TwinCab Startet 2.April.2004 Link til dette innlegget Startet 2.April.2004 Jeg må har mer luft inn i motorrommet på Jodaen. Luft til motorrommet er utført ved at det er boret runde hull med diameter ca. 65 mm på hver side av motorromskassen. Fra disse hullene går det 65 mm slanger som er koblet til luftinntak på hver side av båten. Opprinnelig var det 4 slanger for luft inn på den ene siden og 2 slanger for luft ut på den andre siden. De opprinnelige slangene var utført med et lerretslignende stoff på ståltrådspiraler. Det var ingen isolasjon rundt slangene. Jeg har nå fjernet disse slangene og boret flere hull i motorkassen slik at jeg får plass til 8 slanger for luft inn på den ene siden og 4 slanger for luft ut på den andre siden. Jeg har kjøpt plastslanger som jeg kommer til å bruke i stedet for de opprinnelige slangene. Så er spørsmålet/problemet. Motorstøy vil jo gå ut gjennom hullene/slangene på hver side av motorkassa. Jeg har sett at det bør/må lages såkalte lydfeller her. På prinsippskisser ser jo dette greit ut, men det er trangere plass enn som så på hver side av motorkassa (her ligger jo vanntank, septiktank, dieseltank etc. og det er avsatt relativt liten plass til framføring av luftslangene). En mulighet som jeg ser, er å montere isolasjon rundt hvert enkelt rør fra motorkassen og så langt opp mot luftinntakene som mulig. Jeg antar at jeg har plass til 25 mm tykke lamellmatter (glava eller rockwool) som jeg taper fast rundt slangene. Er det verdt arbeidet (kronglete montering og tilpasning m.m). Er det andre materialer som er bedre egnet enn lamellmatter av mineralull eller er det helt andre løsninger som kan anbefales eller er prøvd av andre Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Jeg tror du blir skuffet om du monterer isolasjonen på utsiden av slangene. Absorbasjonsmaterialet må være innvendig i slanger/kanaler om de skal dempe støy fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sinus_nor Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Asfaltplater er ypperlig til støydemping. Men jeg tror det blir vanskelig å få disse fleksible nok til at de går rundt rørene dine. Mulig det går ann og varme dem. Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Jeg ville isolert med Rockwool skåler de er mer kompakt enn glava lammel matter, og derfor isolerer bedre mot stoy. Du kan også legge på en soundstop matte 3mm tykk , den er utrolig bra. Det er bare tull at det ikke hjelper å isolere på utsiden. Alle rør til i større båter blir isolert på utsiden: ventilasjon, luft til motoren, eksos etc. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 2.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Absorbasjonsmaterialet må være innvendig i slanger/kanaler om de skal dempe støy fra motoren.Nei, det kan jeg ikke. Det antallet slanger med den diameter som jeg har angitt gir til sammen det tversnittet på luftilgangen som er nødvendig (i følge Volvos brosjyre vedr. luft til en TAMD 41 motor). Hvis jeg reduserer tversnittet ved å montere noe inne i slangene, må jeg har flere slanger og det har jeg ikke plass til. Men det monteres da lydfeller e.l. i forbindelse med vanlig bygningsventilasjon. Jeg kjenner ikke til hvordan disse lydfellene er utført, men jeg kan vanskelig tenke meg at de er utført slik at de reduserer kanaltversnittet. Det er jo det tversnittet de respektive kanalene er dimensjonert til for å gi tilstrekkelig luftmengde. Finnes det et prinsipp her som også kan brukes i båt. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 2.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Du kan også legge på en soundstop matte 3mm tykkSoundstop?? Hva slags matte er det. Hvor får jeg tak i den (jeg sogner til Kongsber/Tønsberg) Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Det er en gummimatte som har samme effekt som bly, den demper utrolig godt støy. Jeg vet at du kan få den hos Kaefer Ikm i Stavanger tlf 51819030. Du får det også hos Trelleborg Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Ingen problem å isolere på utsiden, men lydfelle blir det ikke. Det vil vel heller bli en lydleder er jeg redd. En lydfelle er vanligvis en kasse som innvendig er kledd med et lydabsorberende materiale. Poenget med lydfella er at lyd som går inn i ene enden av kasse skal absorberes inne i kassa slik at det som slipper ut i andre enden skal ha sterkt redusert lydnivå. Eksospotte er et godt døme på lydfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Nei det er ingen lydfelle, men lyden vil ikke gå ut gjennom luftslangene. Motoren vil jo dra luft inn i motorrommet , så jeg tror ikke det blir så mye støy på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 2.