oysteinSK Startet 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2008 (redigert) Hei! Er det noen som veit hvordan jeg regner ut maks skroghastighet? Har hørt at maksfarten i knop er 1,4 ganger kvadratroten av vanlinjen. Er det noen som veit om detter er riktig?? Redigert 13.Juli.2008 av oysteinSK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Skroghastighet står beskrevet i Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Hull_speed Tilføyd: Legg merke til at beregningen er mest brukt for små seilbåter og robåter. Redigert 13.Juli.2008 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Den formelen funker heller dårlig på halv og helplanere Sitér dette innlegget Link to post
oysteinSK Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Det funker ikke halv og helplanere. Etter det jeg har hørt i alle fall. Men er det flere enn meg som synes at denne formelen er genial. Nå trenger jeg bare en formel for å regne ut vannlinja. Men først lurer jeg på om noen kan forklare meg nøyaktig hvor vannlinja går? Er det langs den ene halvdelen av båten? (F. eks. venstresiden av kjølen) Føler meg egentlig litt uvitende, men det er best å være på den sikre siden:D Redigert 13.Juli.2008 av oysteinSK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Formelen er en tommelfinger regel som fungerer for alle normale deplassementsbåter, enten det er tankskip elle planende båter i deplassementsfart.... Skorghastigheten kalles også for deplasements hastighet til en båt eller skrog. Med dette menes at båten ikke planer men flyter i vannet ved hjelp av oppdrift etter Arkimedes lov. Når en båt passere skroghastigheten så begynner den å plane i større eller mindre grad og dermed har den ikke noen skrogfart mere... Så om en holder seg til deplassementsfart basert på Arkimedes lov så er formelen basert på bølgehastighetsformelen som gir oss Her er c bølgehastighet i m/s, g er tyngdens akselerasjon (9,81 m/s2 ), l er symbol for bølgelengden og pi er 3,14 og Lambda er lengden i meter. På jorda er denne bølgehastigheten kun avhengig av bølgelengden. Redigert 13.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
oysteinSK Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 hmm... I følge linken til Kjeles vil skroget få store belastninger når man overskrider skroghastigheten, og i følge deg vil skroget/båten presses opp og planer. Men jeg lurer på hvorfor skroghastigheten har noe med bølgehastighetsformelen og ikke noe med viskositeten til vann å gjøre? (Dette er ikke kritikk) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Har hørt at maksfarten i knop er 1,4 ganger kvadratroten av vanlinjen. Bare hold deg til denne formelen, så går det ganske bra. Bare husk at vannlinjen er i fot, altså ikke i meter. Det som er utfordringen er å måle vannlinjen. Dette er den del av skroget som er i kontakt med vannet når båten flyter. En enkel måte å måle lengden på er å bruke loddesnor i baug og akter og måle avstanden mellom disse. Sitér dette innlegget Link to post
oysteinSK Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Okey! Men du kan si at jeg har en særegen interesse for båt. Pluss at det er litt dumt og bruke en formel man ikke har noen ide om hvordan "oppsto". Jo mere jeg veit om formelen, jo bedre er det! Men på en annen sider er det kanskje ikke så ekstremt viktig å bruke formelen på ALLE båter jeg evetuelt kommer til å lage. Bare litt interassant å vite!!:D Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Dersom du har en særegen interesse for båt ville jeg anbefale at du gjøor som de praktiserer i modelltanken på Marintek i Trondheim. Der fortograferes skrogene fra siden under ulike hastigheter. Du kan under roilige værforholde seile med fortskjellige hastigheter og la en kamerat med videokamera filme bølgedannelsen fra skroget under tiltagende hastighet. Det er ganske markant endring på bølgeformasjonene akter når du når skroghastigheten. Dersom du i tillegg benytter VHF og forteller til filmopptageren om hastigheten din, vil du i ettertid se interessante sammenhenger mellom GPS hastighet og bølgedannelse. Dette er den mest eksakte måten å måle skrogfarten på - så langt jeg har lært, men jeg er ingen ingeniør. Sitér dette innlegget Link to post
oysteinSK Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Sikkert lurt å kontakte dem! Trur du det er mulig å sende en mail? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Dersom du virkelig ønsker å kontakte Marintek er dette adressen: http://www.sintef.no/Home/Marine/MARINTEK/ . Timeprisen er relativt høy - det er nok lurere å be bekjente bidra med beregning av skroghastigheten din. Mye kan vi også gjøre her på BP. Dersom du oppgir lengde på båten (helst i vannlinjen), bredde, vekt og dyptgående - så kan flere av oss hjelpe deg - kostnadsfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Okey! Men du kan si at jeg har en særegen interesse for båt. Pluss at det er litt dumt og bruke en formel man ikke har noen ide om hvordan "oppsto". Jo mere jeg veit om formelen, jo bedre er det! Dette er meget sunne interesser etter mitt syn, man skal ikke ta alt for god fisk og bruke det blindt.... Det er etter mitt syn meget viktig å vite hva som ligger til grunn for denne formelen og andre som man velger å bruke i livet for øvrig... Det er selvsagt ikke nødvendig å kjøpe konsulenttimer eller utføre praktiske tester på Marintek for å få noe mere "kjøtt på beinet"... Dette gir en grei rediggjørelse for sammenhengen mellom det vi kaller skrogfart og bølger.. Når en båt flyter gjennom vannet, lager skroget turbulens og bølger. Disse er små og gir bare en liten friksjon. Mye av denne turbulensen vil ligger tilbake som kjølvann etter båten. Raskt vil det danne seg ei bølge som har samme hastighet som båten. Kun