.)

Redigert av elvira II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...