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 men lyden vil ikke gå ut gjennom luftslangene. Motoren vil jo dra luft inn i motorrommet , så jeg tror ikke det blir så mye støy på utsidenNja, det er vel ikke helt riktig. I følge Volvos brosjyre om luft til motorrommet, så er det to "typer"luft som trengs for motoren. Det ene er luft til forbrenning av diesel og det andre er luft til ventilasjon av motorrommet. I mitt tilfelle er dette i følge dimensjoneringen etter nevnte brosyre at 4 luftslanger (nøyaktig beregnet 4,3 slanger) sørger for forbrenningsluft inn til motorrommet og 4 luftslanger (nøaktig beregnet 3,7 slanger) sørger for ventilasjonsluft inn til motorrommet. Derfor 8 luftslanger på den ene siden. De 4 luftslangene på den andre siden skal da sørge for at ventilasjonsluften kommer ut igjen fra motorrommet (ventilasjon av motorrommet er jo i prinsippet kald luft inn og varm luft ut). Så dersom bosjyren er riktig (og teorien funker) så vil de fire slangene på den ene siden føre luft (og lyd) ut Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Lagde en kasse i finer som ble kledd med "eggeformet" (påsketid :)skumgummi innvendig. Så ut som en fulekasse, luft inn i ene enden, luft ut i andre enden, eller visa versa. Inni kassen var det to plater som ble dekket med det samme skumgummien. I snitt så dette ut som en lybrint. Hadde en utrolig demping på hylingen fra turboen. Måtte fjerne denne da sepiken krevde denne plassen. Dersom du har plass til dette er det enkelt å lage/billigt...... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TMe Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 bmo skjønte poenget, han har laget en lydfelle. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 3.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 bmo skjønte poenget, han har laget en lydfelle.Ja jeg hadde vel også en slags følelse av det når jeg leste innrlegget. Jeg er imidlertid ørlite (eller kanskje litt mer) usikker på detaljene i utførelsen som du beskriver bmo. Kan du gjøre dette litt mer detaljert . Hvor mye plass vil det ta - det er vel her jeg er litt redd for at jeg får problemer Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Derfor 8 luftslanger på den ene siden. De 4 luftslangene på den andre siden 8 + 4 = 12 .... Sammenlignet med min installasjon så må dette bli "nok luft" til motoren, muligens mer enn nok?? I min båt med AQAD41A har jeg 2 luftslanger med diameter 10cm på hver side, totalt 4. Slangene er ikke lange (ca 1 m) og de er mer eller mindre rette. Dette er originalinstallasjon. Jeg har inntrykk av at det er godt med luft til motoren, og jeg har rimelig bra brenstofføkonomi og i alle fall god nok maksfart. Det er sikkert noen her på forumet som kan beregne om du får bedre lufttilgang ved færre slanger, men med større tverrsnitt for å redusere motstanden i rørene. Ville ikke det gjøre det hele enklere?? Da vill det vel være enklere å støyisolere slangene (utvendig!)? Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 3.