denne bølga "tar vare på" den tilførte energien og mates med turbulens og småbølge-energi. Med lavere fart enn snekkefart skaper ikke denne bølga noe stort problem for den gode snekkeformen. Når en forsøker å gå raskere enn snekkefarten, må bølgen som følger med båten øke i lengde og bli vesentlig lenger enn båten. Da møter båten motbakke i sin egen bølge. Når snekka ikke greier å gå fortere skyldes det to forhold. Den greier ikke bakken og når den går på skrå i vannet lager den ekstra mye turbulens og bølgeenergi. Dermed blir den bølga som følger båten, tilført ekstra mye energi og blir svært høy. Da blir bakken enda brattere, båten lager enda mer bølgeenergi osv. Dette gir jo et greit svar på hvorfor halvplanere(fjordploger) er en vannskapning drivstoffmessig sett... Men jeg tror vi kan forstette på PM siden dette nok neppe har allmenn interesse her på forumet siden du tilnærmet henvises til Marintek for enkle disuksjoner om en formels opphav.. Da kan vi gjerne diskutere tanker omkring hvorfor ikke viskosteten kommer på banen, men densiteten spiller en rolle med tanke på energien... Redigert 13.Juli.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Men jeg tror vi kan forstette på PM siden dette nok neppe har allmenn interesse her på forumet siden du tilnærmet henvises til Marintek for enkle disuksjoner om en formels opphav.. For all del, ta mest mulig på forumet. Kan sikkert være av interesse for mange, selv om de ikke deltar i diskusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Må innrømme at jeg er rimlig grønn på dette området. Jeg opplever jo imidlertid at det dannes hekkbølger vinkelrett på fartsretningen bak båten når jeg har lav fart opp til kanskje 7-10 knop. Har jeg jolle hengede bak så legger jeg den på andre hekkbølge slik at det er minst mulig motstand under tauing. Merker stor forskjell på belastningen i slepetau når jolle henger i feil avstand (kjenner med hånden). Når fartes økes ytterligere så dannes det mer en vifteform av bølgene bak båten. Der jolla ligger blir det da næmest flatt vann. Regner med at den såkalte skroghastigeten på min båt er ca 7, maks 8 knop. Over det må jeg tilføre ganske mye mer motorkraft for å øke farten. Kan det stemme? Redigert 13.Juli.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 hmm... I følge linken til Kjeles vil skroget få store belastninger når man overskrider skroghastigheten, og i følge deg vil skroget/båten presses opp og planer. Men jeg lurer på hvorfor skroghastigheten har noe med bølgehastighetsformelen og ikke noe med viskositeten til vann å gjøre? (Dette er ikke kritikk)Wiki-referansen refererer vel til en litt mer abstrakt bruk av uttrykket, a-la at "nå jobber vi så fort som det går an/det lar seg ikke gjøre å øke hastigheten". Den mer folkelige forklaringen på fenomenet skroghastighet er vel at båten "står" i sin egen bølge og ikke klarer å komme seg over bølgekammen før den tilføres _mye_ mer kraft, dvs. begynner å plane. Da blir det straks mer logisk at bølgelengde/bølgehastighet er en viktig del av formelen. Sitér dette innlegget Link to post
oysteinSK Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Ja trur jeg forstår det nå:D Men la oss si at skroget/båten beveger seg i skroghastighet, så trengs det mye mer kraft før den planer. Er sånn at den tiden mellom at båten går i skroghastihet og at den begynner å plane, blir skroget utsatt for store belastninger? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Men jeg lurer på hvorfor skroghastigheten har noe med bølgehastighetsformelen og ikke noe med viskositeten til vann å gjøre? (Dette er ikke kritikk) Dette er fordi ved maks fortrengningshastighet - skroghastighet- er kraften fra de genererte bølgene mye større enn kraften p.g.a. viskøs friksjon. Viskositeten spiller en større rolle ved lave hastigheter. Se f.eks. mitt svar i emnet Får båten større fart i saltvann enn i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Dette med belastninger er antakelig lite aktuelt for småbåter, men kanskje ved f.eks. "overmotorisering" av gammelt større fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg er ikke så sikker på det. Jeg har snakket med flere som har "overmotorisert" snekkene sine uten å få forventet resultat. Jeg tok bilder fra siden av en tidligere båt jeg hadde i fartsområdet 4 til 18 knop hvor bildene ble tatt for hver 1/2 knop fartsøkning. Jeg seilte ved siden av med gummibåt. Det hele ble komplisert å vurdere fordi trimflapsene ble benyttet samtidig. Skroglengden på båten mener jeg var omlag 10 meter i vannlinjen (Scand Atlantic 3500 2000 mod). Så langt jeg husker begynte hekkbølgen å grave ved 7.5 knop samtidig som baugbølgen endret form. Jeg forsøker kanskje å få jentene ombord til å seile nåværende båt med stigende fart mens jeg tar videoopptak av bølgedannelsen fra lettbåten. Dette er ting som fasinerer meg. Hos oss er nå dieselforbruket omlag 2.5 l/nm med 8.5 knops fart og vekta er omlag 14 1/2 tonn. Jeg synes dette er bra med en gammel motortype (2 x Yanmar 6LYA-STE, 340 HK på aksel, 370 HK på drivhjul). Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 17.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2008 HMmm... I MITT vokabular er skroghastigheten den hastighet hvor båten fortsatt beholder sitt deplasement... (=Vannfortrenging) I flg. kurver etc hentet fra Marintek og bøker om fritidsbåten, er skroghastigheten for MIN båt (med lwl på ca 5 meter) lik ca 3 knop. Noe jeg testet en sommer for noen år siden: Hadde da en båt på lwl 5,5 meter og fant at laveste bensinforbruk var ved 3,2 knop... Som stemmer ganske bra med formelen. For den som er ytterligere intr. i utdyping, vil et søk på goggle med "skroghastighet" gi masse svar... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.