roaldbj Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Deler synspunktet til Herman. Dersom det er plass, er denne ett alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 (redigert) ..Deler synspunktet til Herman. Dersom det er plass, er denne ett alternativ. Nope, den er IKKE et alternativ, fordi den viste kontakten er "omvendt" av hva som trenges; Det ER tre-pins stikkontakt på kaia... I havna vår er det ikke lov til å benytte slike overganger! I flg. tettningsgrad osv. skal det være hel kabel fra uttaket (tre-polig blå) til kontakten ombord. Først DER kan det benyttes overgang. Jordleder skal være inntakt helt frem til kontakten ombord; Hva som gjøres etter DET (m.h.p. jord), er opp til den enkelte. Redigert 18.Juli.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Forstår. Grei regel dere har i havna. Jeg har slik tilkobling ombord som vist under. På Anholt var det nødvendig å bruke tilkobling noe lignende det jeg viste på bildet over. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 (redigert) Hvis man "drar litt omkring", kan det være smart å ha diverse overganger liggende EN løsning er "elektriker-kobling" En annen er div. kontakter, en stump gummikabel og et voltmeter. Men da bør man vite hva man gjør Sidesprang: Bruker bobil som yrkesbil deler av året. Har liggende en pose med div kontakter i bilen, og DET er kjekt, for flere steder er det "røde kontakter"...Vurderer å snekre sammen en box (IP 66) med sikringer og jordvern i, for noen kontakter KAN være 63 amp, og det "føler jeg" er i meste laget Redigert 18.Juli.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Hva med banstikkere på landstrømkabelen, + et voltmeter? Da er en 100% sikret! :nono: Lars H. (live fra Kommersøya via ICE her) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tom-ass Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Jeg lagde meg en med blå stikkere (kl6) og vanlig støpsel, Kjøpte ne på Clas og en halvmeter med kabel på den lokale el-butikken. Med "vanlig" skjøteledning og den blå som jeg har lagd meg nå bør vel jeg være forbredt på å kunne få strøm. Det er forøvrig disse havnene det eventuelt er mulig vi skal innom i sommer: Drøbak Moss Tønsberg Stavern Nevlunghavn Jomfruland Risør Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
roaldbj Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Ser du skal innom endel av de populære havnene. Det kan være lurt å lage seg "forgreninger" på tilkoblingen din slik at en opptatt kontakt likevel kan benyttes av deg. Jeg sitter og ser i den danske katalogen til Nautisk Udstyr, og der koster slike ferdige forgreninger i området DKR 450. Det blir derfor atskillig rimeligere å lage en selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.