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Det er sikkert noen her på forumet som kan beregne om du får bedre lufttilgang ved færre slanger, men med større tverrsnitt for å redusere motstanden i rørene. Ville ikke det gjøre det hele enklere??Jo, jeg er for så vidt enig i det. Men luftinntakene på sidene av båten er laget som en slags kasset med bunn samt luftspjell på siden der luften kommer inn. Slangene må føres opp i bunnen av kasetten (jeg har to slike på den ene siden og en på den andre siden). Bunnen av kasetten (der luftslangen skal føres inn) er ikke bredere enn ca. 80 mm slik at det ikke kan brukes slanger med særlig større diameter enn 65 - 70 mm (da måtte jeg i så fall ha skiftet ut alle luftinntakene). Nå var det akkurat plass til to nye hull på ca. 65 - 70 mm for to nye luftslanger mellom de to eksisterende hullene i bunnen av hver kasett. Jeg får da 4 hull og 4 slanger med nevnte diameter opp i hver kasset, til sammen 2 x 4 og 1 x 4. Jeg vurderte ikke i det hele tatt å gå over til større slanger med større tversnitt for jeg hadde ikke lyst til å skjære større åpninger i sidene på skroget for få plass til større luftinntak Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Ja jeg hadde vel også en slags følelse av det når jeg leste innrlegget. Jeg er imidlertid ørlite (eller kanskje litt mer) usikker på detaljene i utførelsen som du beskriver bmo. Kan du gjøre dette litt mer detaljert . Hvor mye plass vil det ta - det er vel her jeg er litt redd for at jeg får problemer Har her laget en rask skisse. Kassen invendig klees med eggeskumgummi el.l. Alle plater dekkes. Formen eller størrelsen er valgfritt. Det som er viktigt er at luften må gå igjennom hele demperen, den bør ha litt større igjennomstrømmnings volum ("slangediameter") en inn/ut slangene. Det kan lages flere spjeld i kassen etter behov/størrelse. Størrelse/fasong lager du etter plassen du har til rådighet. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TwinCab Svart 3.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Har her laget en rask skisse.Takker. Jeg skal ned til båten i morgen så da kan jeg vurdere om jeg har plass. Jeg regner med at jeg i så fall kan lage en kasse og la alle slangene gå inn i den ene enden og videre at det går tilsvarende slanger ut fra den andre enden, bare jeg passer på at åpningstversnittet igjennom kassen er like stort eller større en summen av tversnittet på slangene. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Hvilken støy er problemet ditt TwinCab? Er det støyen som kommer ut gjennom åpningen av lufteslangen? Eller er det støyen som brer seg gjennom selve slangeveggen? Ligger slangene under en ikke støyisolert dørk? Ofte er det slik at den støyen som kommer ut fra hullet i skutesia ikke er det største problemet. I såfall må du nødvendigvis ikke ha en lydfelle. Lydfeller er det gjerne på varmeapparatslangene. Der er jo uttakene rett inn i cabinene. Lydfeller er ofte en del av monteringssettet. Bare sånn at beregningene dine ikke går i dass: Lydfeller fører til en betydelig høyere luftmotstand og tilsvarende mindre gjennomstrømming. Spesielt hvis luftstrømmen er rask. Jeg ville benyttet færre og større rør for det første. Dernest isolert rørene på utsiden og droppet lydfellene. (hvis altså støyen utenfra ikke er problemet) Dette med diameter: Ta 5 sugerør og prøv å pust gjennom dem. Så tar du en tilsvarende lang slangebit med like stort innvendig areal som de fem sugerørene til sammen. Samme areal, men lettere å puste. Mindre luftmotstand. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Hvilken støy er problemet ditt TwinCab? Er det støyen som kommer ut gjennom åpningen av lufteslangen? Eller er det støyen som brer seg gjennom selve slangeveggen? Ligger slangene under en ikke støyisolert dørk? Ofte er det slik at den støyen som kommer ut fra hullet i skutesia ikke er det største problemet. I såfall må du nødvendigvis ikke ha en lydfelle. Lydfeller er det gjerne på varmeapparatslangene. Der er jo uttakene rett inn i cabinene. Lydfeller er ofte en del av monteringssettet. Bare sånn at beregningene dine ikke går i dass: Lydfeller fører til en betydelig høyere luftmotstand og tilsvarende mindre gjennomstrømming. Spesielt hvis luftstrømmen er rask. Jeg ville benyttet færre og større rør for det første. Dernest isolert rørene på utsiden og droppet lydfellene. (hvis altså støyen utenfra ikke er problemet) Dette med diameter: Ta 5 sugerør og prøv å pust gjennom dem. Så tar du en tilsvarende lang slangebit med like stort innvendig areal som de fem sugerørene til sammen. Samme areal, men lettere å puste. Mindre luftmotstand. Lotus Det beste er å bruke rør med en glatt innervegg, såkalte fleksirør har en ruglete innervegg og skaper mye turbulens og høy luftmotsand. Dersom fleksirør benyttes må man overdimensjonere. Dette gjelder også "lydfellen". Effekten av en lydfelle er jo at det er mange vinkler inne i denne som lydbølgene vandrer mellom og til slutt taper sin energi, men luftstrømmen vil også lage turbulens og få motstand pga. dette. Derfor må man overdimensjonere. