Jump to content

Ikke strøm til glødepluggene? TMD30 Nidelv26

Seesnake

Recommended Posts

Ene problemet etter det andre..... :confused: Har nå byttet impeller og medbringer og pakninger. Skulle da starte motoren.. gikk fint rundt på starteren men tenner ikke... :eek: Har målt ut at glødepluggene er i orden og at diselpumpen gir disel. Hvordan kommer strømmen frem til glødepluggene?

Jeg mistenke først et relee. Men sitter det en sikring her et sted og hvor stor er denne sikringen?? :cryin: Syntes dette er veldig rart når jeg bare har drevet med impellerpumpen. ps tar i mot alle forslag med takk :flag::yesnod::flag: Vet at det blei montert en baugpropell for 14 dagers tid siden..men virket etter dette.

Ringnes1

Det står en tegning over det elektriske i brukerhåndboka. Det er ikke noe sikring på pluggene. Sjekk spenningen på den skinna Slagskibet nevner, bør ikke være under 11V når du gløder. Siden alle pluggene sitter i parallell må man ta av skinnen for å sjekke at hver enkelt av dem er i orden.

En annen mulighet er å måle hvor mye strøm som går med et tangamperemeter. Typisk verdi er rundt 15A pr plugg.

takk skal dere ha. :yesnod: Har nå sjekket releet til glødepluggene(en til starter og en til glødekretsen) Det som er merkelig er at det IKKE klikker i glødereleet når jeg vrir om på nøkkelen... :confused: skal dette klikke?? mener bestemt det... :yesnod: Kan dette ryke?? ser ikke brent ut...Kan reset- sikringen(som er koblet sammen med glødereleet) føre til at releet ikke virker??

Hilsen Ringes1 :sweat:

• 16 år senere...

Hei, jeg opplever en tilsvarende situasjon etter service på sjøvannspumpen på en tamd31a. Fant du ut hva som var årsaken til at du ikke fikk start? Ser at denne tråden er svært gammel men gjør et desperat forsøk på svar🫣

Jeg mistenker at du bare har luft eller bytte av dieselfilter. Da kan du skru opp skruene på dysene (der rørene går inn på siden) og kjøre starter til du ser det kommer diesel pulserende ut fra alle, for så å tighte de, og forsøke start. 

Dette er et kjent problem på VPs 3x, 4x og 300 serie. Sjøvannspumpa drives av samme drevet som driver dieselpumpa. Som nevnt over her, om aksling på sjøvannspumpa eller medbringer presses for langt inn kommer dieselpumpa ut av stilling med det resultat at motoren ikke starter. Det finnes medbringere av ulike tykkelser, om man bytter med en tykkere enn originalt får man ikke start. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...