Jump to content

utenbords versus innenbords motor?

joelle

Recommended Posts

Solgte i fjor (seilbåt 36 fot), men har nå begynt og vurdere motorbåt i stedet.............;-)

Sitter og kikker en del på annonser på finn og har en del funderinger vedrørende motorvalg.

Kikker på "daycruisere" i pris leie 150.000 til 200.000. kravet her er at vi må ha mulighet at legge barn i en eller annen for for kabin under dekk.

mine tanker er som følgende (grunnet at jeg alltid har hatt seilbåt)

Utenbords motor: enkel og bytte

Innebords: mye svårere at bytte og vedlikehoøde

trenger her litt veileding, på for deler osv med det ene valget versus det andre. Gjerne og tips om aktuelle båter / typer

Solgte i fjor (seilbåt 36 fot), men har nå begynt og vurdere motorbåt i stedet.............;-)

Kikker på "daycruisere" i pris leie 150.000 til 200.000. kravet her er at vi må ha mulighet at legge barn i en eller annen for for kabin under dekk.

Ja, det blir nok en stor overgang. Det blir nok trangt hvis du og kona skal sove under dekk sammen med barna i en daycruiser til 150-200 tusen. :confused:

Hei, beklager at jeg misforsto. Skal du kun ut på dagsturer. med små barn som skal sove litt på turen kan det være fornuftig med en daycruiser på minst 18- 20 fot med utenbordsmotor.Som du selv sier er det enkelt å bytte en utenbordsmotor, fremfor en innenbords hvis noe går galt. Det er utrolig mange båter til salgs i 150-200 tusen prisklassen. Husk det er kjøpers marked i disse dager og muligheter for å prute. Lykke til. :flag:

En utebords er enklere å bytte ja, men hvor ofte bytter en en motor? En innenbordsmotor kan en servicere uten at verktøy og deler faller i vannet.. Innenbordsmotor gir ofte soldekk over motorkassa, men de tar allikevel litt plass inni båten. Viktigste grunnen for innenbords: Du kan ha dieselmotor..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Jeg har selv 4 barn og trives godt med 20 fot daycruiser av typen Skibsplast 605. Grunnen til at denne egner seg godt til små barn på dagstur er at barna lett kan komme seg fram på dekk via de brede dollbordene. De har en liten cabin de kan ta en liten lur, eller sitte å leke med sitt. I tillegg er det prioritert stor plass i cocpit, slik at det går an for barna bevege seg litt rundt i båten. Legger med et eksempel på denne båten fra Finn.no:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

2015 Mazda

2016 US Ford

Bare generelt for/imot innenbords.. Men jeg synes ikke hvorvidt det er lett å bytte motor bør være en faktor i båtvalg. Bedre å finne en båt med en motor en ikke behøver å bytte.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

På en daycruiser av den størrelsen det snakkes om her så er det etter mitt syn fornuftig å ha motoren montert utenfor båten og ikke inne i.. Så jeg hadde uten tvil gått for en utenbordsmotor på slike daycruisere siden jeg ønsker mest mulig plass inne i båten og ikke ønsker at motoren skal oppta "halve" båten

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I en båt av denne størrelsen ville jeg gått for utenbords. Det er flere grunner til det.

- Mye mer å velge i - altså muligheter til å få akurat den båten til den prisen du vil er større

- Oftest betydelig mindre støy. Sammenlign f.eks. en firtakts utenbords med Mericruiser 1,7 innebord som sitter i en del daycruisere. Det er stor forskjell

- Enklere vedlikehold og service.

- Du slipper drev med alt det er av jobb og service

- Dieselen er for tiden så pass dyr at driftskostnadene ikke blir urovekkende mye større

Fordelen med innenbords er selvsagt større badeplattform. Du får diesel om bord med alle de fordeler det er (driftsikkerhet, lavere forbruk osv). I tillegg vil jeg si at levetiden er noe lengre på en innenbords diesel om det har noe å si for deg. Popularitet på bruktmarkedet vet jeg for lite om, men vil tro at normalt sett vil kanskje en innenbords diesel være lettere omsettelig.