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TwinCab Svart 3.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Hvilken støy er problemet ditt TwinCab? Jeg ville benyttet færre og større rør for det første. Lotus For å si det enkelt. All støy er mitt problem. Litt mer alvorlig. Jeg har demontert det mest av innredning etc. i cockpiten i forbindelse med motorbytte. Motorbyttet er også en vurdering i forbindelse med støy - sterkere motor - kan kjøre like fort på lavere turtall. Monterer flexiledd på propellakselen hvis det er plass til dette. Vil isolere undersiden av dørkeplatene som ligger over rommene ved siden av motorrommet - her ligger bl.a de nevnte luftslangene - regner med at dette også gir et lite bidrag til reduksjon av støy. Kort sagt jeg gjør det som jeg synes er praktisk mulig nå for å oppnå en generelt best mulig støydemping/lyddemping når jeg først har skikkelig adkomst til motorrommet og rommene og utstyret rundt motorrommet. Isolering av luftkanalene og evt. lydfeller på disse er en del av de generelle tiltakene som jeg også vurderer.Med hensyn til færre og større rør som så har jeg forklart årsaken til at jeg brukt det nevnte antall på 8 + 4 rør ovenfor. Det valget er tatt på et tidligere tidspunkt og det er ikke aktuelt å endre på det nå. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Hadde og fortsatt har et støyproblem. Min motor er en gammel steinknuser, konstruert på 60' tallet. Når denne går uten belastning maler den som katten, med belatning høres 180 hk fordelt på 5.9 l. Min støyfelle monterte jeg for å ta bort hylingen fra turboen, slangen på innluft må da gå rett til turboen. Mot andre lyder hadde denne ingen eller liten effekt. Derimot kan støyen krype med gear/gass virer dersom du har slike. Prøvde alle knep med å feste disse opp i forskjellige oppheng. Størst resultat fikk jeg med å fjerne stoppviren og erstatte denne med et startrele fra min gamle Ford Capri 69'. Når denne viren ble erstattet forsvant MYE av støen med dette. Støen fulgte viren og forplantet seg i dashbordet og ble forsterket her, hørtes ut som en ekstra 2 syl. Yanmar 2QM22 (hadde en i snekka). Fremdeles kommer det støy via gear/gass kabler. Da jeg er noe skjeptisk til elektronisk motor/gear kontroll (bortsett fra om jeg lager denne selv og har full kontroll med elektronikken vedr. feil og feilsøking). Av erfaring dukker det alltid opp en ny støykilde når du fjerner en, du har ikke hørt den ny før den gamle er fjernet. Ellers er det på markedet (dersom du er teknokåt) remedier som elektronisk kan fjerne nesten all støy. Dette er elektronikk/eller en pc som samler all lyd via div mikrofoner og analyserer disse for å sende "motvirkende" lydbølger ut igjen. Dette dreper lyden/støyen. Forutsetningen er at støyen er "forutsigbar/stabil" dvs. ikke for raske svingninger. (f.eks. rocke musikk mm.) Med denne elektronikken kan du få en saab semi til å høres ut som en Ford 7.3 Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
880 Svart 3.April.2004 Link til dette innlegget Svart 3.April.2004 Glemte å nevne at bytte til nye motorlabber ga også resultat, men er ennu ikke i mål..(vil jeg noen gang komme dit ?????????????????) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Nibba Svart 4.April.2004 Link til dette innlegget Svart 4.April.2004 Jeg her en kamerat som har en Volvo kamd 42 i båten, han irriterte seg stadig over hylingen når kompressoren slo seg inn. Han rev ut isolasjonen i dørken og isolerte med 3mm soundstop + 50mm porolon. Nå må han høre etter om kompressoren slår seg inn. Kanskje det hadde vært en ide for deg også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.