Jump to content

Autopilot, hvordan virker den?

Kodvaag

Recommended Posts

Dette er et ganske landkrabbe spørsmål.

Hvordan virker en autopilot?

Jeg forstår at den opprettholder kursen vha gps eller kompass...

Men, kan en autopilot virke slik:

Jeg kjører båten, klikk, slå på bryteren for autopilot, båten opprettholder kursen, jeg vrir på rattet til vi får ny kurs, slipper rattet, og autopiloten opprettholder denne nye kursen?

Eller, må jeg slå av autopiloten, endre kurs, og "sette" den på igjen på ny kurs?

Av sikkerhetsmessige (ikke bra å få teleflexwirebrudd i 25 knop) og komfortmessige grunner har jeg tenkt å montere hydraulisk styring og skifte ut snekke-knotterattet med et tilsvarende med en ring rundt ytterst. Lurer også litt på om det skal bli autopilot også...

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

To grunnleggende funksjoner:

1. auto - da følger autopiloten den kursen du hadde da du aktiverte den. Så har du enten trykknapper eller hjul å vri på for å endre kurs. For å overta styringen manulet (dvs at rattet skal fungere) må du deaktivere autopiloten.

2. følge en rute - da er autopilot koblet sammen med en GPS/kartplotter der du har forhåndsprogrammert en serie waypoints. Da kan du få autopiloten til å følge denne ruten. Hos meg må jeg bekrefte på autopiloten hver gang den endrer kurs ved et waypoint

I tillegg har man masse tilleggsfunksjoner - men de bruker jeg så og si aldri. Først og fremst er autppilot et hjelpemiddel for meg å holde en kurs over et lengre strekk slik at jeg kan fokusere på annet enn å ha hendene på rattet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Aha. Takk for godt svar.

Autopilot ser ut til å være bra greier for en kar som misliker bilkjøring uten cruicecontrol.

Nå håper jeg på noe oppholdsvær her i Kristiansand, sånn at jeg kan få tatt med ungene på båtturer i ferien. Kjedelig å bare lese om båtturer på forum, og ikke komme seg ut selv.

God natt der ute!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg kjører båten, klikk, slå på bryteren for autopilot, båten opprettholder kursen, jeg vrir på rattet til vi får ny kurs, slipper rattet, og autopiloten opprettholder denne nye kursen?

Garmin lanserer noen piloter i disse dager som fungerer akkurat slik du skisserer her. Andre (Raymarine) tilbyr en trådløs fjernkontroll hvor du styrer med knapper og med disse blir rattet fort "gammeldags". Det er vel med autopiloter som så mye annet - det meste er mulig (Bitteliten nevner styre-hjul og andre muligheter er joystick som også kan kontrollere gir og gass) - og har man et spesiellt ønske finnes det gjerne et produkt som gjør akkurat det du er ute etter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...