Jump to content

Hvordan fjerner jeg olje som er i kjølen?

Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

Har et lite problem med båten min. Den lekker en god del og lensepumpen starter rimelig ofte. Det er forsåvidt greit nok, men motoren min lekker endel olje så vannet i kjølen er grisete og fullt av olje. Når jeg da lenser følger det selvsagt med endel olje ut som ikke er særlig pent..

Noen som har tips hvordan jeg kan fjerne dette? Har en "oljesugepute" liggende nedi som ikke hjelper noe særlig, hjelper det kanskje visst jeg hiver nedi flerne "puter"? Er eneste mulighet og ta båten opp og få spylt/vasket vekk alt?

Rimelig flaut og ligge i innhavn/uthavn... :blush: :blush:

Hilsen

Sleipner93

Aha, kanskje jeg skal fylle kjølen med bleier?? :lol:

Bleier er ikke dumt, fungerer helt topp, men husk for all del å putte disse i en strømpe ellers blir problemet enda større, blir til uhåndterlig gelemasse når de ligger for lenge :cryin:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hvis du klarer å karre deg til Kvitsøy i morgen skal du få noen matter av meg som suger til seg olje og ikke vann. Har en slik liggende i kjølen på min båt og det fungerer helt ut merket.

Har 2 typer, den ene suger til seg 0,5 liter og den andre 1 liter pr matte. Hvor mange trenger du?

Fant en link til de mattene.

Redigert av Bützfleth (see edit history)
Gjør det enkelt.

Lag et rustfritt kar om monter dette under motoren. Dette vil du også få nytte av etter at de verste lekkasjene er tettet.

En blikkslager lager karet fort og billig sammenlignet med forbruk av bleier.

Gjør det enklere. :smiley:

På en tidligere båt jeg hadde, drypet det litt olje. I stedenfor slikt kar, brukte jeg en gummimatte med høye kanter kjøpt på Biltema. Den ble festet slik at den hang like under bunnpanna.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...