Har sett noen 18-20 fots daycruisere med innenbordsmotor, hvor tilgjengeligheten m.h.t. service og vedlikehold er meget begrenset. Ser ut som produsenten har presset inn motoren for enhver pris. Ved litt omfattende service og vedlikehold på en utenbordsmotor er det vanlig å ta båten på land. På en innenbordsmotor i denne klassen er det like trangt uansett. Man bør ikke være stor av vekst. :lol: Det var nå min mening om innenbords/utenbords i 18-20 fots båter.

ADNOH - du viser til en Skibsplast 605 m/70hk, en båt jeg synes må være helt riktig for å dekke joelles behov, men er det ikke noe snaut med en 70hk på denne båten for en familie på fem? Vet at det ble solgt mange av disse båt/motorkombinasjon da båten kom (var det noe med prisen rett under 200' dengang?) og at skroget er lettdrevet, men ville trodd det var en fordel med 90 eller 115hk på denne? Hva har du selv og din erfaring?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

På en daycruiser av den størrelsen det snakkes om her så er det etter mitt syn fornuftig å ha motoren montert utenfor båten og ikke inne i.. Så jeg hadde uten tvil gått for en utenbordsmotor på slike daycruisere siden jeg ønsker mest mulig plass inne i båten og ikke ønsker at motoren skal oppta "halve" båten
Tror dette er det viktigste argumentet for utenbordsmotor på mindre daycruisere. Du har ikke mer plass enn du trenger, og har du innenbordmotor blir mye av dekket erstattet av solseng. Skal du ha med små barn, er det greitt at de har litt plass å bevege se på innenfor rekka. Oppe på solsenga er det mindre barnevennlig. Innenbordsmotor koster mer, og du har mer vedlikehold samt skroggjennomføringer å tenke på. Innenbordsmotor veier også mer. Mer vekt betyr mer drivstoff.
Dæven; husk at du behøver ikke dokumentere HVER gang da.... :smiley:

Suzuki

:rolleyes: Tenkte vell at du skulle lese denne tråden, og tenkte at du skulle få en oppdatering av det siste på barn fronten.

Vill på samme gang si at jeg synes at det er relevant med alder på barna. for hvis du har tre barn på 10-14 års aldern er det andre kriterier som er viktige når man velger båt

ADNOH - du viser til en Skibsplast 605 m/70hk, en båt jeg synes må være helt riktig for å dekke joelles behov...

Skibsplast 605 er en flott båt, men 655 mener jeg er et ennå bedre kjøp :yesnod: Et par fot større utgjør en god del mer plass både i høyde, lengde og bredde. Og ikke minst en betydelig større cabin. Og prisdifferansen er ikke stor. Ser det ligger over 30 eksemplar av 655 til salgs på Finn, med priser fra kr 250.000,- Da kommer du vel litt over budsjett men det er som sagt kjøpers marked nå = prute!

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jeg ville gått for utenbords..

De nyere utenbordsmotorene av både 2takt og 4takt har kommet betydelig ned

i drivstofforbruk. De er meget stillegående og servicevennlige. De er også

meget driftssikre og utrolig greie å gjøre vedlikehold på når man har båten på henger.

Min erfaring er at de fleste som har båter på inntil ca21 fot også har båthenger, for at båten

tas på land om vinteren.

Innenbordsmotor og aggregat av noe eldre årgang ville jeg absolutt unngått. Motoren er ofte

kilt ned i et minimalt motorrom som gjør vedlikehold til et C moment, og så får du alt det ekstra

styret som følger med aggregatet. Kan fort bli dyrt.

På landjorda koster nå mange steder dieselen mer enn bensin, og jeg tror ikke det tar

lang tid før dette er tilfellet også på sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...