Jump to content

Hva slags strømkontakt er det i gjestehavner?

tom-ass

Recommended Posts

Skal på fjorden snart, og har ikke landstrømanlegg i båten, men tenkte jeg skulle ta med en skjøteledning for å lade batteriene. Men så dro det etter meg at det sikkert er no "euro-kontakt" og ikke tradisjonelle stikk som vi har i hus og garasje.

I så fall må jeg ha en overgang.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Litt variabelt det der. Nyere havner har de runde blå og eldre har slike som hjemme. Har alltid med overgang så blir ikke det noe problem. Jeg har blå kontakter i begge ender av landstrømkabelen og overgangen er en gammel motorvarmerkabel fra bilen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Det vanligste er nok vanlige jordet stikkkontakt slik de fleste har hjemme, men ganske mange gjestehavner har kontakter fir det runde 16-ampere støpselet som Knut har lagt inn bilde av. Noen havner har begge varianter. Det lønner seg uansett å ha med adapter, og en adaper laget med en kort ledningsstump er gjerne det mest praktiske, for den kan bl.a. lettere sikres. Jeg har ofte adapteret i båten, så er det ikke så mange som lar seg friste til å stjele adapteret (slikt skjer, dessverre).

Noen havner har brukt kontakter som slett ikke er standard, slik at de lettere kan ta betaling for strøm. Da får du en overgang mot depositum.

Merk at 2 pols er 10 Ah og 3 pols er 16Ah

Du mener slike "2 pols"? De er vanligvis 16 A (selv om mange av oss har vokst opp med slike kontakter på 10A kurser i heimen). Også CEE-kontaktene kommer i 2-polet utgave (dvs 2+jord) for 16A. Hvor mye strøm det faktisk er til den enkelte båt i et bryggeanlegg har lite å gjære med hvilken type kontakter anlegget er satt opp med.

Det er på trefas det blir kronglete ettersom vi i Norge bruker 3+jord mens europakontakten er 4+jord.

Vårens underlige opplevelse var en båt på drøyt 50 fot som fortøyde til brygga rett foran min båt, hvor skipperen hopper i land med en kabel uten noe støpsel, en skrutekker og et multimete. Så måler han seg fram i nærmeste kontakt, bruker skrutrekkeren til å stappe ledningene ned i i kontakten, surrer kabelen til el-stolpen og hopper om bord igjen. Er det rart det går mye sikringer?

Jepp! :yesnod::cool:

Ang. de blå 2-polte kontaktene MED jord (tilsammen 3 poler) Merk at de finnes i 2 utgaver. På utsiden av sirkelen er det en styrepinne; Denne kan stå enten" klokka 6 eller klokka 9"... (I forhold til jord) Disse går IKKE om hverandre. I havna vår er det "klokka-6-kontakter" som er installert Er det noen som vet om det er noen standard her?

De blå runde kontaktene med 3 poler + jord er for 230 volt. Hvis kontaktene er RØDE er de mest sannsynlig med 4 poler + jord... (De tre fasene, null-leder OG jord.) 230 volt taes her ut mellom null-leder og en fase.

DET er sannsynligvis årsaken til at skipperen på 50-foteren brukte elektriker-støbselet som Sjøtummel beskriver?.. :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

DET er sannsynligvis årsaken til at skipperen på 50-foteren brukte elektriker-støbselet som Sjøtummel beskriver?.. :rolleyes:

Årsaken til at noen bruker elektrikerstøpsel er at de ikke gidder å bruke noen kroner på å kjøpe eller lage sikre overganger. (Og, elektriker-støpsel er langt fra sikkert.)

Det er ikke dyrt å kjøpe de nødvendige støpslene. (Litt forvirrende med de to variantene av CEE-støpselet, men du blir ikke ruinert av å ha begge utgaver liggende klar i båten.)

Spøk til side:

Kontakten som er avbildet i innlegg #2 er en kl.6-kontakt...

TROR at kl.9-kontakter benyttes for å "stenge ute" visse brukere...

Har sett at enkelte filer bort den ekstra styre-tappen for å kunne bruke kontaktene over allt. :rolleyes:

Sjøl har jeg med (i bobilen) forskjellige kontakter, slik at jeg KAN koble meg til, uansett hva slags kontakter som måtte dukke opp. :yesnod:

For båten vil de blå kontaktene dekke tror jeg.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Men spørsmålet om kl 6 / kl 9 - kontakter var det ingen som tok tak i :rolleyes: :rolleyes:

Sånn som folk maser. Begge disse CEE-kontaktene er 2-pol + jord. Den som brukes som standard i Norge har styrepinne klokka 6 (dvs at styrepinnen ligger nærmest jord). På det alternative støpselet jeg har er styrepinnen mer klokka 10 2 enn 9, men jeg antar vi snakker om den samme. Den er etter det jeg husker svensk, men brukes i en del norske marinaer som vil være litt særere enn gjennomsnittet.

Lagt til:

For å gjøre det enda enklere - de norske kontaktene er blå, og fargekoden er en del av standarden. For å gjøre det litt kronglete finnes det grønne 2p + jord i versjoner med enten klokka 10 eller klokka 2. Den versjonen jeg har fått i en sær marina er klokka 2. Jeg ser av standarden at det finnes faktisk en klokke 9-utgave av 2p + jord, og den skal være rød.

abl17.jpg

(Beklager oppløsningen, men båtplassens begrensninger og det begrensede utvalg bilderefigeringsverktøy på min reise-PC er en dårlig kombinasjon)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
321399_3738_6039_7859_x_20060704_134517_823.jpg Men overgang finnes både hos Clas Ohlson og på Biltema, og sikkert også på elektriske forretninger

Denne overgangen vil jeg ikke anbefale. Den gjør at din tilkobling til strømuttaket på brygga vil stå rett ut 20 cm fra stolpen på brygga. Sjansen for at noen klarer å komme borti den så kontakten brekker er derfor stor.

Jeg vil heller anbefale å kjøpe en Han Blå 3-pins og en Hun 2 pins. Forbindes med en 0,5 m gummikabel. Koster LITT mer, men det ruinerer deg ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg tillater meg å reise følgende problemstilling:

Er det korrekt å koble fra jordingen i landstrømskabelen? Jeg fikk dette rådet i forbindelse med innkjøp av ny Jeanneau, der landstrømskabelen er utstyrt med det blå tre-pins støpselet (CEE).

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...