Salingen Startet 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2008 Hei. Har kjøpt 40 hk påhenger med rorkult, som jeg vurderer å bruke uten ratt styring. Har noen erfaringer med å kjøre såpass store motorer med rorkult. Båtprodusentene anbefaler sjelden større motor enn 20 hk ved bruk av rorkult. Har ikke bestemt meg for båt, men vurderer Rana 530 åpen, eller lignende Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Hei, trodde det var maks. 30 hk man fikk med rorkult.? Har selv en 25 hk Tohatsu med rorkult som ikke er noe problem å håndtere. På nyere motorer med rorkult ser jeg at det er en enkel justering av styringsfriksjonen , så en 40 hk kan vel også håndteres med dette systemet. Hvilket motormerke har du kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Jeg har kjører en 30 hk suzuki 06 modell med rorkult. Det funker fett, men kan bli litt slitsomt hvis du skal på lengere turer i et nokså høyt tempo, spesielt med en 40hk som blir ganske tung å styre på lengre turer.. Jeg trodde også at 30hk var maks med rorkult. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Går helt fint med rorkult på en 40hk. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Hei, trodde det var maks. 30 hk man fikk med rorkult.? Har selv en 25 hk Tohatsu med rorkult som ikke er noe problem å håndtere. På nyere motorer med rorkult ser jeg at det er en enkel justering av styringsfriksjonen , så en 40 hk kan vel også håndteres med dette systemet. Hvilket motormerke har du kjøpt? Du får e-tec 140hk v-4 med rorkult i statene Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Jeg har kjører en 30 hk suzuki 06 modell med rorkult. Det funker fett, men kan bli litt slitsomt hvis du skal på lengere turer i et nokså høyt tempo, spesielt med en 40hk som blir ganske tung å styre på lengre turer.. Jeg trodde også at 30hk var maks med rorkult. går det ikke ann å stille på styrefriksjonen da? det er det ihvertfall på marineren min, har ikke sjekka på tohatsuen. Sitér dette innlegget Link to post
Salingen Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Motoren er en Tohatsu, med en vekt på underkant av 80 kg. Tidligere var det vel et krav i Nordisk Båtstandard att en skulle ha rattstyring over 20 hk. Dagen CE regler er det båtprodusentene som anbefaler passende motorstyrke. Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 går det ikke ann å stille på styrefriksjonen da? det er det ihvertfall på marineren min, har ikke sjekka på tohatsuen. Jeg har prøvd dette, men det blir ikke helt perfekt. Kanskje det bare er en feil med min motor.. Jeg får sjekke det neste gang motoren er på service Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Jeg har en 40 hk Mariner 2syl. som jeg har brukt med styrekult. Den har også manuell start. Fungerer utmerket. Tror motoren veier rundt 70 kilo. Passer meg utmerket da jeg synes den er lettere å håndtere i trangt farvann og i dårlig vær. Båten er forøvrig en Rana-Plast 510. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.