Sleipner93 Startet 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2008 Hei! Har et lite problem med båten min. Den lekker en god del og lensepumpen starter rimelig ofte. Det er forsåvidt greit nok, men motoren min lekker endel olje så vannet i kjølen er grisete og fullt av olje. Når jeg da lenser følger det selvsagt med endel olje ut som ikke er særlig pent.. Noen som har tips hvordan jeg kan fjerne dette? Har en "oljesugepute" liggende nedi som ikke hjelper noe særlig, hjelper det kanskje visst jeg hiver nedi flerne "puter"? Er eneste mulighet og ta båten opp og få spylt/vasket vekk alt? Rimelig flaut og ligge i innhavn/uthavn... :blush: Hilsen Sleipner93 Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Hei Sleipner! Har sett flere som mener vanlige papirbleier er vel så effektivt som oljesugeputene. Kanskje i kombinaasjon med et fettløsende middel? (Har ikke prøvd dette sjøl.) Ønsker deg en fin båtsommer! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sleipner93 Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Aha, kanskje jeg skal fylle kjølen med bleier?? Hva slags fettløsende middel? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Aha, kanskje jeg skal fylle kjølen med bleier?? Bleier er ikke dumt, fungerer helt topp, men husk for all del å putte disse i en strømpe ellers blir problemet enda større, blir til uhåndterlig gelemasse når de ligger for lenge Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
alma Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 zalo gjør susen! bare prøv!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Penny Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Når det gjelder Zalo etc. sier RYA og deres Green Blue-kampanje at man ikke skal bruke fettløsende midler for å bli kvitt det synlige resultatet av oljesøl, da fettløsende midler kan være langt verre for livet i sjøen enn oljesøl. Green Blue er stor tilhenger av oljeputer. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Zalo fungerer helt fint. Deretter kan du godt bruke litt avfettingsmiddel og spyle med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg gjør et forsøk med bleier først av alt. Hvilke bleier vil dere anbefale? Hjelper ikke dette for jeg bare komme meg på land en plass og få spylt reint og ordne lekkasjene fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Prøv med Pampers. Kommer sikkert flere forslag etter hvert skal du se fra spesialistene. Lenge siden jeg drev i bleiebransjen.... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Og jeg har forhåpentligvis en lang stund før jeg kommer i den... Kan noen forklare meg hva en papirbleie er ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Er det motsatte av en tøybleie. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Zalo får olja til å synke til bunnen og legge seg som en hinne på bunnen. Der fortsetter den å gjøre skade. Det beste er vel kanskje å lå den bli værende på sjøoverflaten og la sola ta seg av problemet ? Smøreolje er ikke av det værste. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Problemet er at når jeg ligger i uthavn med andre båter er det ikke særlig kjekt og pumpe ut vann så legger det seg en oljelag i hele uthavnen... Får ta og gjøre et forsøk med bleier.. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Gjør det enkelt. Lag et rustfritt kar om monter dette under motoren. Dette vil du også få nytte av etter at de verste lekkasjene er tettet. En blikkslager lager karet fort og billig sammenlignet med forbruk av bleier. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Hvis du klarer å karre deg til Kvitsøy i morgen skal du få noen matter av meg som suger til seg olje og ikke vann. Har en slik liggende i kjølen på min båt og det fungerer helt ut merket. Har 2 typer, den ene suger til seg 0,5 liter og den andre 1 liter pr matte. Hvor mange trenger du? Fant en link til de mattene. Redigert 14.Juli.2008 av Bützfleth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Trodde all olje, også smøreolje kom fra havets dyp jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Og julenissen kommer fra Nordpolen sies det. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Og det kanskje beste rådet kommer fra deg selv: fiks oljelekkasjen! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frivakten Svart 15.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2008 Gjør det enkelt.Lag et rustfritt kar om monter dette under motoren. Dette vil du også få nytte av etter at de verste lekkasjene er tettet. En blikkslager lager karet fort og billig sammenlignet med forbruk av bleier. Gjør det enklere. På en tidligere båt jeg hadde, drypet det litt olje. I stedenfor slikt kar, brukte jeg en gummimatte med høye kanter kjøpt på Biltema. Den ble festet slik at den hang like under bunnpanna. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.